پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱
نامزدهای نهایی جایزه گلداسمیت اعلام شد

شش کتاب به عنوان نامزدهای نهایی جایزه گلداسمیت، که مختص داستان‌های ساختارشکن است، معرفی شدند تا برای به دست آوردن جایزه ده هزار پوندی با هم به رقابت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از وبسایت جایزه گلداسمیت، لوسی اِلمان، مارک هادسون، و دبروا لِوی در میان نامزدهای نهایی امسال جایزه گلداسمیت هستند.
 
علاوه بر این آثاری از اِمی آرنولد، وسنا ماین، و ایزابل وایدنر در میان نامزدهای نهایی هفتمین دوره جایزه گلداسمیت قرار دارند.
 
این جایزه، که با همکاری نیو استیتسمن، مجله فرهنگی سیاسی انگلیسی برگزار می‌شود، بزرگداشتی برای آثار تجربی است و به داستان‌هایی تعلق می‌گیرد که قالب‌ها را بشکند یا امکانات فرم رمان را توسعه ببخشد.
 
اِلمان امسال در میان نامزدهای نهایی من‌بوکر هم قرار گرفته است و نقدهای مثبتی برای کتاب «اردک‌ها: نیوبری‌پروت» دریافت کرد.
 
«لیز خوردن یک ماهی» نوشته اِمی آرنولدز هم تابستانی انگلیسی را از زاویه دید ناخودآگاه یک انسان جن‌زده روایت می‌کند.
 
لِوی هم برای کتاب «مردی که همه چیز را دید» در میان نامزدهای نهایی قرار گرفته است. داستانی که از شرق برلین قبل از فروپاشی دیوار آغاز می‌شود و به بریتانیای دوره برگزیت می‌رسد.
 
«پورپوئیس» یا «نهنگ» نوشته هادون برای «تجربه زیبا و پویایی» که روایت می‌کند مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.
 
هیئت داوران داستان «روز خوب؟» نوشته وسنا ماین را هم فاخر خواندند. داستانی که به شکل دیالوگ نوشته شده است و شکل روایی ندارد.
 
در نهایت داستان «ما از جواهر ساخته نشدیم» نوشته وایدنر در میان نامزدها قرار دارد. داستانی که داوران معتقدند هیچ جمله معمولی در آن وجود ندارد.
 
نامزدهای نهایی جایزه گلداسمیت یک ساعت پیش و پس از سخنرانی ایمیر مک‌براید درباره اهمیت رمان در دانشگاه گلداسمیت در لندن اعلام شد. مک‌براید در اولین دوره جایزه گلداسمیت در سال 2013 برنده جایزه ده هزار پوندی شد.
 
از آنجایی که من‌بوکر قوانینش را در سال ۲۰۱۴ تغییر داد و شامل هر نویسنده‌ای که به انگلیسی می‌نویسد و کتابش را در بریتانیا چاپ می‌کند می‌شود، گلداسمیت تنها جایزه مهمی است که به رمانی تعلق می‌گیرد که فقط در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشد.
 
جایزه گلداسمیت به آثار تجربی اهدا می‌شود که در بریتانیا و ایرلند منتشر شده باشند و امکان داستان بلند را ارتقا دهند. «دختر نیمه‌شکل یافته است» نوشته ایمیر مک‌براید، «خوشحال» نوشته نیکولا بارکر، و «برداشت طولانی» نوشته رابین رابرتسون از برندگان پیشین جایزه گلداسمیت هستند.
 
برنده جایزه گلداسمیت 2019 در تاریخ سیزدهم نوامبر اعلام می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها