یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷
رمانم تظاهرات فرانسه را پیش‌بینی کرده بود

نیکولا متیو، نویسنده فرانسوی و برنده گنکور 2018 معتقد است که رمز موفقیت یک رمان در صداقت و تابع نظم و مقررات بودن نویسنده آن است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از خبرگزاری مصر-نیکولا متیو، نویسنده جوان فرانسوی سال گذشته میلادی توانست جایزه گنکور را که یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی فرانسوی است برای اولین رمانش، با عنوان «فرزندانشان پس از آن‌ها»  از آن خود کند.

«فرزندنشان پس از آن‌ها» سرگذشت چند نوجوان‌ است که در منطقه لورن فرانسه سرگردانند و از خلال روایت زندگی‌شان و گذرشان از مرحله نوجوانی به بزرگسالی، خواننده با چهره سیاسی و اجتماعی فرانسه آشنا می‌شود.

نویسنده فرانسوی که برای باز کردن مسیر ادبی خود که در گرو چاپ اولین رمانش بود کمی به دردسر افتاده بود می‌گوید «ده نسخه از آن را به ده ناشر سپردم و پس از گذشت چند ماه فقط یکی از آن‌ها جواب داد و پذیرفت که آن را چاپ کند. نمی‌دانم ناشران دیگر اصلا رمانم را خواندند و یا نه.»‌

برنده جایزه گنکور در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری مصری که به مناسبت سفرش به مصر با او انجام شده اعلام کرده که کسب جایزه گنکور فرانسه در سال 2018 جنجال بسیاری را در فضای ادبی فرانسه ایجاد کرده؛ چرا که موفقیت رمانی که اثر اول نویسنده‌اش است کمی غیرمنتظره و عجیب بوده است.

در رمان «فرزندانشان پس از آن‌ها» انتونی، قهرمان داستان تصمیم می‌گیرد که از زادگاهش مهاجرت کند. تصمیمی که نویسنده 41 ساله فرانسوی ده سال قبل می‌گیرد و به فرانسه مهاجرت می‌کند. علی‌رغم این شباهت او نمی‌پذیرد که رمانش را اثری زندگی‌نامه‌‌ای بخوانیم و می‌گوید: «این داستان زندگی من نیست. گرچه هر کدام از شخصیت‌ها نیم‌نگاهی به زندگی‌ام داشته‌اند؛ به ویژه شخصیت انتونی. دوران کودکی و جوانی من هم در شرق فرانسه گذشت و همان رویاهایی را در سر داشتم که قهرمان رمان در سر دارد.»

متیو با این دیدگاه که صادقانه‌ترین آثار ادبی آن‌هایی هستند که رمان‌نویس از تجربه شخصی خود بنویسد مخالف است؛ اما شرط موفقیت یک رمان را در این می‌داند که نویسنده از واقعیتی که آن را زیسته و افرادی که در زندگی شناخته و افکاری که آزموده بنویسد.

او در ادامه درباره شرایط دیگر یک نوشته ادبی موفق می‌گوید: «راز اول این است که نویسنده در همه زمینه‌ها زیاد بخواند و خوب بداند که نوشتن، نتیجه الهام و وحی و کشف و شهود نیست. بلکه نویسندگی نظم است و نویسنده خوب نویسنده‌ای است که منظم باشد و برای خودش آداب و قواعدی را وضع کند و بر طبق آن‌ها عمل کند. به عنوان مثال من خودم را موظف کرده بودم که حتما روزی هزار کلمه بنویسم.»
 
برنده جایزه گنکور 2018 در ادامه بر اهمیت صداقت در نوشتن تاکید می‌کند و نویسنده خوب را نویسنده‌ای می‌داند که صادق باشد و به آن‌چه می‌نویسد ایمان داشته باشد. و در آخر برای موفقیت یک اثر ادبی شانس خوب را هم موثر می‌‌داند «شرایط بسیار دیگری وجود دارد که نویسنده آن‌ها را از قبل در ذهنش نمی‌آورد اما همه در خدمت او و موفقیت‌اش قرار می‌گیرند.»

 متیو می‌گوید که رمانش حس سیاسی و اجتماعی دارد و جایزه گنکور قبل از شروع تظاهرات گسترده در فرانسه که به اسم خشم جلیقه‌زردها معروف شده به او داده شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در رمانش نوعی پیش‌گویی درباره اعتراضات اخیر فرانسه وجود داشته می‌گوید: «رمان درباره خشم بخشی از ملت است که در شهرهای دور کوچک و حاشیه‌ای زندگی می‌کنند؛ اما در عین حال از خشم و تظاهرات گسترده‌‌ایی که در قلب فرانسه و پاریس اتفاق افتاد خیلی متعجب نشدم. این اوضاع، نتیجه طبیعی شرایط وخیم اقتصادی و اجتماعی امروز ملت فرانسه است و من به خوبی از دلایل این برآشفتگی و مطالبات معترضان آگاهم و درکشان می‌کنم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها