دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۱
10 کتاب برتر 2014 از نگاه مخاطبان گاردین

«مارتا بازلس» در گاردین 10 کتاب برتر و مورد علاقه مخاطبان در سال 2014 را معرفی کرده است. این فهرست بدون دسته بندی و فقط از لحاظ محبوبیت در نزد مخاطب انگلیسی گردآوری و تنظیم شده وجالب اینکه این فهرست با فهرست قبلی که در 6 ماه نخست 2014 از مخاطبان نظرسنجی شد، کاملاً متفاوت از آب درآمده است. در این فهرست رمان، خاطره، فانتزی و جدل و واقعیت کنارهم دیده می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
اولین کتاب برگزیده «مستاجران مهمان» اثری کلاسیک از «سارا واترز» در 576 صفحه است که توسط ویراگو در اوت 2014 منتشر شد. نویسنده متولد 1966 در ویلز و ساکن لندن، از صاحبخانه بیوه ای بنام خانم ری / Mrs Wray همراه با دختر ترشیده‌اش فرانسیس، مالک ویلایی در جنوب لندن می‌گوید که لیلین و لئونارد باربر – زن و شوهری از طبقه کارمند- مستأجر آن‌ها می‌شوند.

این رمان 500 صفحه ای شماره اول انتخاب از سوی کاربران گاردین در سال 2014 شده است که موجر بیوه برای درآمدزایی خانه خود را اجازه می‌دهد و سارا واترز آن را به تریلری فوق العاده تبدیل کرده و شرح مفصلی از زندگی مردم عادی، تاریح اجتماعی داخلی قرن 20 توأم با ادبیات سنتی که حرص و پول پرستی بعد از جنگ اول جهانی بیان می‌کند.

قلم صادقانه هنری مارش در کتاب خاطراتش از داستان‌های مرگ و زندگی و جراحی مغز به قدری قوی است که در فهرست بهترین کتاب‌های 2014 شماره دو را به خود اختصاص داده است. مارش که جراح مغز و اعصاب بوده توضیح می‌دهد که چرا علاقه خاصی به کتاب‌های غیر داستانی نسبت به داستانی دارد و اینکه مسائل واقعی زندگی انسان‌ها را می‌گوید. خواندن این کتاب به همه نوع انسانی توصیه شده است که در برخی صفحات لحن جذاب و خنده داری به خود می‌گیرد و به عنوان کتاب مجموعه خاطرات بسیار خواندنی است.

سومین کتاب مورد علاقه خوانندگان گاردین در سال 2014 به طنز سیاه «الیزابت گم شده» اختصاص دارد. «اما هیلی» با نوشتن این کتاب فینالیست جایزه کاستا 2014، فینالیست جایزه محبوب‌ترین کتاب ملی و فینالیست جایزه نویسنده جدید 2014 کتاب ملی شد.

کتاب درباره جنایتی حل نشده و رمزآلود است و از زمانی شروع می‌شود که مارک هادون کریستوفر، مائود را ملاقات می‌کند و در واقع کتاب دست نوشته‌های پیدا شده در جیب مائود است. داستان را زن 82 ساله مبتلا به زوال عقل روایت می‌کند تا داستان گم شدن خواهر مارک در 70 سال پیش معلوم شود.

مائود مادربزرگی است که هر چند زوال عقل پیدا کرده اما نمی‌تواند بهترین دوستش – الیزابت – را فراموش کند و کسی به حرفهای او گوش نمی‌دهد حتی دخترش هلن، پلیس و پسرش پیتر!

«کتاب چیزهای جدید عجیب» نوشته میشل فابر هلندی، چهارمین انتخاب مخاطبان گاردین در سال 2014 است . میشل فابر نویسنده ای ماهر که بسیار خوب از زبان استفاده می‌کند. هر چند خواندن رمان جدید وی کمی دشوار است اما تمام نکرده آن را زمین نخواهید گذاشت و پس از اتمام نیز تا مدت‌ها مزه تلخی زیر زبانتان خواهد بود.

داستان با میشل فابر با ایمان شروع می‌شود که به ماموریتی کهکشانی و دور از همسرش «ب.آ» می‌رود.نامه‌های همیرش را می‌خواند که در کشورشان زلزله آمده، همه چیز ویران شده و ...

«کارن جوی فالر» و «ما کاملاً کنارخودمانیم» شماره 5 گاردین است که مطالعه ای استادانه از تعاملات خانوادگی، رفتارها و ماهیت حافظه را به معرض نمایش می‌گذارد و بدون عمیق شدن، به برخی مسائل اخلاقی می‌پردازد. داستان کاملاً غیر منتظره پیش می‌رود در حالی که مخاطب از آن لذت می‌برد و چیزهایی هم یاد می‌گیرد.

روزماری در کالج تصمیم می‌گیرد چیزهایی درباره خانواده خود را برملا نسازد. یک خانواده پر از مشکل که رزماری تنها را تنهاتر می‌کند. یک خواهر هم سن و سال خود بنام «فرن» داشته که رفته و برادرش نیز...
این کتاب یکی ازفینالیست های من بوکر 2014 شد.

اما کتاب ششم، همه نوری که ما نمی‌توانیم ببینیم، نوشته «آنتونی دوئر»است که داستانی خانوادگی با افتخار شخصی را روایت کرده است که لایه‌های زبانی زیبایی را در خود جای داده است.

جملات نویسنده هرگز از اوج به فرود نمی‌آید و بیان خیره کننده جزییات داستان محشراست، داستانی که 10 سال طول کشید تا نویسنده آن را به اتمام رساند.

داستان درباره یک دختر فرانسوی کور و یک پسر آلمانی است که هر دو سعی دارند بر فراز ویرانه‌های جنگ جهانی دوم زنده بمانند.

ماری با پدرش در پاریس زندگی می‌کند و در سن 6 سالگی نابینا می‌شود اما از روی مینیاتوری که پدرش ساخته و با دست کشیدن روی آن راه خانه را می‌یابد...

اورفان ورنر یتیم نیز در یک شهر معدنی در آلمان با خواهرش زندگی می‌کند...

«ساعت‌های استخوان» هفتمین برگزیده مخاطبان گاردین است. دلایل زیادی وجود دارد که این رمان را بزرگ بنامیم.
صدای غنی کارکترهای داستان،جزییات مجلل آن‌ها، حس تاریک طنز و سلامت اما هرگز از آن آگاه نمی‌شویم. طرح داستان مسخره ور در عین حال خراب ناشدنی به نظر می‌رسد. پسران نوجوان تودرتوی علمی-تخیلی و داستانی 600 صفحه ای و ...

نویسنده کتاب «اطلس ابر» خود را در «ساعت‌های استخوان» به اوج رسانده است.

دختر 15 ساله «هالی سایکس» بعد از دعوای مفصل و وحشتناک با مادرش به خاطر دوستش، درب را محکم به هم زده و با خانواده و زندگی قدیمش خداحافظی می‌کند.اما هالی یک فراری معمولی نیست، او یک بچه حساس به صدا است که به صورت رادیویی با صداهای مردم ارتباط برقرار می‌کند.

کتاب هشتم«این‌همه چیز را تغییر می‌دهد: کاپیتالیسم علیه تغییرات آب و هوایی» نوشته نوآمی کلین است که توانست جایزه 60 هزار دلاری و گران‌ترین جایزه غیرداستانی کانادا را با این کتاب به خود اختصاص دهد.{لینک}

«مارگارت اتوود» می‌گوید«گفتمان تغییرات آب وهوایی» چیزی است که برای گفت و گو به آن نیاز داریم و کتاب کلین ما را متقاعد می‌سازد که خیلی شفاف درباره آن مباحثه کنیم.

«ایان جیمز» درباره این کتاب می‌گوید امسال 35 کتاب خواندم که هیچ کدام جذاب تر از کتاب خانم کلین نبود.

اما کتاب نهم در لیست کتاب‌های پرمخاطب و محبوب گاردین، برنده من بوکر 2014 و کتاب « جاده باریکی به عمق شمالی» است که ریچارد فلاناگان، داستان زیبای تاریخی دردناکی را می‌گوید.

اسرای جنگی در برمه، دیکتاتوری ژاپنی‌ها در جنگ جهانی و یک داستان عشقی که کیفیت ادبی یک نوشته را با فلسفه اخلاقی و داستان‌های بزرگ تاریخی کنار هم قرار داده است.

و اما «سهره» اثر «دونا تارت» رتبه دهم محبوب‌ترین کتاب 2014 از سوی مخاطبان گاردین را به خود اختصاص داد. این کتاب در پایان 2013 چاپ شد اما 2014 به صوری جلد سخت راهی بازار شد. رمانی طولانی (بیش از 850 صفحه) که البته کلمات بیهوده در آن نمی‌توان یافت. کارکترهای ویژه و یک داستان کامل و بی عیب و نقص را می‌توان درک کرد و به همین دلیل نیز برنده پولیتزر نیز شده است.

سهره داستان اول شخص است از زبان «تئودکر» که داستان زندگی‌اش را می‌گوید، وقتی که 13 ساله بوده و در منهتان با مادرش زندگی می‌کرده و پدر الکلی خود را از دست داده و برای بازدید از موزه هنر متروپلیتن با مادرش به آنجا می‌روند، به عشق نقاشی سهره اثر کارل فابریتیوس...

عاشق دختری می‌شود که با پدربزرگ خود به موزه آمده است ... اما انفجار بمب در موزه مادرش را به کام مرگ می‌کشاند...
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها