دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
سران تکنولوژی قرن اخیر چه سرگذشتی داشتند؟/از استیو جابز تا اندی گرو

امروزه توجه تاریخ‌نگاران به وقایع گذشته‌های دور نیست و در قرن حاضر آن‌ها تلاش کرده‌اند پیشرفت‌های فناوری را به دقت بررسی و ثبت کنند. علاقه‌مندان با خواندن کتاب‌هایی از این دست الهامات و ایده‌های جذابی را می‌گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از وبسایت تکنولوژی آمریکا فناوری به ما یاد می‌دهد که گذشته را فراموش کنیم به نظر می‌‌رسد اخبار منتشر شده درباره فناوری امروز دیگر هیچ کاربردی نداشته باشند.
 
خوشبختانه، مورخان خواهان ثبت تفاوت‌ها هستند،  آن‌ها شروع به حفظ تاریخ فناوری کرده‌اند، زیرا حفظ تاریخ دستاوردها و فناوری‌ها برای تکامل زندگی و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم اهمیت زیادی دارد.
 
این افراد شناخت کاملی از تاریخ تکنولوژی و افرادی که صاحبان آن به شمار می‌روند دارند؛ علاوه‌بر آن می‌توانند اتفاقاتی که در این عرصه می‌افتد را سریع‌تر احتمال دهند. اینکه چگونه ما در آینده روی شانه‌های غول‌پیکر فناوری سوار خواهیم بود.
 
در اینجا برخی از کتاب‌هایی که بسیار جذاب هستند را آورده‌ایم چراکه این کتاب‌ها هم ایده‌های جالب واقعی که یک نسل تکنولوژیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم به این دلیل که آن‌ها کتاب‌ها زندگی افرادی جهان که تغییر داده‌اند را ثبت کرده‌اند.
 
این فهرست شامل کتاب‌هایی است که آزمایش خود را پس داده‌اند و ارزش خواندن را دارند و همچنین علاقه‌مندان به تاریخ توجه زیادی به آن‌ها خواهند داشت.
 
با وجود این، هیچ کتابی در زمینه فناوری و چگونگی آن وجود ندارد. تمرکز این گزارش بر کتاب‌هایی است که نه تنها درک فنی می‌دهد از چگونگی کار تکنولوژیکی که امروزه انجام می‌شود، بلکه روندی که در به دست آوردنش طی شده را بازگو می‌کند.
 
اولین کتاب «استیو جابز» نوشته  والتر ایزاکسون در سال 2011 که دارای 571 صفحه است. استیو بنیانگذار اپل است و این کتاب افکار وی را انعکاس داده. نویسنده پس از 40 مصاحبه با استیو یک تصویر متحرک از آیکون فناوری را به خواننده تحویل می‌دهد.

 
این کتاب درباره تعامل همه افراد کلیدی در زندگی جابز از جمله نامزد وی و کارکنان سابق، اعضای هیات مدیره، همسر و فرزندان و صنعتگرانی مانند بیل گیتس را مورد بحث قرار می‌دهد. از روزهای رشد او در دره سیلیکون تا زمان مرگش در سال 2011.   
 
این کتاب پیچیدگی یک مرد را نشان می‌دهد و برای افرادی که از راه دور مرتبط با کسب و کار فناوری هستند، بسیار دارای اهمیت است و باید خوانده شود. در حقیقت این اثر باعث می‌شود که احساس کنید، مردی را در پشت افسانه می‌بینید.
 
کتاب بعدی با عنوان «مبتکر نوآوری» از سوی کلیتون کریستنسن در سال 1997 نوشته شده است.
 
استاد دانشگاه مدرسه تجارت هاروارد برای دیدن اینکه چرا تکنولوژی‌های جدید می‌توانند شرکت‌های بزرگ را شکست دهند، نویسنده پس از پژوهش درباره صنایع از فولاد تا درایوهای بزرگ،  کشف کرد که گوش دادن به خواسته مشتریان می‌تواند یک مدیر اجرایی در بازار را به اشتباه بیاندازد.
 

 
به طور معمول، مشتریان ویژگی جدید از یک محصول را درخواست می‌کنند و مشتریان مشتاق‌تر خواهان ویژگی جدید زیادتری هستند. مدیرانی که درخواست‌ها را با نسخه جدید محصولاتشان تطبیق می‌دهند، خطر شکست خود را به وجود می‌آورند زیرا محصولات خود را بیش از حد پیچیده می‌کنند.
 
 آن‌ها نمی‌دانند که برای مشتریان عادی، همین تکنولوژی به اندازه کافی خوب است. هنگامی که یک تکنولوژی به اندازه کافی خوب باشد، ممکن است سران بازار این شرایط بازار را متوجه نشود و ندانند که فقط یک محصول از سوی رقیب مختل می‌شود. رقیبانی که محصول به اندازه کافی خوبشان را وارد بازار می‌کنند.
 
بسیاری از شرکت‌ها از اینکه محصولاتشان مختل شود می‌ترسند و به جای آن، خودشان از دور خارج می‌شوند. در عین حال، کسب و کارهایی که به طور منظم محصولات خود را بهبود می‌بخشند، وقتی که یک فناوری جدید وارد می‌شود از محصول قبلی استفاده نمی‌کنند برای مثال در برابر امواج بزرگ، قایق را کنار می‌گذارند.
 
 این کتاب بر استراتژی کسب و کار متمرکز است، در این عرصه بینش‌های زیادی ارائه می‌دهد و تاثیر زیادی بر صنعت فناوری دارد. سری کتاب‌های کریستنسن برای نوآوران هر مجموعه ارزش خواندن دارد.
 
«روح یک ماشین جدید» عنوان کتاب بعدی در این گزارش است که توسط کیدر در سال 1981 نوشته شده است. این کتاب درباره فروشنده یک مینی کامپیوتر در سال 1970 است.
 
 این کتاب الهام بخش بسیاری از داستان‌های تجاری دیگر، از جمله کتاب‌هایی که در مورد تاریخ بازی‌های ویدئویی و بازی‌های ایکس باکس مایکروسافت است. همچنین جایزه پولیتزر را به دست آورد. نویسنده در این کتاب دو گروه را برابر یکدیگر قرار می‌دهد در حقیقت این دو تیم آزمایش می‌کنند که یک کامپیوتر «سریع و کثیف» که توسط فارغ‌التحصیلان کالج‌ها ساخته شده است محصول خوبی است؟ یا محصولی که توسط یک گروه نخبه به خوبی طراحی شده است؟ در حقیقت تقابل میان دانشگاهیان با نخبگان را در کتاب به تصویر می‌کشد.
 
آخرین کتابی که پیشنهاد می‌شود بخوانید «اندی گرو» است. اندی گرو فردی مجارستانی و یهودی بود که در سال 1936 متولد شد و از زمان هولوکاست جان سالم به در برد.
 
 
در طول انقلاب خونین مجارستان سال 1956، از کشور فرار کرد. او در آمریکا به بی‌پولی رسید، کمک پیدا کرد و موفق شد راه خود را از طریق کالج و تحصیلات ادامه دهد.
 
او مدیر عامل اینتل و درنهایت به یک دولتمرد در دره سیلیکون تبدیل شد. گرو کلید تمام موفقیت‌های اینتل بود تا این شرکت را تبدیل به بزرگترین تولیدکننده تراشه در جهان کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها