شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
آیت الله جوادی‌آملی توحید و ولایت را در این کتاب کنار هم جمع کرده است

کتاب «ادب فنای مقربان» در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. احمد جمالی می‌گوید: آیت الله جوادی‌آملی توحید و ولایت را به خوبی درک کرده و چشیده و توحید و ولایت را در این کتاب کنار هم جمع کرده است.

احمد جمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره کتاب «ادب فنای مقربان» که حاوی شرح زیارت جامعه کبیره آیت‌الله جوادی آملی است بیان کرد: جلد 10 و 12 کتاب «ادب فنای مقربان» تنظیم نهایی شده است. این کتاب شرح زیارت جامعه کبیره است و یکی از بهترین زیارت‌ها برای ائمه (ع) از طرف امام هادی(ع) این زیارت است. در گذشته شرح‌هایی بود ولی شرح مفید و جامع و کاملی که قابل عرضه باشد، وجود نداشت. بنابراین کتاب را حضرت استاد آیت‌االله جوادی‌آملی در شرح این زیارت نوشتند که به زودی در جامعه عرضه می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که از نگاه آیت‌االله جوادی آملی شرح این زیارت چه تفاوتی نسبت به شرح سایرین دارد؟ عنوان کرد: تفاوت در جامعیت شخص جوادی آملی با بقیه علماست. ایشان در زمینه علوم مختلف تخصص و تبحر دارد و بنابراین ظرایف و دقایقی که در زیارت جامعه کبیره وجود دارد را به خوبی تبیین می‌کنند.

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از نگاه ایشان ضرورت تألیف این کتاب چیست؟ بیان کرد: زیارت جامعه کبیره از مهم ترین زیارت‌هاست ولی شرح خوب و مفید و کاملی که بشود عرضه کرد، وجود نداشت. درباره محتوای کلی 12 جلد توضیحی بدهم که بحث مهمی در فرهنگ اسلامی داریم به نام توحید که همه کمالات از سوی خداست، انسان فقط باید از او کمک بگیرد، به خدا توجه کند، خدا را عبادت کند و به خدا توکل کند و غیر از خدا توجهی نداشته باشد.

جمالی عنوان کرد: بحث مهم دیگر ولایت اهل بیت (ع) است که دو چهره دارد: یک چهره ارتباط اهل بیت با خداوند متعال و چهره دیگر ارتباط اهل بیت با مردم. مثلا مردم به اهل بیت مراجعه کنند و از آنها کمک بخواهند و آنها را شفیع خود قرار دهند. کسی باید بتواند این دوبحث مهم را به طور دقیق و کامل جمع کند در غیر این صورت اگر کسی به توحید بیش از حد توجه کند و از ولایت غافل شود توحید خشکی دارد مثل توحید وهابیون که به حقایق عالم و وسایل و شافعان توجه ندارد و یا برعکس اگر کسی بیش از حد به ولایت و اهل بیت توجه کند و از توحید غافل شود از شرک سر درمی‌آورد و بودند افرادی که اهل غلو بودند و اهل بیت را در حد خداوند بالا می‌بردند که خود اهل بیت سخت‌ترین و شدیدترین مخالفت‌ها را با آنها داشتند.

او تأکید کرد: آیت الله جوادی‌آملی توحید و ولایت را به خوبی درک کرده و چشیده و در این کتاب مهم‌ترین کاری که انجام شده، همین است یعنی توحید و ولایت در کنار هم جمع شده است. همچنین مقامات اهل بیت (ع) توضیح داده شده بدون اینکه مخالفتی با توحید داشته باشند.

جمالی در پایان درباره مخاطبان این کتاب بیان کرد: کسانی که در حد متوسط با معارف، زیارت و معارف دینی آشنایی داشته باشند و بتوانند این مباحث عمیق را درک کنند مخاطب این کتابند. البته برای عموم مردم هم نیاز به وجود کسی است که بتواند مطالب را شرح بدهد و به طور ساده بیان کند. لازم به ذکر است که  جلد 12 کتاب ادب فنای مقربان به خاطر محاسنی که داشت کتاب سال شد.
 
به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها