پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
خانه مطالعه مادرید پاتوق علاقمندان به کتاب

این روزها اگر به خانه مطالعه شهر مادرید بروید خانواده های بسیاری را خواهید دید که همراه کودکان خود صرفاً برای خواندن کتاب و گوش دادن به داستان به این مرکز مراجعه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)   پابلیشینگ پرسپکتیو، خانه مطالعه شهر مادرید که به زبان اسپانیایی کاستادل‌رکتور خوانده می‌شود، ساختمانی است که به طور اختصاصی برای خواندن کتاب و برگزاری همایش‌های ادبی ساخته شده است. خانه مطالعه شهر مادرید سابق بر این کشتارگاه و تهیه محصولات پروتئینی بود که در سال 1996 تعطیل شد و در سال 1981 تبدیل به فرهنگسرا شد که از آن سال فعالیت‌های فرهنگی و نمایشگاه‌های هنری برگزار می‌کند ولی چند سالی است که با همکاری اتحادیه نشر و توزیع کتاب اسپانیا (IPDA) روی مطالعه و ترویج آن در میان کودکان و نوجوانان تمرکز کرده است.

این روزها اگر به خانه مطالعه شهر مادرید بروید خانواده های بسیاری را خواهید دید که همراه کودکان خود صرفاً برای خواندن کتاب و گوش دادن به داستان به این مرکز مراجعه کرده‌اند. لوئیس گونزالس مدیر خانه مطالعه شهر مادرید می‌گوید خانه مطالعه چند سالی است که به نامش وفادار بوده است و به نظر می‌رسد به جای واقعی خود رسیده است. این مرکز پاتوق خانواده‌ها برای خواندن و مطالعه کتاب شده است. هدف این مرکز مواجهه کردن کودکان با کتاب و بالا بردن تجربه ادبی آنها در سنین پایین است.


گونزالس گفت: «کودکان وقتی از سنین پایین با داستان و ادبیات آشنا می‌شوند در سنین بالاتر انسان‌های مفیدتری برای جامعه خواهند بود. ما می‌خواهیم با همکاری انجمن‌ها و اتحادیه‌های ناشران در این کشور زمینه‌ای برای علاقمندی کودکان و خانواده‌ها به مطالعه کتاب فراهم کنیم.»

به گفته گونزالس خانه مطالعه مادرید برنامه‌های منظمی برای خواندن داستان با مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کند و بخشی از فضای این مرکز به فروش و عرضه کتاب‌های حوزه کودک اختصاص دارد. ساختمان فضاهایی نیز برای بازی و فعالیت‌های سرگرمی کودکان در نظر گرفته است. گونزالس می‌گوید: « درست است که ما هدفمان را بیشتر مطالعه کودکان در نظر گرفتیم ولی با داشتن حدود 40هزار نسخه کتاب به کارهای تحقیقاتی نیز اهمیت می‌دهیم. در حقیقت هدف بالاتر خانه مطالعه مادرید چیزی بالاتر از یک مرکز تفریحی برای خانواده‌هاست. در اینجا هدف آشتی مخاطب تخصصی و عمومی کتاب‌هاست. در اینجا می‌‌خواهیم دانشمندان در کنار افراد عادی جامعه کتاب بخوانند که به طور حتم نتایج مثبتی خواهد داشت.»

فعالیت‌های ادبی خانه مطالعه مادرید تنها به فضای هشت هزار متر مربعی آن نمی‌شود و همین فعالیت ها در فضای مجازی نیز دنبال می‌شود. سایت خانه مطالعه مادرید مثل ساختمانش پاتوق علاقمندان به کتاب است که شامل کارگاه‌های کتاب‌خوانی و معرفی کتاب به صورت ویدیویی است. هرآنچه که در فضای ساختمان از جمله نمایشگاه‌های نقاشی و کتاب وجود دارد به صورت مجازی نیز در دسترس مخاطبان قرار داده شده است.



به گفته لوئیس گونزالس در سال 2012 این مرکز برنامه‌ای با عنوان ابداعات خواندن یا مطالعه کتاب آغاز کرده است که با هدف ایجاد و اختراع روش‌های جدید مطالعه کتاب مخاطبان زیادی را تا کنون به خود جذب کرده است. تحت این برنامه کلاس‌ها و کارگاه‌های زیادی برای بررسی و تحقیق درباره روش‌های جدید مطالعه کتاب برگزار شده است و به نظر می‌رسد هنوز هم جای کار داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها