سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
وارن ادلر، نویسنده رمان پرفروش «جنگ رزها»، درگذشت

وارن ادلر، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و شاعر امریکایی که بیشتر با رمان «جنگ رزها» شناخته می‌شود در ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز - وارن ادلر،‌ رمان‌نویس دیریافته‌ امریکایی که «جنگ رزها»، کمدی تلخ پرفروشی درباره سیر قهقهرایی هولناک یک ازدواج را نوشت، در ۹۱ سالگی بر اثر سرطان کبد درگذشت.
 
آقای ادلر داستان‌های پلیسی، عاشقانه، معمایی و تاریخی می‌نوشت. اما جای پای محکمی در توصیف اختلالات در روابط داشت؛ مانند جاناتان و باربارا رز، زوجی که محور اصلی داستان «جنگ رزها» بودند. ایده این رمان پس از مواجهه او با یک زندگی زناشویی واقعی شکل گرفت که در آن زن و شوهر از یکدیگر بیزار بودند اما همچنان با هم مانده بودند.
 
نه تنها این کتاب یکی از پرفروش‌ترین‌های عمده زمان خود بود، بلکه اقتباس سینمایی آن نیز که در سال ۱۹۸۹ با بازی کاتلین ترنر و مایکل داگلاس منتشر شد، تنها در ایالات متحده فروشی معادل ۱۷۸ میلیون دلار به پولِ امروز داشت.
 
آقای ادلر هرگز به طور کامل رُزها را کنار نگذاشت. او در سال ۲۰۰۴ با «بچه‌های رزها» به آنها بازگشت و در سال ۲۰۱۳ نمایشی بر اساس رمان اصلی نوشت که در اروپا و امریکای جنوبی تولید شد. یک اقتباس جداگانه از این اثر، نوشته پیتر تولان و با توافق ادلر قرار است در سال ۲۰۲۱ رونمایی شود.
 
بسیاری از آثار ادلر برای فیلم و تلویزیون انتخاب شدند، هرچند تعداد کمی به مرحله تولید رسیدند. یکی دیگر از رمان‌های او که به فیلم تبدیل شد، «قلب‌‌های تصادفی» است که ادلر در سال ۱۹۸۴ آن را نگاشت، یک رمان پلیسی عاشقانه درباره دو نفر که پس از مرگ همسرانشان در حادثه هواپیما می‌فهمند که آنها با هم رابطه داشتند.
 
وارن ادلر در ۱۶ دسامبر ۱۹۲۷ در بروکلین زاده شد. او در دانشگاه نیویورک در رشته ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد و در «مدرسه جدید برای تحقیقات اجتماعی»، نویسندگی تدریس کرد.
 
ادلر اگرچه از ۱۵ سالگی می‌خواست رمان بنویسد، اما نوشتن را به طور جدی در دهه چهارم زندگی‌اش آغاز کرد. او اواسط دهه ۱۹۷۰ نویسندگی را به صورت تمام وقت در پیش گرفت و در کل حدود ۵۰ رمان و داستان کوتاه نوشت که از آن جمله می‌توان به مجموعه ۹-جلدی درباره یک کارآگاه آدم‌کش به نام فیونا فیتزجرالد اشاره کرد. رمان دیگر او «چرچیل را هدف بگیر» در سال ۲۰۱۳ یک داستان پلیسی درباره نقشه قتل نخست وزیر بریتانیا به دست استالین در جریان جنگ جهانی دوم است.
 
ادلر در سال ۲۰۱۲ وقتی ۸۴ ساله بود به پابلیشرزویکلی گفت: «من نیاز وحشتناکی به ادامه نوشتن دارم. بدون روحیه مبارزه و استقامت به برهوت پا نمی‌گذارم. من شبیه یک دونده استقامتی هستم. ادامه می‌دهم.»
 
آخرین رمان ادلر، «آخرین تماس» که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، الهام‌گرفته از تغییراتی است که بر اثر زوال عقل همسرش در زندگی‌اش به وجود آمد. ادلر در مقاله‌ای که ماه فوریه در مجله ای‌ای‌آرپی منتشر شد به توصیف درد ناشی از جزئیات خاطرات زندگی‌ مشترکشان پرداخت که برای او باقی مانده، در حالی که همسرش چیزی از آنها به یاد ندارد.
 
او نوشت: «طبیعی است اگر این حافظه روشن را یک هدیه خارق‌العاده بنامیم، اما باید اعتراف کنم که بیشتر یک مسئولیت سنگین است. معشوقه‌ام کجا رفته؟ هنوز زنده است. قلبش می‌زند و باور کنید ته‌مانده‌هایی از زیبایی هنوز در او باقی مانده، اگرچه خاطراتی که چنین عمیق و غنی در من مانده، برای او به کل از بین رفته است. من در سلولی خالی زندانی‌ام.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها