دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
بهترین‌ کتاب‌های تکنولوژی از نگاه مخترع ویندوز

بیل گیتس در یادداشتی می‌نویسد: بسیاری از حوزه‌هایی هست که هنوز اطلاعات کمی درباره آنها دارم. مثلاً درباره تکنولوژی‌های جدیدی که به بازار می‌آیند خیلی دوست دارم اطلاع کسب کنم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تکنولوژی ریویو، بیل گیتس موسس و صاحب مایکروسافت بزرگترین شرکت نرم افزاری در جهان می‌گوید درباره هرچیزی که بخواهد اطلاعات کسب کند، نخستين مرجعش کتاب خواهد بود. وی می‌‌نویسد بسیاری از حوزه‌هایی هست که هنوز اطلاعات کمی درباره آن‌ها دارم. مثلاً درباره تکنولوژی‌های جدیدی که به بازار می‌آیند خیلی دوست دارم اطلاع کسب کنم و اخیراً بهترین کتاب‌هایی که در این رابطه خواندم موارد زیر هستند:
 

زندگی 3 نوشته مکس تگمارک
هر کسی که می‌‌‌خواهد درباره هوش مصنوعی چیزهای بیشتری بداند و اینکه این هوش تا چه اندازه در حال شکل دادن به دنیای کنونی است، باید این کتاب را مطالعه کند. نویسنده یک فیزیکدان با رویکرد علمی درباره هوش مصنوعی بحث کرده است. او درباره این صحبت نمی‌کند که ما باید چه کاری بکنیم یا نکنیم، بلکه او به طور عملی نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی کارها را برای ما ساده کرده است.
 

آیا باید گوشت بخوریم؟  نوشته واکلاف اسمیل
من طرفدار تمام کتاب‌های این نویسنده هستم. هر چیزی که او بنویسد از نظر من ارزشمند است. در این کتاب او درباره عادات غذایی میلیون‌ها نفر در جهان صحبت کرده است که چگونه می‌تواند همه مردم جهان را سیر کرد بدون اینکه به گیاهان و محیط زیست اطراف آسیب وارد کنیم.
 

من بسیاری دارم نوشته اد یونگ
درون ما انسان‌ها مقدار بسیار زیادی به حد باور نکردنی میکروب زندگی می‌کنند که برای زندگی ما ضروری هستند. همه ما هر روز این باکتری ‌ها را درون خود داریم ولی نمی‌توانیم از آنها برای زندگی بهتر استفاده کنیم. در این کتاب درباره تکنولوژی‌هایی صحبت شده است که در حال تحقیق و بررسی این باکتری‌های مفید هستند.
 

امپراطور تمام امراض نوشته سیدهارتا مهاراجه
این کتاب بیوگرافی درباره سرطان که توانسته نویسنده‌اش را صاحب جایزه پولیتزر کند، درباره مبارزه با سرطان در طول یک قرن گذشته صحبت کرده است. تکنولوژی‌های مربوط به علوم پزشکی در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است و امیدواری وجود دارد که بتوان این بیماری را درمان کرد.
 

پشت سرنوشت‌‌های زیبا نوشته کاترین بو
گزارش‌های تاثیرگذار نویسنده از محله‌های شلوغ و پرجمعیت بمبئی در هندوستان ممکن است هیچ ارتباطی به تکنولوژی نداشته باشد ولی نگاه عمیق نویسنده به وضعیت بهداشت کشور هند برای کسانی ضروری است که به تکنولوژی های ایجاد سیستم بهداشتی در مکان‌های دارای امکانات محدود فکر می‌کنند.
 

هومو دئوس نوشته یووال نوح هراری
هراری در این کتاب دنیای آینده را بدون جنگ، بیماری و گرسنگی به تصویر می‌کشد ولی آیا در این دنیا روبات‌های دارای هوش فوق العاده نیز وجود دارند که انسان‌ها را اشیایی غیرضروری می‌دانند. در حقیقت نویسنده از این مسئله بیزار است که چرا باید تکنولوژی برای نابود کردن انسان و محیط زیستش استفاده شود. کسانی که می‌خواهند درباره آینده و چالش‌های آن بیشتر فکر کنند بهتر است نگاهی به نوشته‌های این کتاب بیندازند.
 

اکنون روشنفکری نوشته استیون پینکر
به طور کلی تکنولوژی و ابزارهای جدید همگی در راستای خدمت به نوع بشر و بالا بردن کیفیت زندگی‌اش ایجاد و ابداء می‌شوند. پینکر با اشاره به 15 شاخص مختلف پیشرفت در دنیای کنونی درباره چگونگی و چرایی این مسئله صحبت می‌کند که چرا دنیا در حال تبدیل به مکانی راحت‌تر و آرام‌تر می‌شود.
 

انرژی قابل تحمل بدون هوای گرم نوشته دیوید مک کی
اگر به یادگیری درباره این هستید که انرژی از کجا می‌آید و چگونه استفاده می‌شود و چالش های انتقال از انرژی‌های فسیلی به منابع جدید آن چه چیزهایی هستند، یکی از کتاب‌های پیشنهادی من این کتاب و کتاب بعدی در لیست من است.
 

افسانه‌ها و واقعیت‌های انرژی نوشته واکلاف اسمیل
اسمیل در این کتابش درباره زیرساختارهای انرژی دنیای امروزی بحث کرده و اینکه این انرژی‌ها هنوز پایدار هستند. من و اسمیل هر دو بر این عقیده هستیم که انسان می‌تواند از انرژی‌های هسته‌ای استفاده کرده تا آلودگی‌های کربنی را کاهش دهد. انرژی هسته‌‌ای منبع مهمی از انرژی الکتریسیته است.
 

بهترین ایده در جهان نوشته ویلیام روزن
برای اینکه درک کنیم چگونه اختراع و ابداعات بشر دنیا را تغییر داده است و در زمان کنونی در زندگی بشر نقش دارند، تاریخچه زیبای نوشته شده توسط روزن را بخوانید که از دوران موتورهای بخار تا زمان ماشین‌های هوش مصنوعی به تاریخ پیشرفت علم توسط بشر پرداخته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها