سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کتاب‌های مصور و انگیزه‌های غیرمستقیم برای مطالعه کودکان

نتایج مطالعات دانشگاه کارنگی انگلیس نشان می‌دهد خواندن کتاب‌های داستان همراه با تصاویر تاثیر بهتری در یادگیری کودکان و درک مطالب دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سی‌ام‌یو، محققان دانشگاه کارنگی انگلیس اخیراً نتایج تحقیقات جدید خود را در زمینه مطالعه و یادگیری کودکان منتشر کردند که نشان می‌دهد خواندن کتاب‌های داستان همراه با تصاویر تاثیر بهتری در یادگیری کودکان و درک مطالب دارد. «اریک تیسن» استاد ارشد و رئیس دانشکده روان‌شناختی و علوم اجتماعی و سرپرست تیم تحقیقاتی می‌گوید کتاب‌های مصور نسبت به دیگر کتاب‌ها در یادگیری بهتر است.
 
دکتر تیسن با اعلام نتایج این تحقیقات که در مجله معتبر روان‌شناسی توسعه انگلیس منتشر شد، اعتقاد دارد کتاب‌های داستان و غیرداستانی دارای تصاویر به صورت بهتری می‌توانند مطالب را به کودکان آموزش دهند و به طور کلی باید گفت برای آموزش کودکان نوپا گنجاندن تصاویر در کنار متون یکی از ملزومات محسوب می‌شود.
 
وی گفت: تحقیقات میدانی روی کودکان نشان داده است که کتاب‌های چاپی یا الکترونیک دارای تصاویر برای یادگیری و آموزش کودکان ضروری است و این مسئله هیچ ارتباطی به نوع کتاب ندارد. حتی استفاده از تصاویر صحیح و موثر در کنار متون و داستان به علاقمند کردن کودکان به مطالعه نیز کمک می‌کند.
 
تیسن می‌گوید: در کنار استفاده از تصاویر همراه خواندن کتاب برای کودکان بهتر است از جوایز و پاداش نیز استفاده شود تا انگیزه آنها برای یادگیری و مطالعه در سال‌های بعدی زندگی بیشتر شود. کودکان وقتی بهتر یاد می‌گیرند که انگیزه لازم برای مطالعه داشته باشند ولی این انگیزه در سال‌های ابتدایی زندگی آنها تنها با ایجاد علاقه به مطالعه فراهم می‌شود.
 
در مطالعه دانشگاه کارنگی نتایج جالبی درباره مقایسه کتاب‌های چاپی و الکترونیک به دست آمد که نشان می‌دهد کودکان نسل جدید مطالب موجود در کتاب‌های مصور الکترونیک را بهتر از کتاب‌های چاپی دریافت و درک می‌کنند.
 
بر اساس یافته‌های این دانشگاه استفاده از تصاویر و انیمیشن در کنار داستان و متن در اصل انگیزه غیرمستقیم برای تمرکز و حافظه کودکان است که تحقیقات علوم عصبی نیز همین امر را تایید می‌کند.

عصب‌شناسان همکار تیم تحقیقاتی دانشگاه انگلیسی با ثبت اسکن‌های مغزی ثابت کردند که دوپامین مغز کودکان استفاده کننده از کتاب‌های مصور نسبت به گروهی که از کتاب‌های غیرتصویری استفاده کرده بود، بیشتر است. به نظر می‌رسد تصاویر در متون کتاب‌های درسی و داستانی موجب تحریک ترشح هرمون‌های مغزی به خصوص دوپامین شده و یادگیری و حافظه را تقویت می‌کند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها