پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
​افتتاح یک کتابخانه جدید و پرهزینه در نیویورک

یک کتابخانه جدید اخیرا در شهر نیویورک افتتاح شده که با وجود انتقادات بسیار برای هزینه بالای ساخت که 40 میلیون دلار برآورد شده، با استقبال گسترده‌ای از سوی جامعه روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گاردین- این کتابخانه عمومی جدید که هانتر پوینت نام دارد در کوئینز از بخش‌های پنج‌گانه شهر نیویورک واقع شده و از این لحاظ که در منطقه‌ای نزدیک به مقر سازمان ملل قرار دارد از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردار است.

این کتابخانه 217‌امین کتابخانه‌ای است که در شهر نیویورک افتتاح شده؛ جایی که کتاب‌خانه‌ها هر ساله بیش از 37 میلیون نفر را به خود جذب می‌کنند و از این لحاظ با افزودن بر چهره فرهنگی شهر نیویورک به نمادی از چراغ تابان این شهر بدل شده است.

 در ساخت این کتابخانه که روز گذشته افتتاح شد از بتن‌های رنگ آلومینیومی استفاده شده که در نور برق می‌زند. دو پنجره نسبتا بزرگ نیز با اشکالی نامتقارن و ناهمگون به نمای بیرونی آن چهره ‌خاصی بخشیده و معماری آن نیز به گونه‌ای است که حتی از مسافت‌ دور قابل رویت و شناسایی است.

 از ویژگی‌های این کتابخانه که بیش از 50 هزار عنوان کتاب شامل مجموعه‌ای از کتاب‌هایی به زبان‌های اسپانیایی و چینی را در خود جای داده، وجود مرکزی سایبری با کامپیوترهای متعدد، یک فضای خاص برای برگزاری رویدادهای مختلف، مکانی مخصوص کودکان، سقفی با صندلی‌های پلکانی، مرکز آموزشی زیست محیطی، یک طبقه مخصوص نوجوانان مجهز به بازی‌های کامپیوتری و برنامه‌های متعدد برای بزرگسالان شامل دوره‌های نویسندگی، کتابخوانی، قلاب‌دوزری و وقت‌گذرانی است.

دنیس والکات، مدیر  و موسس کتابخانه‌های عمومی کوئینز گفت: «موقعیت و مکان این کتابخانه هم برای کوئینزی‌ها و هم برای سراسر نیویورک خوب و ایده‌ال است. قرار گرفتن این کتابخانه مابین دو کشتی عبوری دسترسی به آن را برای شهروندان آسان کرده. آن‌ها می‌توانند از این مکان زیبا محصور در پارک که با استاندارهای یک کتابخانه مدرن هماهنگ است دیدن کنند. اینجا چراغ تابان نیویورک است و نشانه‌ای مثبت از سلامت کتابخانه‌های شهر نیویورک.»

این کتابخانه که ساخت آن از سال 2015 آغاز شده از همان زمان با انتقادات بسیاری برای هزینه بالای ساخت آن مواجه بوده؛ گرچه به همان میزان با استقبال گسترده‌ای از سوی جامعه نیز رو‌به‌رو بوده است.

جیمی ون برامر، عضو و رئیس شورای امور فرهنگی و کمیته کتابخانه‌های نیویورک در این باره گفت «در دوره ترامپ اهمیت کتابخانه‌ها از هر زمان دیگری بیشتر شده است. فردی که به محدوده اخلاقیات ما تجاوز کرده و به دنبال آن است که فضای شهری و ثبات ما را از بین ببرد.»

او در ادامه گفت امریکایی‌ها باید از طریق بهسازی کتابخانه‌ها و یا هر مکان دیگری که افراد می‌توانند بیایند و همدیگر را ملاقات کنند از دموکراسی خود و همسایگانشان دفاع کنند و از این طریق واکنشی درخور به ترامپ نشان دهند «علی‌رغم رشد و همه‌گیر شدن اینترنت در امریکا، کتابخانه‌ها در امریکا مقاومت قابل ملاحظه‌ای از خود نشان داده‌ و با نیازهای روز جامعه خود هماهنگ شده‌اند. »

اریک کلیننبرگ، مدیر سازمان دانش عمومی در دانشگاه نیویورک و نویسنده «قصرهایی برای مردم» نیز در این باره اظهار کرد که در بین کتابخانه‌های درجه یکی که حالا در دنیا وجود دارند از جمله کتابخانه اودی در فنلاند که بهترین کتابخانه جهان شناخته شد، این کتابخانه پتانسیل این را دارد که از آن هم بهتر عمل کند. 



 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها