چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
سلطه زنان در نامزدهای اولیه جایزه بوکر بین‌المللی 2019

با گذشت دو ماه و نیم از سال میلادی جدید نامزدهای نهایی جایزه بوکر بین‌المللی اعلام شد و نویسندگان زن بخش بزرگی از نامزدهای فهرست اولیه 2019 را تشکیل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، نامزدهای اولیه جایزه بوکر بین‌المللی اعلام شد و در فهرست اولیه امسال زنان نقش پررنگی دارند و اولگار توگارزوف، که برگزیده سال گذشته بوکر بین‌المللی است بار دیگر در این فهرست حضور دارد و با نویسندگانی از سراسر جهان برای دریافت جایزه 50 هزار پوندی رقابت می‌کند.
 
«اولگا توگارزوف، نویسنده لهستانی و برنده بوکر بین‌المللی سال 2018 امسال با کتاب «استخوان‌های مرده‌ها را شخم بزن» با ترجمه آنتونیا لیولد جونز موفق شد در فهرست اولیه قرار بگیرد.
 
«اجسام اسمانی» نوشته جاکا آل‌هارتی و «لطیفه‌هایی برای تفنگداران» نوشته مازون معروف از زبان عربی ، «عشق در هزاره جدید» نوشته کان ژو از زبان چینی، و «سال‌ها» نوشته آنی اِرنو و «چهار سرباز» نوشته هوبرت مینگارلی از فرانسوی در فهرست امسال قرار گرفتند.
 
علاوه بر این، «هنگام غروب» نوشته هوآنک سوک یانگ از زبان کره‌ای ، «جزایر کاج» نوشته ماریون پوشمان از آلمانی، «لقمه پرندگان» نوشته سامانتا شوبلین و «بازمانده» نوشته آلیا ترابوکو از اسپانیایی، «دانشکده رویاها» نوشته سارا استریدزبرگ از زبان سوئدی، «شکل ویرانه‌ها» نوشته خوآن گابریل واسکز از اسپانیایی، «مرگ مورات ادریسی» نوشته تامی ویرانگا از هلندی نیز موفق شدند به فهرست اولیه راه یابند.
 
 
هیئت داوران 100 کتاب را خواندند تا فهرست اولیه را اعلام کنند. 11اثر از فهرست اولیه توسط ناشران مستقل وارد بازار شده‌اند و فقط دو کتاب مربوط به ناشران معروف بریتانیایی هستند. بِتانی هیوز، رئیس هیئت داوران جایزه امسال در این باره گفت: «ناشران مستقل امیال پتانسیل‌های خود را به خوبی نشان دادند زیرا در شرایط کنونی که ناشران مستقل سرمایه زیادی ندارند انتشار آثار خاص کمی سخت است و خیلی خوب است که سعی می‌کنند آثاری برای سلایق خاص هم وارد بازار کنند. این جایزه سبب شده است آثار ترجمه فروش خوبی در بازار داشته باشند.»
 
جایزه بوکر بین‌المللی هر سال برگزار و به آثاری تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد. جایزه پنجاه هزار پوندی بین نویسنده و مترجم اثر برنده به طور مساوی تقسیم می‌شود. هیئت داوران فهرست نهایی جایزه امسال را در تاریخ 9 آوریل(20 فروردین) و برنده در تاریخ 21 ژوئیه (31 خرداد) اعلام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها