سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
دقایقی با کتابفروشی جغد رومانی/ اتاق کتاب خوانی کودکان

تیمیشوارا نام شهری کوچک در استان تیمیش کشور رومانی است ولی کتابفروشی کوچک این شهر در کشور رومانی از شهرت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لیت هاب، تیمیشوارا نام شهری کوچک در استان تیمیش کشور رومانی است ولی کتابفروشی کوچک این شهر در کشور رومانی از شهرت خاصی برخوردار است. اونا پاتکوانا و رالوکا سلجان مالکان کتاب‌فروشی جغد هستند که در گفتگوی زیر درباره فعالیت خود و تجربه کتابفروشی در یک شهر کوچک صحبت می‌کنند:
 
درباره خاص بودن کتابفروشی جغد بگویید؟
ما از ده سالگی با هم دوست بودیم و از همان دوران کودکی می‌خواستیم یک کتابفروشی تاسیس کنیم که آرزویمان محقق شد. برای خودمان که خاص بودن کتابفروشی جغد این دلیل کافی است که باعث شده است تا الان دوست بمانیم و در کنار هم زندگی کنیم ولی از نظر دیگران شاید ارائه و عرضه تمام آثار ادبیات رومانی کافی باشد. ما می‌خواستیم محیطی ایجاد کنیم تا مردم احساس کنند در خانه‌شان نشسته و کتاب می‌خوانند.
 

اگر فضای بیشتری داشتید چه کاری می‌کردید؟
خب فضای کتابخانه برای عرضه داستان‌ها و کلاً ادبیات کشورمان کافی است ولی اگر اتاق‌های بیشتری داشتیم هر بخش از کتاب‌های را در جایی جداگانه قرار می‌دادیم. ما اینجا اتاقی برای کودکان و کتاب خواندن همراه والدین داریم که یکی از منحصر به فردترین فعالیت‌ها را در قاره اروپا داریم. اگر فضای بیشتری داشتیم به طور حتم این اتاق را گسترش می‌‌دادیم تا کودکان فضای بیشتری برای بازی و کتاب خواندن داشته باشند.
 
در اداره کردن یک کتابفروشی غیرعادی‌ترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد؟
نظر ما که در شهری کوچک کتابفروشی داریم درباره این موضوع شاید همان چیزی باشد که برای کتابفروشان شهرهای بزرگ عادی شده باشد. در این سال‌ها تاسف ما این بوده که خودمان وقت نداریم کتاب بخوانیم. به نظر ما مهمترین وظیفه یک کتابفروشی این است که خودش از دیگران بیشتر کتاب بخواند و حتی یک صاحب نظر در حوزه کتاب و ادبیات باشد.
 
معمولاً مشتری‌های شما چه نوع کتاب‌هایی می‌خرند؟
از موقعی که اینجا را باز کردیم بیشتر فروش‌مان مربوط به ادبیات رومانی بوده است ولی درخواست‌های زیادی نیز برای کتاب‌های ادبیات اروپای بالکان مثل نویسنده‌های یوگسلاوی و لهستان داشتیم. معمولاً مردم کتاب‌هایی دوست دارند که نویسنده‌اش جایزه ادبی گرفته باشد. مثلاً ایوو آندریچ نویسنده یوگسلاو برنده جایزه نوبل ادبیات یکی از نویسنده‌های محبوب مردم رومانی است.
 

پیامتان به آمازون و مشتری‌هایش؟
رومانی 19 میلیون جمعیت دارد که بازار کتابش سالانه 60 میلیون یورو گردش مالی دارد ولی تنها 200 کتابفروشی در این کشور فعالیت می‌کنند و یعنی اینکه بیشتر خریدهای کتاب از آمازون صورت می‌گیرد. تنها باید فکر مردم را در بازدید از کتابفروشی‌های فیزیکی عوض کنیم. پیام خاصی برای آمازون و مشتری‌هایش نداریم ولی این سوال را می‌خواهیم بپرسیم که چرا در بیشتر کشورهای پیشرفته هنوز مردم به کتاب‌فروشی غیرآنلاین اعتقاد دارند چون دوست دارند ساعاتی از فضای آنلاین فاصله بگیرند.
 

کتاب‌فروشی‌ها چطور در ساخت تمدن و جامعه نقش دارند؟
معمولاً نویسنده‌ها در هر جامعه‌ای محبوب هستند چون سمبل تاریخی و فرهنگ آن جامعه هستند. کتاب‌ها برای رشد نسل جدید یکی از ضروریات هستند و به خاطر همین ما اتاقی برای کتاب خواندن والدین برای کودکان ساختیم. اینجا هر روز خانواده‌های زیادی با هم کتاب می‌خوانند و لذت می‌برند.
 
چه کتاب‌های کودکی به والدین پیشنهاد می‌کنید؟
ما همیشه اکثر آثار داستانی ادبیات کودک نوشته شده در همه فرهنگ‌ها را پیگیری می‌کنیم ولی به نظر ما شازده کوچولو نوشته آنتون دو سنت اگوزپری یکی از بهترین کتاب‌های نوشته شده برای کودکان است. پرنس کوچولو اسکار وایلد نیز از ادبیات معاصر بسیار عالی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها