شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
هدف کتابفروشان، ناشران و مسئولین، بالا بردن سرانه مطالعه در کشور است

مدیرفروش کتابفروشی فرهنگ گفت: هدف‌ کتابفروشان، ناشران و مسئولین بالا بردن سرانه مطالعه در کشور است و این امر باعث پیشرفت فکری و فرهنگی مردم می‌شود.

سعید پرهیزکاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، عنوان کرد: کتابفروشان، ناشران و مسئولین هدف‌شان بالابردن سرانه مطالعه در کشور است و این امر، باعث پیشرفت فکری و فرهنگی مردم می‌شود و زندگی اجتماعی مردم بهبود پیدا می کند، اگر وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور بالا برود، خیلی از مشکلات اجتماعی و دغدغه های مردم حل می شود.
 
وی ادامه داد: آمار مطالعه در کشور ما نسبت به کشورهای پیشرفته و غیر پیشرفته پایین تر است، البته آمار کتابخوانی که ارائه می شود بیشتر در نظرگرفته شده، زیرا خیلی از این آمار به خاطر کتاب‌های آموزشی، کنکوری، درسی و کمک درسی است، اما به نظرم آمار کتابخوانی در جامعه مقداری بالا رفته و جای امیدواری است که در سال‌های آینده این میزان تغییر بهتری پیدا کند.
 
وی ادامه داد: مهمترین و اولین راهکار در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی این است که از دانش آموزان و کودکان و نوجوانان شروع کنیم.
 
وی ادامه داد: برای بالابردن آمار کتابخوانی باید از مدارس و جامعه کودک و نوجوان، مثل خیلی از کشورهای جهان شروع کنیم. به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم که دانش آموزان در طول سال به خواندن کتاب‌های غیر درسی علاقه پیدا کنند.
 
وی ادامه داد: با نگاهی به کتابخانه‌های مدارس متوجه می‌شویم که اغلب کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها قدیمی‌اند و برای دانش آموزان جذابیت ندارند، لازم است که تغییری کلی در نظام کتابخانه‌های مدارس ایجاد و کتاب‌های بروز و مورد علاقه دانش آموزان تهیه و به قفسه‌های کتابخانه ها تزریق شود.
 
تجهیز کتابخانه های مدارس به کتاب‌های جذاب و تازه
وی تصریح کرد: لازم است که کتابخانه‌های مدارس به کتاب‌های تازه و روزآمد تجهیز شوند، زیرا نسل جدید کتاب‌های جدید و امروزی می‌خواهد و کتاب های قدیم برایشان جذابیت کمتری دارد.
 
وی با اشاره به رونق کتاب در میان نوجوانان این شهرگفت: خوشبختانه در کتابفروشی‌ فرهنگ شهر ایوان، شاهد مراجعه و استقبال نوجوانان کتابخوانی هستیم که حضورشان نسبت به دهه قبل خیلی بیشتر شده و جای امیدواری است.
 
وی با اشاره به اهمیت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان ادامه داد: باید کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب علاقه‌مند شوند، تا از خواندن کتاب لذت ببرند و همین روند را بایستی ادامه داد تا به سن بالاتر برسند و در سنین بالاتر، همین رفتار را به فرزندان خودشان انتقال دهند، درست مثل  اغلب کشورهای جهان که از پایه برای کتابخوان کردن بچه ها، برنامه ریزی بلندمدت دارند.
 
مدیر کتابفروشی فرهنگ درخصوص نمایشگاه کتاب 1402 گفت: زمان برگزاری نمایشگاه خیلی محدود و کم است و اغلب مردم فرصت نمی‌کنند که به نمایشگاه بیایند تا ضمن بازدید، کتاب‌های مورد علاقه‌شان را سر فرصت تهیه کنند.
 
وی با اشاره به نقش و تاثیر نمایشگاه کتاب 1402 بر سرانه مطالعه ادامه داد: به نظر من نمایشگاه کتاب تهران تاثیر زیادی بر افزایش سرانه مطالعه ندارد، زیرا همان افرادی که اهل کتاب و مطالعه هستند به نمایشگاه می‌روند و کتاب‌هایشان را تهیه می‌کند، اگر نمایشگاه کتاب هم نباشد، در نهایت به کتابفروشی‌ها می‌روند و کتاب‌های مورد نظرشان را تهیه می‌‍کنند.
 
 وی تصریح کرد: فعالیت سایت‌های فروش کتاب آن هم با تخفیف فراوان، موجب شده که نمایشگاه کتاب آن چنان تاثیر زیادی بر روند افزایش سرانه کتاب نداشته باشد، البته فروش مجازی و آنلاین به رونق کتابفروشی‌ها خیلی کمک‌ کرد تا کتابفروشی‌ها دیده شوند و با کمترین سود و تخفیف بالا، کتاب‌های‌شان را بفروشند.
 
وی با تقدیر از دغدغه‌های مسئولان گفت: اوج شاهکار مسئولین فرهنگی، نمایشگاه کتاب امسال بود که مشارکت کتابفروش‌ها با ناشران در بخش مجازی را موجب شدند که جای تقدیر دارد. مسئولی که دغدغه وضعیت و شرایط کتابفروشی‌ها را دارد بی شک دغدغه سرانه مطالعه را هم دارد و نگران پایین آمدن سرانه مطالعه در جامعه هم خواهد بود.
 
وی با تحلیل فروش مجاری کتاب گفت: مجازی‌کردن فروش کتاب، به کتابفروشی‌ ها ضربه هم واردکرد. با توجه به وضعیت گرانی و هزینه‌های رفت و آمد و... وقتی ناشر کتاب را به سرعت برای مخاطب ارسال می‌کند، دلیلی ندارد که خریدار به خودش زحمت بدهد و برود کتابفروشی و کتاب را به قیمت پشت جلد بخرد.
 
وی تصریح کرد: از طرفی این کار به نفع مردم هم بوده،مثلاً فردی که دنبال کتاب‌های خاصی است و حتی ناشر، آن کتاب را در انبار ندارد و تجدید چاپ نکرده، ممکن است در کتابفروشی مجازی در هر نقطه و جغرافیای ایران پیدا کند و به دست بیاورد. این کار نوعی کمک به افزایش سرانه مطالعه در جامعه هم هست.
 
وی ادامه داد: بهمن‌ماه سال گذشته که معاون محترم فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی و مدیران وزارتی به استان ایلام آمدند و مسئولی از کتابفروشی ما هم دیدن کردند و امیدهایی دادند و خداراشکر قول و قرارهایی که دادند، عملی شده و به کتابفروشی ها کمک شد.
 
نمایشگاه مجازی را به دست کتابفروشان بسپارند
وی پیشنهاد داد: در نمایشگاه کتاب سال آینده، نمایشگاه مجازی را به دست کتابفروشان بسپارند تا همه کتابفروشی‌ها سهیم باشند و احساس غربت نکنند.
 
وی افزود: در اغلب کشورهای جهان، نمایشگاه کتاب برگزار می کنند، ولی کتاب نمی‌فروشند تنها کتاب‌های جدیدشان را به معرض نمایش و دید عموم می‌گذارند، تا علاقه‌مندان کتاب‌های مورد نظرشان را از کتابفروشی تهیه کنند، که رفتاری صحیح و حرفه‌ای است.
 
وی تصریح کرد: من تلاش و کوشش ناشران محترم را نفی می‌کنم. ناشر، کتاب منتشر می‌کند من کتابفروش کتاب‌های چاپ شده ناشر را می فروشم و اگر ناشر نباشد، کتابی وجود نخواهد داشت به ناشران جدی و تخصصی خداقوت می‌گویم که بسیاری از آثار بروز جهان را ترجمه و منتشر می‌کنند و ما قدردان ناشران خوب هستیم.
 
سیستم پخش کتاب پویا نیست
وی با اشاره به سیستم پخش کتاب گفت: سیستم پخش کتاب، خوب و پویا نیست و کتاب را به موقع و به طور گسترده در میان کتابفروشی ها پخش نمی کند تا کتابفروش کتاب‌های تازه را در ویترین بگذارد و کتاب ها را به مردم معرفی و عرضه کند.
 
 وی ادامه داد: نکته مهم آن که در کشور ما آمار ناشر و کتاب فروشی بر عکس کشورهای بیشتر جهان است ما الان زیر ۱۰۰۰کتابفروش در کشور داریم و بالای 10 هزار (آمار دقیق مطمئن نیستم.) ناشر داریم، آماری که  بر عکس کشورهای جهان است.
 
 وی ادامه داد: لازم است که مسئولین در حوزه فعالیت ناشران ورود کنند و نظارت بیشتری بر محتوای آثار منتشرشده داشته باشند و با افرادی که کتابسازی می‌کنند، با جدیت و قاطعیت برخوردکنند تا بساط کتابسازی و قاچاق کتاب برچیده شود.
 
وی با اشاره به نقش فضای مجازی در تمام ابعاد جامعه گفت: جامعه به سمت آنلاین شدن می رود و لازم است کتابفروشان تغییر رویه دهند و خود را بروز کنند، کتاب‌های قدیمی و کم مخاطب را بردارند و کتاب‌های تازه و بروز را در سایت‌شان به مخاطبان معرفی کنند.
 
وی ادامه‌ داد: بارها در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، به مشتریان کتابفروشی، کتاب هدیه داده‌ام به امید آنکه انگیزه های‌شان برای خریدن کتاب و استمرار کتابخوانی افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: باید ناشر هوای کتابفروش را داشته باشد و کتابفروش هوای ناشر را و مسئولین کتابفروشان و ناشران و پخشی ها را مدیریت کنند تا به هدف‌مان که همان ارتقا فرهنگ کتابخوانی در جامعه است برسیم
 
 وی با اشاره به انتظاراتش از جامعه نشر گفت: به عنوان یک کتابفروش از مولف انتظار دارم که وقت بیشتری برای تالیف در زمینه‌ها و حوزه های مختلف بگذارند و آثاری را خلق کنند بر مخاطب تاثیرگذار باشد
 
ناشران هر کتابی را منتشر نکنند
وی ادامه داد: از ناشران انتظار دارم که هر کتابی را چاپ و منتشر نکنند و در انتخاب متن و محتوای کتاب، حساسیت و دقت لازم به خرج دهند و همچنین در ترجمه و قرابت های فرهنگی آن با جامعه هدف، دقت کنند و با ترجمه‌ای خوب کتاب را به دست مخاطب برسانند، ضمناً در حوزه گرافیک و طرح جلد و صفحه آرایی کتاب سلیقه به خرج دهند.
 
وی ادامه داد: وقتی کتابی خوب و با کیفیت از نظر ترجمه و محتوا و تاثیرگذاری آن در جامعه وارد کتابفروشی و چرخه فروش می‌شود، می‌توانم با خیال راحت آن را به مخاطب معرفی و عرضه کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها