دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
وضعیت بحرانی ناشران برزیل و وعده‌های دولت جدید

رئیس انجمن ناشران برزیل از وضعیت بحرانی ناشران و کتاب‌فروشی‌های این کشور هشدار می‌دهد و می‌گوید دولت برای اصلاح وضعیت بازار کتاب وعده داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرزویکلی، در نمایشگاه کتاب لندن ناشران برزیلی هرچند یکی از فعال‌ترین بخش‌ها بودند ولی ظاهراً همانطور که مارکو پریرا رئیس انجمن ناشران این کشور می‌گوید وضعیت بحرانی در صنعت چاپ و نشر کتاب برزیل مشاهده می‌شود. انجمن ناشران برزیل (SNEL) در سال 1946 توسط جمعی از ناشران خصوصی تاسیس شد و در طول این سال‌ها همکاری‌های خوبی با دولت برزیل داشته است که البته هنوز در دولت ژائیر بولسونارو این سطح همکاری به وعده‌های تبلیغاتی محدود شده است. پریرا در گفتگوی زیر درباره وضعیت بحرانی کتاب برزیل هشدار می‌دهد:
 

شما می‌گویید وضعیت بازار کتاب در برزیل بحرانی است و دو زنجیره کتابفروشی در این کشور نیز ورشکسته شده‌اند. به نظر شما در سال 2019 این وضعیت ادامه خواهد داشت؟
بله درست است. ساراوا و کالتورا دو فروشگاه زنجیره‌ای کتاب در برزیل در آستانه ورشکستگی قرار دارند و 100 فروشگاه آنها در کشور در حال تعطیلی است. خیلی تلاش می‌کنیم چنین اتفاقی نیفتد ولی باید بگویم وضعیت بحرانی است. در سال 2019 پیش‌بینی می‌کنیم فروش کتاب 10درصد کاهش پیدا کند و این یعنی اینکه کتابفروشی‌های کمتری را خواهیم دید.
 
دولت جدیدی در برزیل روی کار آمده است. تاثیر این دولت در بازار کتاب برزیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
بولسونارو در شعارهایش روی مسائل اقتصادی تاکید خاصی کرده است و این شعار برای کشور ما تقریباً حیاتی است. امیدواریم اصلاحات وعده داده شده بتواند موجب سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار کتاب شود. دولت وعده داده بودجه کتاب‌خانه‌های عمومی و مدارس را افزایش دهد و کتاب رایگان در اختیار مدارس قرار دهد.
 
شما یکی از طرفداران سیاست تثبیت قیمت‌ها هستید. به نظر شما این مسئله در بازار کتاب نیز حادث خواهد شد؟
البته این مسئله در مجلس سنا در حال بررسی است ولی من به عنوان رئیس انجمن ناشران سعی می‌کنم این مسئله را در دولت مطرح کنم. ناشران همیشه با دولت رابطه خوبی در قیمت گذاری کتاب‌ها داشتند و امیدواریم این بار نیز نتایج خوبی بگیریم. کار ساده‌ای نیست ولی برای عبور از بحران نیاز به قیمت‌های معقولی داریم.
 
اخیراً انتشارات آمریکایی رندوم هاوس امتیاز انتشارات بزرگ لتراس را در برزیل خریداری کرده است. به نظر شما حضور ناشران خارجی کتاب‌های زبان پرتغالی در برزیل به سود ناشران داخلی است یا به ضرر آنها؟
همیشه بازار کتاب برزیل متاثر از کتاب‌های چاپ شده در خارج از این کشور بوده است. وقتی یک ناشر بین‌المللی وارد بازار می‌شود ناشران محلی نیز کیفیت کار خود را افزایش می‌دهند. رقابت همیشه در هر بازاری خوب است و نمی‌توان به آن به چشم تهدید نگاه کرد.
 
بازار کتاب‌های الکترونیک در برزیل چگونه است. اینجا چقدر این کتاب‌ها طرفدار دارند و اینکه انتظار شما برای آینده چیست؟
در بازار کتاب برزیل مثل سایر کشورهای جهان فروش کتاب‌های الکترونیک کاملاً متمرکز است. یعنی معمولاً در برزیل این کتاب‌ها توسط انتشارات بزرگ تولید می‌شوند. به نظر من رشد 6درصدی فروش این کتاب‌ها در سال 2018 در سال 2019 می‌تواند به رقمی برابر 15درصد برسد. یادتان باشد برای توزیع کتاب‌های الکترونیک نیاز به ابزاری نداریم و همین امر امیدواری در فروش بالای این کتاب‌ها را افزایش می‌دهد.
 
کتاب صوتی چطور؟
بله قطعاً این کتاب‌ها نیز رشد خوبی خواهند داشت. این روزها خیلی‌ها از تلفن همراه برای گوش دادن به موسیقی و کتاب استفاده می‌کنند. انجمن ناشران برزیل خودش در سال جدید 50 عنوان کتاب صوتی در دست تولید دارد.
 
به نظر شما کدام نویسنده از برزیل به خاطر مسئله ترجمه در جهان مغفول مانده است؟
خب به نظر من دو کتاب‌ خورخه کالدرا با عناوین «مائوا: تاجر امپراطور» و  «تاریخچه ثروت در برزیل» دو کتاب ارزشمندی است که اخیراً در کشور منتشر شده است و باید همه مردم جهان آن را بخوانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها