چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
10 رمان برتر سال 2017 میلادی به انتخاب مجله تایم

هر ساله و با نزدیک شدن به پایان سال میلادی مجلات و روزنامه‌های مختلف خارجی فهرستی از بهترین‌های آثار داستانی، غیرداستانی و ادبیات کودک چاپ شده در آن سال را معرفی می‌کنند. در این مطلب نگاه کوتاه‌ای به 10 انتخاب مجله تایم در حوزه کتب داستانی خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از تایم، ناشران آثار داستانی از اینکه در سال 2017 خبرهای سیاسی، اخبار نشر و دنیای کتاب را تحت شعاع قرار داد، گله‌مند هستند.اما بسیاری از داستان‌های نوشته شده در سال 2017 درباره اتفاقات جامعه است؛ برای مثال کتاب «از غرب خارج شوید» نوشته محسن حمید درباره پناهندگان بوده و به طور مستقیم به اتفاقات جامعه اشاره می‌کند. یا کتابی «لینکلن در باردو» به طور غیر مستقیم موضوعی سیاسی را دستاویز نوشتن داستانی بلند کرده است.

تأثیر اتفاقات سیاسی بر دنیای ادبیات غیرقابل‌انکار است. حضور شخصیتی چون دونالد ترامپ در کاخ سفید و بروز رفتارهای عجیب‌وغریب از طرف او، سبب شد کتاب‌های زیادی درباره رسوایی‌های وی نوشته شود که شاید در طول تاریخ ارزشی جز وقایع‌نگاری دوره‌ای خاص نداشته باشند.

اما آثار ادبی سال گذشته از مسائل سیاسی به شکل هنرمندانه‌ای برای ارتقای قصه‌نویسی بهره گرفته‌اند.  موضوعاتی مختلفی چون بچه‌دار شدن، جستجوی هویت و علاقه شدید به دانستن اتفاقات گذشته در فهرست کتاب‌های برگزیده سال 2017 قرار دارند. با اینکه این آثار موضوعات مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهند، اما دو گزینه «قصه‌گویی به روشی نو» و «نوشته‌های جذاب» از نقاط اشتراک همه آن‌ها است.

در ادامه 10 رمان برتر سال 2017 میلادی به انتخاب تامز را معرفی کرده‌ایم:
 
- «بخوان، دفن نکن، بخوان» نوشته جسمین وارد
سومین کتاب جسمین وارد در سرزمین خیالی «بوآس سائوواژ»، عمق احساسات نویسنده را به خوبی نشان می‌دهد. این رمان، تخصص ویژه‌ او را در داستان‌نویسی و مشاهده دقیق رفتار انسانی و اجتماعی به خواننده یادآوری می‌کند. «بخوان، دفن نکن، بخوان» هفته گذشته جایزه ملی کتاب آمریکا در بخش داستانی را برای دومین بار نصیب جسمین وارد کرد.
 
- «اشک‌های سفید» نوشته هری کونزرو
نویسنده بریتانیایی داستان «اشک‌های سفید»، تبعیض نژادی و فرهنگی موجود در آمریکا را مورد انتقاد قرار می‌دهد. دو مرد سفیدپوست آمریکایی وارد صنعت موسیقی می‌شوند و به موفقیت دست می‌یابند. این دو در پارکی صدای دیگران را ضبط می‌کنند و پس از اینکه به صداها گوش می‌دهند، صدای مردی را می‌شنوند که در پارک حضور نداشت. کمی بعد تلاش‌شان برای پیدا کردن صاحب صدا سبب می‌شود سفری به گذشته داشته باشند.
 
- «ترانزیت» نوشته ریچل کاسک
دومین رمان کاسک بیشتر به مشاهده نویسنده از اطراف خود می‌گذرد و بخش روایتی کمی را شامل می‌شود. ساختار قصه این کتاب در واقع بازسازی آپارتمان راوی در لندن است و روحیه تغییر در مکالمه‌های او منعکس می‌شود. توصیف راوی توسط کاسک بر خلاف دنیای ذهنی خود نویسنده اصلاً شاعرانه و رمزآلود نیست. «ترانزیت» در فهرست نهایی جایزه «گیلر»، مهم‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبی کشور کانادا نیز قرار داشت اما جایزه روز گذشته به «مایکل رِدهیل» رسید.
 
- «ساحل منهتن» نوشته جنیفر ایگان
جنیفر ایگان در سال 2011 میلادی برای رمان «بازگشت به محله خلافکاران» جایزه پولیتزر را از آن خود کرد. او حالا پس از هفت سال رمانی جدیدی منتشر کرده که نشان می‌دهد از سبک تجربی خود فاصله گرفته است. «ساحل منهتن» رمانی تاریخی است و در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد.
 
- «لینکلن در باردو» نوشته جورج ساندرز
کمتر کسی است که نام کتاب برگزیده جایزه بوکر 2017 را نشنیده باشد. ساندرز، نویسنده شناخته‌شده داستان کوتاه در اولین تجربه خود در رمان‌نویسی به موفقیتی چشمگیر دست یافت. داستان تأثیرگزار مرگ پسر آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا و ارواحی که در قبرستان با او سخن می‌گویند؛ ارواحی که گویی هنوز از وابستگی‌های زمینی خود دل نکنده‌اند و در جایی بین مرگ و زندگی گرفتار شده‌اند.
 
- «از غرب خارج شوید» نوشته محسن حمید
محسن حمید، نویسنده پاکستانی با کتاب «از غرب خارج شوید» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه بوکر قرار داشت، اما قافیه را به جورج ساندرز آمریکایی باخت. داستان عاشقانه زوجی پاکستانی که با  شروع جنگ در شهرشان جرقه می‌خورد. شهری که نامی ندارد، اما شباهت زیادی به «لاهور» دارد. تنها مسیر امن موجود در شهر دری جادویی است که این دو عاشق را از خطرهای زیادی دور می‌کند و دیگر پناهندگان به شهرهای غربی پناه می‌برند؛ جایی که در آن خطرات بیشتری تهدیدشان می‌کند زیرا شهروندان شهرهای غربی معتقدند این پناهندگان بی‌پناه باید از کشور آن‌ها خارج شوند.
 
- «بچه جایگزین» نوشته ویکتور لاوال
آپولو و اِکا بسیار خوشحالند که صاحب فرزند شده‌اند، اما کمی پس از تولد کودک فاصله‌ای احساسی نسبت به فرزند خود احساس می‌کنند. آیا این پسرک همان کودکی است که اِما به دنیا آورد یا فرزندی شرور از دیار اَجِنه است؟ نویسنده با بهره‌گیری از این داستان استانداردهایی که افراد باید برای بچه‌دار شدن از آن برخوردار باشند با خواننده در میان می‌گذارد.
 
-«ساعت نهم» نوشته آلیس مک‌دِرموت
خواهران روحانی با دختری به نام آنی آشنا می‌شوند، که در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد. آنی حامله است و همسرش خودکشی کرده است. راهبه‌ها به آنی و دخترش کمک می‌کنند تا از فقر نجات یابد اما دخالت آن‌ها موجب می‌شود نسل‌های بعد دچار مشکل شوند. نویسنده تاریخچه راهبه‌ها را در این اثر بیان می‌کند. مک‌درموت پیش از این نامزد جوایزی چون «ایمپک»، «پولیتزر»، و کتاب ملی آمریکا بوده است.
 
- «روزهای بی‌پایان» نوشته سباستین بارری
«روزهای بی‌پایان» سال گذشته برنده جایزه «کاستا» شد. بارری در این کتاب داستان توماس مک‌نالتی و معشوقه‌اش را در بستری تاریخی روایت می‌کند.
 
«مردم جدید» نوشته دانزی سِنا
داستان جدید سِنا بر چند زوج مختلف تمرکز می‌کند که با تبعیض نژادی در آمریکا درگیر هستند و هر کدام برای رسیدن به هویتی جدید تقلا می‌کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها