پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
نظر نویسنده آمریکایی درباره جامعه بدون زندان

گایمن طی نطقی در مجمع سالانه آژانس ریدینگ انگلیس درباره اهمیت کتاب‌خوانی و مطالعه صحبت کرد و اینکه آینده زندگی بشر به خواندن وابسته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نیل ریچارد مک‌کینون گایمن رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، نویسنده داستان‌های کوتاه و مصور در حوزه علمی تخیلی و خیال پردازی است. وی موفق به کسب جوایز متعددی شامل هوگو، نبولا و برام استوکر، و همچنین نشان نیوبری شده است. از آثار قابل توجه او می‌توان به مجموعه کتاب‌های مصور «سندمن»، و رمان‌های «گرد ستاره، خدایان آمریکایی، کورالاین و کتاب گورستان» اشاره کرد. از بین آثار وی داستان کوتاه هیولا، کتاب گورستان و کورالاین به فارسی ترجمه شده‌اند.

گایمن چندی پیش طی نطقی در مجمع سالانه آژانس ریدینگ انگلیس درباره اهمیت کتاب‌خوانی و مطالعه صحبت کرد و اینکه آینده زندگی بشر به خواندن وابسته است. آژانس ریدینگ یک موسسه غیردولتی است که با هدف تشویق نویسندگان و مردم تاسیس شده است.

این آژانس هر سال مراسمی با حضور نویسندگان و مردم عادی برای بررسی وضعیت کتاب‌خوانی در انگلیس و سایر کشورهای جهان برگزار می‌کند. روزنامه گاردین نسخه ویرایش شده نطق گایمن را منتشر کرده است که خلاصه آن در زیر ترجمه شده است:
در اینجا می‌خواهم درباره اهمیت مطالعه با شما صحبت کنم. قصد دارم به شما بگویم که کتابخانه‌ها اهمیت دارند. خواندن داستان و کلاً مطالعه برای تفریح و لذت یکی از مهمترین کارهای زندگی است. دراینجا می‌‌خوام از اهمیت کتابخانه‌ها در آینده بشریت حرف بزنم. همانطور که می‌دانید من خودم یک نویسنده داستان برای کودکان و بزرگسالان هستم.
در مدت 30 سال با کلمات زندگی کردم و تمام اتفاقات اطرافم را با کلمات به دیگران منتقل کردم و تمام علاقه‌ام برای علاقمند کردن مردم به مطالعه است و اگر این مطالعه خواندن داستان باشد که خیلی عالی خواهد شد چون در این صورت کتابخانه‌ و کتابداران به حیات خود ادامه خواهند داد.

در اینجا از آژانس خیریه ریدینگ تشکر می‌کنم که ماموریت خود را با هدف ایجاد فرصت‌های مساوی برای افراد در جهت افزایش مطالعه گذاشته است. آنها مثل من اعتقاد دارند با خواندن بیشتر همه چیز تغییر می‌کند و زندگی بهتر خواهد شد.
یک زمانی که در نیویورک زندگی می‌کردم مشغول گوش دادن به رادیو بودم که از ساخت یک زندان خصوصی خبر می‌داد.

این صنعت (ساخت زندان) در کشور آمریکا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است. در رادیو از آینده زندانها صحبت می‌شد که در 15 سال آینده چند واحد سلول و چه تعداد زندانی خواهیم داشت. آنها به این نتیجه رسیدند که این مسئله به خوبی قابل پیش بینی است ولی من باید بگویم این مسئله وقتی قابل پیش بینی است که آمار کتاب خواندن کاهش پیدا کند.

باید بگویم که وقتی صنعت زندان سازی رشد خواهد کرد که مردم دیگر از خواندن لذت نبرند. در جامعه وقتی مردم از خواندن داستان لذت نبرند باید منتظر افزایش زندان سازی در آن جامعه باشیم. به سادگی می توانیم پیش بینی کنیم که در جامعه ای که ادبیات پیشرفت قابل ملاحظه ای دارد دیگر نیازی به ساخت سلول های زندان نخواهیم داشت.
داستان دارای دو کارکرد است. اول اینکه گذرگاهی برای خواندن است.

وقتی داستان می خوانیم می خواهیم ببینیم در صفحه بعد چه روی می دهد و به همین خاطر مطالعه بیشتر می شود. مطالعه داستان یکی از راههای اصلی افزایش مطالعه در هر جامعه ای است. پس داستان یک انگیزه و عامل اصلی بالا بردن آمار کتاب خوانی در هر جامعه ای محسوب می شود. داستان به یادگیری دنیاهای جدید کمک می کند و کلمات و تخیلات جدیدی در افراد ایجاد می کند. ساده ترین راه آموزش کودکان آشنایی آنها با ادبیات و داستان است.

از آلبرت انیشتین فیزیک دان مشهور آلمان پرسیده شد که چگونه کودکان به نبوغ می‌رسند و پاسخ او بسیار ساده و روشن بود. او گفت: اگر می خواهید استعداد نهفته کودکان شکوفا شود برایشان داستان بخوانید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها