شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
ماجرای توقیف رمان موراکامی / سانسور در هنگ کنگ چه مراحلی دارد؟

مقامات هنگ کنگ در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب این شهر عرضه و فروش رمان هاروکی موراکامی را ممنوع اعلام کردند. روزنامه چینی در گزارشی به چگونگی و چرایی ممنوعیت رمان‌ها در هنگ کنگ پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست، هفته گذشته در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب هنگ کنگ آخرین رمان هاروکی موراکامی نویسنده مشهور ژاپنی از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه جمع‌آوری شد. رمان «قتل فرمانده» آخرین اثر موراکامی است که در هنگ کنگ با برچسب غیراخلاقی ممنوع اعلام شد. دولت اعلام کرده فروش این کتاب بدون برچسب مذکور در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌های هنگ کنگ نیز ممنوع است.
تصمیم مقامات هنگ کنگ در حالی است که گروهی از ناشران و اصحاب فرهنگ هنگ کنگ کمپینی اینترنتی راه انداخته‌اند که در جریان این کمپین بیش ا ز2هزار امضاء اعتراض‌آمیز نسبت به تصمیم مسئولان نیز جمع شده است. روزنامه چینی ساوت چاینا چرایی و چگونگی ممنوعیت رمان موراکامی را در گزارشی آورده است:

چرا منتقدان به تصمیم مسئولان هنگ کنگی اعتراض کردند؟
منتقدان و کارشناسان فرهنگی با راه‌اندازی کمپینی آنلاین علیه تصمیم مقامات هنگ کنگی، ادعا می‌کنند سیستم نظارتی این کشور بدون دلیل به رمان موراکامی برچسب غیراخلاقی زدند چون هیچ کدام از اعضای هیئت نظارت سواد ادبی کافی برای این تصمیم ندارند. آنها می‌گویند ادبیات موراکامی به همین گونه است که در دیگر رمان‌های او نیز وجود دارد چرا بقیه رمان‌های او ممنوع نشده است.

طبقه‌بندی کتاب‌ها در هنگ کنگ چه معنی دارد؟
در هیئت نظارت بر چاپ کتاب در هنگ کنگ سه طبقه برای کل کتاب‌های چاپ شده در نظر گرفته می‌شود که شامل مجاز، غیراخلاقی و غیرقابل چاپ است. کتابی که برچسب غیراخلاقی بخورد، نمی‌تواند به مخاطب زیر 18سال فروخته شود. کتاب‌های دسته بالاتر حق چاپ ندارند و ناشرانی که از این قانون تجاوز کنند، باید جریمه‌‌ای معادل 50 هزار دلار به دولت هنگ کنگ پرداخت کنند.

کتاب‌ها چگونه ارزیابی می‌شوند؟
هیئت نظارت بر کتاب‌ها در هنگ کنگ از بین اعضای تعیین شده توسط شوراهای عمومی تحت نظارت مستقیم وزارت ارتباطات انتخاب می‌شوند. اعضای این شورا باید حداقل هفت سال گذشته را در هنگ کنگ زندگی و با فرهنگ مردم آشنایی کامل داشته باشند. هر کدام از اعضای این هیئت در حقیقت کارمندان وزارت ارتباطات هستند و می‌توانند به طور جداگانه درخواست توقیف چاپ بدهند که در مورد رمان موراکامی این کار توسط مدیر بخش رسانه، فیلم و مطبوعات وزارتخانه انجام شد. یک سخنگوی وزارت ارتباطات گفته به خاطر شکایت‌های مردمی نسبت به وجود جملات غیراخلاقی در رمان موراکامی مجبور به اتخاذ این تصمیم شدند.

آمارهای وزارت ارتباطات هنگ کنگ نشان می‌‌دهد حدود 1777 کتاب چاپ شده بین سال‌های 2011 تا 2017 در طبقه دوم قرار گرفتند و 701 کتاب نیز بر اساس این نوع طبقه‌بندی غیرقابل چاپ تشخیص داده شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها