شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
10 هزار فرهنگی از خوزستان دوره‌ آموزشی کتابداری برای باشگاه‌های کتابخوانی را فرا گرفتند

مدیرکل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 310هزار نفر از فرهنگیان کشور در دوره‌ آموزش کتابداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مربی باشگاه‌های کتابخوانی شرکت کردند که از این تعداد 10 هزار نفر از فرهنگیان استان خوزستان بود.

اسماعیل جانعلی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان در   نمایشگاه کتاب 1402 در غرفه اهواز پایتخت کتاب ایران  ، درخصوص رویکرد جدید باشگاه‌های کتابخوانی بیان کرد: تلاش کردیم از مسیرهای مختلفی اعضای باشگاه و مربی‌ها را طراحی و انتخاب کنیم. یکی از این مسیرها آموزش 310هزار نفر از فرهنگیان کشور بود.
 
جانعلی پورافزود: اطلاع رسانی از طریق آموزش و پرورش انجام شد و از تعداد 310 هزار معلم، حداقل 10 هزار نفر از استان خوزستان در آموزش دوره‌های کتابداری که مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرد، شرکت کردند و نخبگان آن‌ها می‌توانند به عنوان مربی به بدنه مربیان باشگاهای کتابخوانی اضافه شوند.
 
وی ادامه داد: مرحله اول نیاز باشگاه‌های کتابخوانی تامین مربی بود و در مرحله دوم انتخاب بسته کتاب ویژه باشگاه‌ها است که تعداد 440 عنوان کتاب در 4گروه سنی برای باشگاه‌های کتابخوانی آماده می‌کنیم. این موضوع می‌تواند به عنوان محتوا برای باشگاه‌ها قرار گیرد و امیدواریم به لطف خداوند، امسال تابستان ،دوره‌ جدید باشگاه‌های کتاب‌خوانی را راه‌اندازی کنیم.
مدیرکل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به اینکه اختتامیه هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در روستای برگزیده برگزار شد، برای نهمین دوره این جشنواره چه برنامه‌هایی دارید؟» اینگونه توضیح داد: در دوره گذشته فرصت محدود بود و تنها کاری که توانستیم انجام دهیم برگزاری جشن‌ها در روستاها بود و هدف‌مان تقویت وجه مردمی جشنواره است. اگر جشنواره برای مسئولان برگزار شود در سطح مسئولان هم باقی می‌ماند و مسئولان هم فقط باید به خودشان پاسخ دهند و این پاسخ‌گویی هم پایین‌تر می‌آید.
 
جانعلی پور از دیگر مزیت برگزاری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در روستاها را برگزاری جشنواره درمیان مردم دانست و عنوان کرد: تلاش بر این بود که بتوانیم این مسیر  و جشنواره را در میان مردم برگزار کنیم تا علاوه بر اینکه مردم از این رویداد مطلع شوند فردا روزی هم بتوانند از مسئولان خودشان مطالبه و مشارکت کنند تا فراگیر شود و این اولین گام در این رویداد بود.در دوره‌ی بعد دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط چون : بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان امور عشایری ، سازمان جهاد کشاورزی و...  برای روستاهای دوستدار کتاب فعال و متولی کردیم تا با یک برنامه‌ریزی مطلوب بتوانند به ما کمک کنند.
 
وی ارائه بسته خدمتی همگن برای روستاها را از جمله اهداف جشنواره نهم برشمرد و گفت: تلاش می‌کنیم  بسته خدمتی همگن برای روستاها آماده کنیم و صرفا تنها به روستا کتاب هدیه نمی‌دهیم بلکه اگر مشکل عمرانی دارد از بنیاد مسکن درخواست کمک می‌کنیم.و همچنین سازمان امورعشایر می‌تواند خدمت ویژه به امور عشایری دهد.
 
جانعلی پور در جواب این سوال که «هدف‌ ازانتخاب اولین پایتخت کتاب ایران اهواز در نمایشگاه کتاب  1402» چه بود؟ اینگونه پاسخ داد: از جمله خطراتی که به نوعی پایتخت کتاب یا روستای دوستدار کتاب را تهدید می‌کند موضوع فراموش کردن ما مسئولین و یا فراموشی مردم است. امسال ما این کار را برای پایتخت کتاب ایران انجام دادیم. و از پایتخت ادوار گذشته دعوت کردیم و گفتیم ای مردم اهواز! اگر شما در هفت سال پیش پایتخت کتاب ایران شدید؛ امروز بازهم بیایید و برگردید به آن پیشینه فرهنگی که باعث شده در پایتخت کتاب، شهر برگزیده شوید.
 
وی هدف دیگر حضور پایتخت کتاب ایران ادوار گذشته در نمایشگاه کتاب  1402 را در اولین گام فراموش نکردن زحمت مردم دانست و تاکید کرد: دوم انگیزه بخشی به شهرها که در دوره‌های مختلف شرکت کنند و سوم سرکشی به شهرها و پس از شکل‌گیری  همه‌ این کارها ، خدمت بیشتر به مردم ، ارسال بسته کتاب ، دعوت از نخبگان برای حضور در جشنواره‌های مختلف بزرگ مثل نمایشگاه کتاب است و  همه این‌ها می‌تواند موضوع کتابخوانی را بین مردم زنده نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها