یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
بهترین کتاب‌های علمی 2014 از نگاه گاردین

از انقراض ششمی که به دست انسان هوشمند دانا انجام می شود تا هکری که نوآور می‌شود را در مقاله «بهترین کتاب‌های علمی 2014» به قلم «روبین مک‌کای» در گاردین می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در عصری زندگی می‌کنیم که با صفت «انقراض» همراه شده و مطابق آنچه الیزابت کولبرت در کتاب «انقراض ششم:تاریخچه غیرطبیعی»/ انتشارات بلومزبری به قیمت 20 پوند گفته: «یک‌سوم از تمام مرجان‌های صخره ساز، یک‌سوم از نرم‌تنان آب شیرین و یک‌سوم از کوسه‌ها، یک‌چهارم از تمام پستانداران، یک‌پنجم از خزندگان و یک‌ششم از تمام پرندگان به سمت نابودی می‌روند» و همان‌طور که وی اظهار کرده در بحبوحه تاریخ فوق‌العاده ناپدیدشدن زندگی روی کره زمین هستیم.

خیلی سخت نیست که به مقصران اشاره‌کنیم. تقصیر مستقیم انسان‌هاست، موجوداتی که صخره‌های مرجانی را با دینامیت منفجر می‌کنند،برای توسعه کشاورزی، حاشیه‌های آمازون را نابود می‌کنند و با گسترش بیماری‌های قارچی زندگی خفاش‌ها در امریکا و هر جای دیگر را در معرض نابودی قرار می‌دهند و هر نوع دوزیست را محکوم به فنا می‌کنند.

وقتی بحث به اشتراک‌گذاری سیارات پیش می‌آید، ما همسایه جهنم هستیم. در عوض، تأثیر نفوذ ما انسان‌ها چنان گسترده و خطرناک شده که تولید رو به انقراض گذاشته‌شده است، درست مانند انقراض نسل دایناسورهای 66 میلیون سال پیش و یا رویداد «مرگ بزرگ» یا « انقراض پرمین-تریاسه » در 252 میلیون سال پیش که باعث نابودی 70 درصد از مهره‌داران شد.

انقراض ششم سفرنامه‌ای به درون تاریخ طبیعت و به‌اندازه کل تاریخ زمین است و ما را در سفر به مرکز پاناما به را شکار قورباغه طلایی و سایر دوزیست‌های منقرض‌شده می‌کشاند، به جزیره الدی/Eldey در ایسلند می‌کشاند جایی که آخرین به طریق بزرگ وجود داشته – پرنده غیر مهاجری که در نیمکره شمالی بوده و توسط جمع کنندگان تخم پرندگان در ژوئن 1844 عجیب‌وغریب توصیف‌شده است، و سفر به جزیره یک درخت استرالیا جایی که دانشمندان روی کاهش صخره‌های مرجانی مطالعه می‌کنند و تا اواخر این قرن به کلی آ روی زمین محو خواهند شد.

داستان غم‌انگیزی است که توانایی نویسنده در گفتن این داستان باعث می‌شود تا کتاب را زمین نگذاریم.
در مجموع این، بهترین کتاب علمی است که امسال راهی بازار شده و به علاقه‌مندان توصیه می‌شود تا بخوانند.

کتاب 25 پوندی انتشارات هارویل سکر بنام «دانایان:داستان کوتاهی از نوع بشر» نوشته «یووال نوحا حراری» دیگر کتاب علمی است که روبین مک کای از گاردین به عنوان بهترین کتاب‌های علمی سال 2014 به ما معرفی می‌کند. در این کتاب آمده 100 هزار سال پیش 6 گونه انسان ساکن زمین بود که امروز تنها یکی از آن‌ها  - انسان هوشمند- باقی‌مانده است.

نویسنده توضیح می‌دهد که چگونه انسان هوشمند بر بقیه مسلط شد و موفق شد که قدرت خود را بسط داده و چگونه تاریخ کنونی ما شکل گرفت و اجتماعات انسانی را به وجود آورد و حیوانات و گیاهان در اطراف ما تغییر ماهیت پیدا کردند و شخصیت انسانی ما شکل پیدا کرد...
حراری که مورخ است در این کتاب به ظهور انسان مدرن می‌پردازد و توضیح می‌دهد که چگونه انسان هوشمند سلطه جهانی خود را بر سایر موجودات عالم‌گیر کرد.

بسیاری از مشاهدات حراری در کتاب حاد بوده و ضبط تاریخی حوادث و سابقه تاریخی باعث می‌شود که به گفته وی انسان هوشمند مانند قاتل زنجیره‌ای به محیط‌زیست نگاه کند! که از این منظر با کولبرت در کتاب «انقراض ششم» یک‌صدا می‌شود.

هرچند رویکرد وی کمی« وراج گونه» است، اما ایده‌های روشن پذیرفتنی هم دارد. به‌عنوان‌مثال، وی در تقابل با بسیاری از دیرینه شناسان در مورد جهش بزرگ به جلو یا انقلاب شناختی گام برمی‌دارد،(جهش بزرگ همچنان که وی نامش را گذاشته ؛گفته می‌شود 30 تا 70 هزار سال پیش رخ‌داده و انسان غارنشین بی‌رحم به انسان فوق‌العاده هوشمند تبدیل‌شده) و این در حالی است که بسیاری از دانشمندان معتقدند تکامل معنوی ما خیلی بیشتر قدمت داشته و بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که حراری روی آن تأکید می‌کند. به هر حال این کتاب نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

در مقابل، «والتر آیزاکسون»،«شرح‌حال خوب‌نویسی» است که پس از نوشتن زندگینامه آلبرت اینشتین و استیو جابز کتاب دیگری را امسال راهی بازار کرده است بنام «نوآوران»/ Innovators به قیمت 20 پوند از انتشارات سیمون‌اند شاستر که ما را در قرن 21 و عصر دیجیتال قرار داده و از بزرگان قوم دیجیتال از آلن تورینگ تا بیل گیتس و از جان ون نیومن تا تیم برنرزلی را به صورت درجه یک شرح می‌دهد.

و در پایان تصاویر کتاب 50 سال حیات وحش منتشرشده موزه تاریخ طبیعی به قیمت 25 پوند را می‌توانید به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های بخش علمی سال در نظر بگیرید که به بهانه پنجاهمین سال، نشانه‌هایی است از آنچه ما در حال حاضر، در معرض از دست دادن آن‌ها برای همیشه هستیم: جزییات باشکوه چشم‌اندازهای حیات وحش سیاره ما!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها