پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
روز جهانی کتاب / از خرج کردن زیاد برای لباس‌های کودکان تا بَن‌های یک پوندی

امروز هفتم مارس روز جهانی کتاب نام گرفته است اما روز جهانی کتاب را چه کسی مشخص کرده است و چه فعالیت‌هایی برای امسال در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ، عاشقان کتاب امروز برای بیست و دومین سال متوالی روز جهانی کتاب را جشن می‌گیرند و داستان‌های موردعلاقه‌شان را می‌خوانند. جشن سالانه نویسندگان، تصویرگران، و به طور کل کتابخوانی در 100 کشور در سراسر دنیا به صورت همزمان انجام می‌شود.
 
در بریتانیا کودکان مانند شخصیت‌های داستانی مورعلاقه خود لباس می‌پوشند، بُن کتاب هدیه می‌گیرند و در مراسمی که مدارس برایشان ترتیب داده‌اند شرکت می‌کنند. معلمین مدرسه نیز لباس‌های مبدل می‌پوشند و در مراسم روز جهانی کتاب شرکت می‌کنند. البته امسال انتقادات زیادی متوجه والدینی شد که بیشتر از اینکه پول خود را برای خرید کتاب خرج کنند در تلاش هستند بهترین لباس مبدل را برای فرزندانشان فراهم کنند.
 
شواهد نشان می‌دهد کودکانی که برای لذت کتاب می‌خوانند در امتحانات مدرسه نیز بهتر عمل می‌کنند. علاوه بر این، اطلاعات عمومی و تسلط‌شان به کلمات بیشتر است و درک بهتری از فرهنگ‌ دیگر کشورها دارند. امسال کشور غنا هم به صورت رسمی اعلام کرد از این به بعد روز جهانی کتاب به عنوان روز کتاب در این کشور نام‌گذاری خواهد شد.
 
خبر دیگر مربوط به روز جهانیِ کتاب در سال 2019 مصاحبه ریچل شنتون، برنده جایزه اسکار و همچنین جولیا دونالدسون، نویسنده کتابِ «گرافالو» است که از نویسندگان خواستند بیشتر از شخصیت‌های معلول و ناتوان در آثارشان استفاده کنند زیرا خواندن این کتاب‌های به افراد به خصوص کودکان ناتوان کمک می‌کند بدانند تنها نیستند و افراد دیگری چون آن‌ها هر سال پا به دنیا می‌گذارند.
 
علاوه بر این در کشور ایرلند برای تقدیر از چند نویسنده از جمله دیوید ویلیامز جعبه‌های پستی فلزی بزرگ و زرد رنگی تعبیه شد که نام نویسندگان روی آن حکاکی شده بود.
 
روز جهانی کتاب توسط یونسکو انتخاب شده است تا مردم همزمان در کشورهای مختلف مراسمی برای قدرانی از شخصیت‌های داستانی داشته باشند و فرهنگ کتابخوانی را ارج نهند. امسال روز جهانی کتاب در تاریخ هفتم مارس است اما در بسیاری از کشورها 23 آوریل- روز تولد ویلیام شکسپیر- به عنوان روز جهانی کتاب انتخاب شده است. تاریخ روز جهانی کتاب هر سال دچار تغییر می‌شود. در بریتانیا و ایرلند روز جهانی کتاب پنج‌شنبه اول ماه مارس است و در نتیجه تاریخ آن دقیق نیست.
 
بنا بر گفته مدیران یونسکو این تاریخ پس از تفکر و بحث فراوان و طولانی تعیین شده است تا با هیچ جشن مذهبی، برنامه امتحانات مدارس، یا دیگر مراسم خیریه‌ای همزمان نشود.
 
مهم‌ترین هدف روز جهانی کتاب تشویق کودکان به خواندن کتاب است و این فرصت را برای کودکان فراهم می‌کند تا کتابخانه‌ای شخصی داشته باشند. به کودکان‌ بُن‌های کتابی هدیه داده می‌شود که با آن می‌توان کتاب‌هایی بخرند که به مناسبت روز جهانی کتاب قیمت‌شان فقط 1 پوند است.
 
 
روز جهانی کتاب با همکاری مدارس در سراسر بریتانیا انجام می‌شود. مدارس بیش از 15 میلیون بُن 1 پوندی بین کودکان تقسیم می‌کنند. (این مقدار به اندازه خرید یک کتاب توسط همه کودکان و همچنین نوجوانان زیر 18 سال در بریتانیا و ایرلند است.) پس از دریافت بُن کتاب کودکان می‌توانند به کتابفروشی محله خود بروند و آن را با یک کتاب معاوضه کنند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها