جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
سیلویا پلات را بیشتر بشناسید/10 نکته در مورد زندگی خالق «حباب شیشه»

سیلویا پلات، شاعر و نویسنده سرشناس آمریکایی است که زندگی تلخ و پرفراز و نشیبی داشته است. در این مطلب به نکات خواندنی و جالب از زندگی او اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از باستل- سیلویا پلات، نویسنده و شاعر آمریکایی است که سراسر زندگی‌اش آمیخته با رنج و ناراحتی بود. خالق «حباب شیشه‌» با همه تلخی‌ها و فراز و نشیب‌های که در زندگی با آن رو‌به‌رو بود، همچنان به نوشتن ادامه داد و آثار با ارزشی را که سرشار از عواطف و احساسات بود از خود به جای گذاشت. با این‌همه دوستداران ادبیات بیشتر او را به واسطه مرگ مرموزش که در اثر خودکشی با گاز بود می‌شناسند و چیزهای کمی درباره زندگی او و تجربیات شخصی‌اش که بر روند نوشتن و زوایای زندگی‌اش فراتر از بیماری روحی و مرگش، تاثیر مستقیم داشته می‌دانند.

بیشتر چیزهایی که از زندگی سیلویا پلات می‌دانیم از طریق نامه‌های بر جای مانده از او و مطالب روزنامه‌ها است که به طرق گوناگونی و در مجموعه‌های متنوعی منتشر شده است. در این مطلب به 10 نکته جالب و خواندنی از زندگی این شاعر و نویسنده سرشناس آمریکایی که دانستنش خالی از لطف نیست اشاره می‌کنیم.

- اولین شعرش را وقتی که هشت سال داشت به چاپ رساند
اولین شعر سیلویا پلات 8 ساله «شعر» نام داشت که در سال 1941 میلادی در روزنامه آمریکایی بوستون هرالد به چاپ رسید. این شعر کوتاه و شیرین و خواندنی کاملا متفاوت با اشعار تاریکی بود که او در سال‌های بعدی زندگی‌اش سرود. در ادامه قسمتی از این شعر را می خوانیم:

بشنو صدای آواز جیرجیرک‌ها را
در چمنزار نمناک
شبتاب‌های کوچک روشن
می‌درخشند به محض این‌که عبور می‌کنند...


- پلات نقاش و هنرمندی چیره‌دست بود
پلات پیش از آنکه دانشجوی ادبیات انگلیسی شود، در آغاز در یک استودیوی هنر در کالج اسمیت تحصیل می‌کرد.  او در آثارش از کاردستی‌ها تا نقاشی‌های و طرح‌های هنری‌اش، هنرهای تجریدی و انتزاعی را به روش‌های منحصر به فردی به کار می‌برد. نمایشگاهی از نقاشی‌های او به تازگی در نگارخانه هنر ملی موسسه اسمیتسونین آمریکا به نمایش درآمده و علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ 22 ماه می سال جاری از آن دیدن کنند.

- در سن 12 سالگی ضریب هوشی پلات حدود 160 بود
 معمولاً هر نمره‌ای بالاتر از 140 به‌عنوان ضریب هوشی یا بهره هوشی بالا محسوب می‌شود .حتی اگر از ضریب هوشی او بی‌خبر بوده باشیم از مجموع آثارش پیداست که پلات حقیقتاً باهوش بود. او در سراسر زندگی‌اش یک دانش‌آموز نابغه محسوب می‌شد که جوایز و بورسیه‌های تحصیلی بسیاری را، از جمله بورسیه ورود به کالج اسمیت دریافت کرد.

 -مرگ پدر سیلویا زمانی که او 8 سال بیشتر نداشت تاثیر عمیقی بر او و آثارش گذاشت
اتو پلات، پدر سیلویا پلات به طور غیر منتظره در پی قطع شدن پایش در اثر ابتلا به بیماری دیابت درگذشت. پلات رابطه عاطفی قوی‌ای با پدرش داشت و مرگ او تاثیر بسیاری بر او گذاشت و الهام‌بخش او برای سرودن اشعارش به ویژه یکی از مشهورترین آن‌ها با عنوان «پدر» شد.

-او برنده بورسیه فولبرایت شد
سیلویا پلات پس از دریافت این بورسیه معتبر، به کالج نیوهام در دانشگاه کمبریج انگلستان رفت و تحت نظارت دورثیا کروک، استاد ادبیات مشهور، به تحصیل پرداخت. او زمانی که در کمبریج درس می‌خواند به نوشتن نیز ادامه داد و در تابستان همان سال به دور اروپا سفر کرد.

- پلات به احترام رمان «اولیس» نوشته جیمز جویس روز 16 ماه جون را برای تاریخ ازدواجش تعیین کرد
پلات در یک میهمانی در دانشگاه کمبریج برای نخستین بار همسر آینده اش تدهیوز، که او نیز شاعر بود را ملاقات کرد. در روز 16 جون سال 1956 آن دو با یکدیگر ازدواج کردند؛ به احترام روزی که وقایع رمان سترگ «اولیس» نوشته جیمز جویس در آن شکل گرفت. شوربختانه ازدواج آن دو پر از فراز و نشیب و سختی‌های پی‌در‌پی بود و نامه‌های اخیرا پیدا شده فاش می‌کند که تد هیوز با او بد رفتاری می‌کرده است.

- «حباب شیشه‌» از سوی ناشران رد شد
«حباب شیشه‌» تنها رمان سیلویا پلات است که برمبنای زندگی خودش و کشمکش‌هایش با بیماری افسردگی نوشته شده است. انتشارات  هارپر و راو کمک هزینه‌ای برای نوشتن این رمان به شاعر آمریکایی داد؛ اما او زمانی که نسخه‌ای از آن کتاب را تحویل ناشر داد، از انتشارش سر باز زدند. یک ویراستار در همان انتشاراتی کتاب را ناامیدکننده، بچه‌گانه و پیش‌پا‌افتاده توصیف کرد. این رمان نهایتا در انگلستان به چاپ رسید اما پلات شخصا نتوانست ناشر آمریکایی برای آن پیدا کند.

- پلات رمان «حباب شیشه‌» را اولین بار با نام مستعار ویکتوریا لوکاس به چاپ رساند
رمان شبه‌زندگی‌نامه «حباب شیشه» مجددا در سال 1966 و سه سال پس از مرگ او در انگلستان با نام خودش به چاپ رسید. با این‌همه جنجال‌های زیادی وجود داشت حول این‌که پلات خودش می‌خواسته کتاب با نام خودش منتشر شود یا نه. طبق گفته یکی از دوستان نزدیک او، پلات اولین بار این کتاب را با نام مستعار چاپ کرد چون دلش نمی‌خواسته مادرش و یا هر فرد دیگری که در کتاب اسمش را آورده، ناراحت کند. در مقابل، انتشارات فابر و فابر مدعی شد که شواهدی وجود ندارد که پلات تمایل نداشته پس از مرگش اسمش روی کتابش باشد. با این‌همه مادر او تا سال 1971  از ترس اینکه افرادی که او را می‌شناختند خودشان را در کتاب شناسایی کنند مانع از انتشار آن در آمریکا شده بود.

- او برای درمان افسردگی‌اش شوک الکتریکی دریافت می‌کرد
اگر نگوییم همه آنچه در کتاب «حباب شیشه» آمده با زندگی واقعی او تطابق دارد، اما شاعر آمریکایی از خیلی از تجربه‌های شخصی خود برای نوشتن این رمان استفاده کرده بود. همانند شخصیت ایستر در این رمان، پلات نیز برای درمان بیماری افسردگی خود تحت شوک‌درمانی قرار گرفت و چندین بار نیز در بیمارستان بستری می‌شود. او اولین بار در سن بیست سالی و پس از اولین تلاش نافرجامش برای خودکشی در بیمارستان مک‌لین در ماساچوست شوک الکتریکی دریافت کرد. 

- او در آپارتمانی زندگی می کرد که قبلا محل سکونت ویلیام باتلر ییتس بود
به نظر می‌رسد میراث ادبی موضوعی مهم و اساسی در زندگی پلات بوده باشد. آخرین آپارتمانی که او در آن سکونت داشت و در همان جا نیز در سال 1963 میلادی دست به خودکشی زد، محل زندگی ویلیام باتر ییتس، شاعر و نمایشنامه‌نویس بزرگ ایرلندی بود. این آپارتمان هم اکنون در در خیابان فیتزروی(‌fitzroy ) لندن واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها