یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
حضور چهره‌های شاخص در جشنواره ادبی «هی» امسال

فستیوال ادبی هی که هر سال با رویدادهای بسیاری به صورت زنده برگزار می‌شود، امسال به خاطر شرایط ناشی از بحران کرونا به صورت آنلاین و با حضور چهره‌های شاخص برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از بوکسلر - هیلاری منتل، مگی اوفَرل و مارگارت آتوود در میان نویسندگان و انیشمندان بزرگی که امسال در اولین جشنواره تمام-دیجیتال هی شرکت‌ می‌کنند حضور خواهند داشت.
 
این رویداد پیش‌تر به خاطر بحران ناشی از کووید-۱۹ لغو شده بود و حالا ۷۰۰ رویداد اصلی آن به ۶۵ مورد کاهش یافته که از طریق پلتفرم کرودکست به‌صورت آنلاین پخش خواهد شد.
 
فستیوال هی امسال از ۱۸ تا ۳۱ می برگزار خواهد شد که رمان‌نویسانی نظیر آنه انرایت، الی اسمیت و الیف شافاک، مورخینی مثل ویلیام دالریمپل و گرگ جنر و فیزیکدان برجسته برنده نوبل، جیمز پیبلز در آن شرکت خواهند کرد. از سوی دیگر دنیل دیویس، استاد ایمنی‌شناسی و دِوی سریدار، کارشناس بهداشت جهانی که دو سال پیش در رویدادی وقوع بیماری همه‌گیر را پیش‌بینی کرده بود، پیرامون موضوع کرونا صحبت خواهند کرد.
 
پیتر فلورنس، مدیر این جشنواره گفت: «کاری که ما انجام داده‌ایم این است که سعی کردیم روحِ «هی» را که سرشار از کاوش و گفت‌وگوست، حفظ کنیم. بعضی از برنامه‌های ما تغییر کرده و به صحبت درباره دارو، اقتصاد و تاثیرات اجتماعی این ویروس عجیب تغییر مسیر داده‌اند. و بعضی دیگر که در هر صورت درباره‌شان صحبت می‌کنیم حفظ شده‌اند، مثل زندگی و مرگ، ملیت، طنز و مقاومت. مثل همیشه برخی از داستان‌نویسان بزرگ جهان نیز به ما خواهند پیوست.»
 
فلورنس گفت تیمش برای تبدیل از یک شرکت تولیدکننده رویداد به یک پخش‌کننده دیجیتال با چالش بزرگی روبه‌رو بوده اما مطمئن است که این کار با موفقیت به پایان خواهد رسید. او گفت: «موفقیت این خواهد بود که ما همچنان به ایجاد فضایی برای گفت‌وگو کمک خواهیم کرد، به شنیدن صداهایی که شاید به حاشیه رانده شده و یا به اندازه کافی شنیده نشده‌اند کمک خواهیم کرد، داستان‌ها را به اشتراک خواهیم گذاشت و برای حفظ ارتباط با مردم همیشه پلتفرمی خواهیم یافت. بخش عمده‌ »هی» در مورد گفت‌وگو با مخاطب است و امسال مخاطبان ما به ۱۷۰۰ نفری که به چادرهای بیلی گیفورد می‌آیند محدود نخواهد شد. امسال می‌توانیم از مردم در هرکجای دنیا استقبال کنیم. می‌خواهیم واقع‌بین باشیم. تعداد مخاطبین چهاررقمی به صورت آنلاین شگفت‌انگیز خواهد بود، بنابراین امیدواریم که بتوانیم به تعداد هرچه بیشتری برسیم اما این کار را قدم به قدم انجام خواهیم داد.»
 
این رویداد برای عموم آزاد خواهد بود و به نویسندگان برای حضور در آن مبلغی پرداخت خواهد شد، اگرچه برخی از نویسندگان به خاطر بحران مالی که جشنواره با آن روبه‌رو شده، از دریافت این مبلغ خودداری کردند.
 
برنامه‌های جشنواره «هی» برای کودکان نیز به صورت آنلاین برگزار خواهد شد و قصه‌گویی و اجرای زنده برای دانش‌آموزان در خانه به مدت پنج روز ادامه خواهد یافت.
 
فلورنس گفت اگر این جشنواره به صورت دیجیتال اتفاق نمی‌افتاد شاید بعضی از برنامه‌ها هرگز شکل نمی‌گرفتند. به عنوان مثال، رویدادی که برای ۲۵۰ سالگی ویلیام وردزورث، شاعر بزرگ انگلیسی در نظر گرفته شده شامل چهره‌های شناخته‌شده‌ای نظیر سیمون آرمیتاژ، مارگارت آتوود، بندیکت کامبربچ، مونتی دان، استفن فرای، تابی جونز، هلن مک‌کروری، جاناتان پرایس و ونسا ردگرِیو می‌شود.
 
فلورنس گفت: «این تغییرات از برخی لحاظ باعث بُرد بعضی‌ها شد و بعضی افراد که در صورت زنده بودن این رویداد مجبور به سفر می‌شدند حالا احساس راحتی بیشتری می‌کنند. اگرچه بسیاری از کارکنان خود را از دست دادیم و باعث تاسف است که نمی‌توانیم زمینه را برای تمام کتاب‌های درخشانی که قرار بود در این بهار منتشر شوند فراهم کنیم. با این حال قرار است با انتشارات واتراستونز و تعداد زیادی از کتاب‌فروشان مستقل سرتاسر کشور همکاری کنیم.»
 
اگرچه جشنواره مجازی فرصت‌های جالبی را به وجود آورده، اما فلورنس پیش‌بینی می‌کند که مردم بعد از پایان این بحران همچنان مایل خواهند بود که این رویداد به صورت زنده برگزار شود.
 
او گفت: «امید من این است که اگرچه اکنون به صورت دیجیتال با هم در ارتباط هستیم، هنوز هم در دور هم نشستن و صحبت‌های رو در رو ارزش بیشتری باشد. جشنواره نقطه مقابل فاصله‌گذاری اجتماعی است. برخی فاصله‌های اجتماعی از طریق تکنولوژی دیجیتال قابل برداشتن هستند، اما بودن در یک فضا، چهره به چهره و پوست به پوست، هرگز قابل جایگزینی نخواهد بود.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها