چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳
نوبل ادبیات امسال دو برنده خواهد داشت

بنیاد جایزه نوبل دیروز به صورت رسمی بیانیه‌ای منتشر کرد و آخرین تغییرات جایزه نوبل ادبیات را اعلام کرد. علاوه بر این به صورت رسمی خبر از انتخاب دو برنده نوبل ادبیات در سال 2019 داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، جایزه نوبل ادبیات که به طور معمول سالیانه برگزیده خود را اعلام می‌کند در سال 2018 برگزار نشد زیرا آکادمی سوئدی اعلام برندگان نوبل ادبیات به رسوایی اخلاقی، فساد مالی، و همچنین بی‌وفایی بعضی از اعضا به قوانین نوبل مبنی بر فاش نکردن نامزدهای جایزه به عموم متهم شد.
 
کاترینا فراستنسن، شاعر و عضو آکادمی نوبل در آن زمان و شوهرش جان کلود آرنالت افراد مورد اتهام بودند. این دو مؤسسه‌ای فرهنگی در استکهلم داشتند که پول زیادی هم از آکادمی سوئدی دریافت می‌کرد. آرنالت به سوءاستفاده از قدرت خود در مؤسسه فرهنگی و همچنین تعرض به 18 زن متهم شد.
 
آرنالت، که سال گذشته به دو سال زندان هم محکوم شد، همچنین متهم شد که نام برنده‌های نوبل را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.
 
پس از عمومی شدن رسوایی بعضی از اعضای آکادمی نوبل ادبیات، دیگر اعضا تصمیم به استعفا گرفتند. حتی بعضی از حامیان جایزه مثل پادشاه سوئد به صورت علنی درخواست ایجاد تغییراتی اساسی در چینش اعضا کرد.
 
دیروز بیانیه‌ای از آکادمی نوبل منتشر شد و در آن اعلام شد که از آن زمان تاکنون اقداماتی انجام شده است «تا فرصت‌هایی خوبی برای جلب دوباره اعتماد همگانی فراهم شد. در سال‌های جاری روش انتخاب برنده تغییر خواهد کرد. پنج متخصص مستقل از میان نویسندگان و منتقدین ادبی در روند انتخاب برنده شرکت خواهند کرد. برندگان نوبل ادبیات در سال 2018 و 2019 در ماه اکتبر (مهرماه) اعلام خواهند شد.
 
البته هنوز در سوئد آدم‌هایی هستند که با اعلام برنده به این زودی مخالف هستند. آلکساندرا پاسکالیدو، مؤسس جایزه جایگزین نوبل در این باره گفت: «مشل اینجاست که عموم مردم به آکادمی اعتماد ندارند. خجالت‌آور است.!»
 
سال گذشته جایزه جایگزین نوبل ادبیات با کمک کتابفروشان ایجاد و ماریا کنده به عنوان برنده انتخاب شد و البته هاراکی موراکامی با وجود حضور در میان نامزدها از حضور در این جایزه انصراف داد.
 
پاسکادیلو می‌گوید هنوز هم چند نفر از اعضای آکادمی در زمان رسوایی در میان اعضا هستند: «باید استعفا دهند و بروند.»
 
در ادامه بیانیه آکادمی سوئدی آمده است: «اگرچه بازگرداندن اعتماد مردم به آکادمی نوبل زمان می‌برد اما قدم‌هایی در این راستا برداشتیم. با توجه به اصطلاحاتی که انجام شد می‌توانیم اتفاقات سال گذشته را پشت سر بگذاریم و عملکرد بهتری در آینده داشته باشیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها