جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
ادبیات چین در خطر سقوط/راهکار بزرگترین فروشگاه آنلاین کتاب در چین

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین کتاب در کشور چین در دوره شیوع کرونا بیشترین خسارت را در طول تاریخ فعالیت خود در یک صد سال پیش تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین کتاب در کشور چین در دوره شیوع کرونا بیشترین خسارت را در طول تاریخ فعالیت خود در یک صد سال پیش تجربه کردند. سایت چاینا لیتریچر (ir.yuewen) بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین کتاب‌های چینی گفته است که در شش ماه نخست سال جاری حدود 465میلیون دلار خسارت داشته است.
 
بر اساس گزارش‌ها و آمارهای منتشر شده توسط دولت چین در دوره شیوع کرونا بسیاری از کتابفروشی‌ها و موسسات انتشاراتی در این کشور به حالت تعطیلی کامل درآمدند ولی به تدریج در حال بازگشایی هستند. با این وجود تخمین زده می‌شود که هنوز خسارت قابل ملاحظه‌ای متوجه این ناشران و کتابفروشان شود.

 
یکی از روش‌های فروش کتاب سایت مذکور چینی فروش کتاب‌ها و داستان‌های کوتاه به صورت سریال به مشتری‌ها بود که حالا به نظر می‌رسد این روش با توجه به شرایط موجود کاربرد نداشته باشد. انتظار کارشناسان در دوره کرونا بالا رفتن فروش سایت‌های آنلاین بوده ولی در کشور چین وضعیت کاملاً عکسی تجربه شده است.
 
مسئولان سایت فروش کتاب چینی می‌گویند در بسیاری از نقاط دنیا شیوع کرونا باعث رونق سایت‌های اینترنتی فروش کتاب شده است ولی در کشور چین وضعیت برعکس بوده است. ما در نیمه نخست سال با خسارت عجیبی روبرو شدیم که به نظر می‌رسد علت آن این باشد که هنوز مردم چین از ابتلا به ویروس کرونا هراس دارند.
 
به گفته مسئولان سایت چاینا درآمد آنها در شش ماه نخست سال 2020 نسبت به دوره مشابه در سال 2019 حدود 45درصد افت داشته است که این مسئله بیشتر در موره کتاب‌های چاپی بود. حالا مسئولان سایت چشم امید به فروش کتاب‌های الکترونیک و داستان‌های کوتاه خود دارند.
 
یکی از راه‌های جدید سایت چینی برای نجات از بحران ابداء اپلیکیشن‌های تلفن همراه رایگان برای مطالعه کتاب و خرید آن از سایت است. «چنگ هو» مدیر سایت می‌گوید: معلوم بود که شیوع کرونا روی کار ما تاثیر خواهد گذاشت ولی به نظر می‌رسد دوره پساکرونا مهم‌تر باشد چون باید راهکاری برای نجات از این وضعیت پیدا کنیم.
 
چنگ در ادامه گفت: به طور حتم شیوه‌های قدیمی سایت عامل اصلی شکست در فروش کتاب بوده و حالا روی بالا بردن کیفیت محتواها و اصلاح شیوه‌های توزیع و فروش تمرکز کرده‌ایم. وی افزود: در شرایط کنونی که همه دنیا درگیر این ویروس هستند و چالش بزرگی برای کتاب‌فروشی‌های سراسر دنیا محسوب می‌شود، ما در چین نیز برای نجات خود باید به دنبال روش‌های نوین باشیم.
 
به گفته چنگ راه‌اندازی نسخه انگلیسی سایت در طول سال‌های گذشته کمک زیادی به رونق فعالیت کتابفروشی و داستان‌های انگلیسی در میان کاربران چینی و غیرچینی کرده است. حالا بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین کتاب در چین در جستجوی جذب نویسندگان انگلیسی زبان از کشورهای دیگر برای بالا بردن فروش داستان‌های خود است. از راهکارهای اخیر سایت راه‌اندازی مسابقه‌ای با جایزه 10هزار دلاری برای نویسندگان انگلیسی زبان بوده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها