شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
بیش از ۴ هزار جلد کتاب تخصصی در بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان‌غربی نگهداری می‌شود

معاونت پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی گفت: دربنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی درحال حاضر بیش از ۴ هزار جلد کتاب تخصصی استان، ۱۰ هزار جلد فایل کتابی و نزدیک به ۷ هزار عکس و سند نگهداری می‌شود.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، بنیاد ایران‌شناسی دارای یک شخصیت حقوقی است که سال ۱۳۷۶ مرحوم دکتر حبیبی، معاون اول رئیس جمهور وقت، بنا به اقتضای شرایط جامعه، بنیاد ایران‌شناسی را افتتاح کرد. در حال حاضر این مرکز ۱۸ شعبه در مراکز استان‌ها دارد و پروژه‌های ملی برای آن‌ها ترتیب داده می‌شود، بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان غربی نیز ازجمله نخستین شعبه‌هایی است که  سال ۷۸ و بنا به درخواست استاندار وقت در ارومیه دایر شد، هم‌اینک ریاست عالی بنیاد با دکتر محمدحسین رجبی دوانی است. منابع  کتابخانه بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی مورد استقبال دانشجویان رشته‌های معماری، شهرسازی و مرمت از دانشگاه‌های مختلف در استان و استان‌های همجوار قرار دارد.

سعید عضدالدینی ملکی، معاونت پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایبنا با گفت: «در حال حاضر دارای بیش از ۴ هزار جلد کتاب تخصصی استان، بیش از ۱۰ هزار جلد فایل کتابی و نزدیک به ۷ هزار عکس و سند از استان و بیشتر از ارومیه در آرشیو خود موجود دارد و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ جلد کتاب در حیطه‌های مختلف پژوهشی به چاپ رسانده است که هر محقق و پژوهشگری که در این راستا می‌خواهد تحقیقاتی را انجام دهد، می‌تواند با مراجعه به بنیاد، از این کتاب‌ها و اسناد استفاده کند.»
 
وظیفه بنیاد ایران‌شناسی چیست و مردم چه خدماتی را می‌توانند از آن دریافت کنند؟
بنیاد ایران‌شناسی شعبه آذربایجان‌غربی با عنوان ایجاد کتابخانه تخصصی استان در ارومیه تاسیس شد که در حال حاضر دارای بیش از ۴ هزار جلد کتاب تخصصی استان، بیش از ۱۰ هزار جلد فایل کتابی و نزدیک به ۷ هزار عکس و سند از استان و بیشتر از ارومیه در آرشیو خود موجود دارد و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ جلد کتاب در حیطه‌های مختلف پژوهشی به چاپ رسانده است که هر محقق و پژوهشگری که در این راستا می‌خواهد تحقیقاتی را انجام دهد، می‌تواند با مراجعه به بنیاد، از این کتاب‌ها و اسناد استفاده کند. همچنین بدلیل پیشرفت فضای مجازی، بیشتر ارتباط  بنیاد نیز مجازی شده و با پژوهشگران کشورهایی از جمله پرتغال، تگزاس و ایتالیا کار کرده‌ایم و در این راستا اسم بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان‌غربی را به‌عنوان ارگان همکار در آثار خود آورده‌اند. تمام خدمات در این بنیاد به‌صورت رایگان است.

ایجاد محیط مناسب برای مطالعه و بهره‎گیری فرهیختگان استانی، دانش‌پژوهان و دانشجویان علاقه‌مند به امور فرهنگی و تمدنی آذربایجان‌غربی، ساماندهی و هماهنگ کردن پژوهش‌های مربوط به استان، بالابردن سطح آگاهی گروه‌های اجتماعی و فرهنگی مردم استان از پیشینه تاریخی تمدنی و فرهنگ ایران، تقویت حس میهن پرستی و آرمان خواهی مردم استان و تحکیم ارکان هویت ملی و اسلامی و مقاومت در برابر جلوه‌های گوناگون پنهان و آشکار تهاجم فرهنگی بیگانه از اهداف این بنیاد است.
 
 



لطفاً درباره کتاب‌هایی که به همت بنیاد ایران‌شناسی به چاپ رسیده و پروژه‌هایی که برای این بنیاد تعریف می‌شود، توضیح دهید.
برخی پروژه‌ها ملی هستند، مثل مساجد کهنسال ایران که هر شعبه موظف است در استان خود آن را اجرا کند و سال ۱۳۹۲ این پروژه را با عنوان کتاب «مساجد دیرینه استان آذربایجان‌غربی» به همت محمد اشتری، دبیر بنیاد اجرا کرده و کتاب را به‌صورت نفیس به چاپ رساندیم، کتاب «آذربایجان‌غربی در آیینه تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران» برای نگاهی به تاریخچه و روند تقسیمات کشوری در آذربایجان‌غربی همراه با نام مسئولان سیاسی استان به همت محمدرضا محمدقلی‌زاد، همچنین کتاب «آذربایجان از نگاه میسیونرها» گزارش تصویری میسیونرها  از ظهرهای ارومیه، تبریز و مراغه» اثر سعید عضدالدینی ملکی و اصغر محمدزاده و  شهرهای ایرانشهر در ۱۰ جلد نیز از دیگر اقدامات پژوهشی بنیاد در این راستا بوده است.

درباره کتاب «آذربایجان از نگاه میسیونرها» که به‌عنوان کتاب تاریخ سال استان انتخاب شده بود، توضیحاتی را بفرمایید.
این کتاب دربرگیرنده توضیحات و شامل ۴۰۰ عکس از دوره مظفرالدین‌ شاه تا پایان دوره قاجار بوده که کتاب دارای چهار آلبوم بوده که اولین آلبوم تصاویر مربوط به ۱۸۹۲ میلادی است و آلبوم دیگر مربوط به مجموعه دکتر «جوزف کاکران» متولد ارومیه با تصاویر مربوط به پیش از سال ۱۹۰۰ میلادی است، آلبوم‌های دیگر نیز شامل تصاویری از بناهای ارومیه با ۶۵ درصد، تبریز با ۳۰ درصد و مراغه با پنج درصد است.

درباره کتاب‌های آماده چاپ این بنیاد نیز توضیحاتی بفرمایید.
کتاب‌های تاریخ باستانی آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌غربی پس از اسلام، آذربایجان‌غربی در دوره معاصر، جغرافیای تاریخی آذربایجان‌غربی، وجه تسمیه شهرستان‌های استان، موقعیت و تقسیمات کشوری استان آذربایجان‌غربی، طبیعت و جغرافیان آذربایجان‌غربی، تاریه تعلیم و تربیت در آذربایجان‌غربی، تاریخچه بهداشت و درمان آذربایجان‌غربی، کتاب‌های نوشته شده در آذربایجان‌غربی و امامزاده‌ها و تربیت برخی از پاکان و نیاکان استان آذربایجان‌غربی ازجمله کتاب‌های آماده چاپ در بنیاد ایران‌شناسی استان آذربایجان‌غربی است.

کتاب‌های در دست تدوین و چاپ در شعبه را نیز بفرمایید.
سه عنوان کتاب شامل «تاریخ شیخ تپه‌ی ارومیه (از قرن سوم تا دوره معاصر» توسط سعید عضدالدینی ملکی و طاهر شفیع‌پور، «تاریخ کتاب و کتابداری و مراکز فرهنگی در استان آذربایجان‌غربی» توسط سعید عضدالدینی ملکی و «زلزله سلماس (ایران)» در سال 1930 میلادی به نویسندگی J.S.TCHALFNKO_M.BERBERIAN ترجمه سعید عضدالدینی ملکی و آیسان قدسی ازجمله این کتاب‌ها است.

آیا بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان‌غربی نقش حمایتی از لحاظ کتابخانه‌ای، اسناد، آرشیو عکس داشته است؟
بله، بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان‌غربی در بیش از 20 عنوان کتاب نقش حمایتی داشته است که کتاب‌های نگاهی به تاریخ آموزش و پرورش ارومیه «حسین غفاری»، گذر آفتاب «محمدرضا خردمند»، راهنمایان صادق، باید ها و نباید ها در وصیت نامه شهدا و سزمین لاله خیز به نویسندگی «باباعلی محمدی آذر» و جامانده، خاطرات سردار سید حجت کبیری «هادی عابدی» نقش حمایتی داشته است. همچنین هرسال نزدیک به در 25 پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد  از استان‌های مختلف نیز همکاری می‌کنیم.و این کتابخانه به‌ علت تخصصی بودن مورد استفاده محققان که با عنوان آزاد شمرده می‌شود نیز قرار می‌گیرد و استفاده این منابع برای عموم آزاد و رایگان است. این مرکز برای اشاعه و معرفی تمدن و فرهنگ غنی ایران و آذربایجان برای تمام علاقه‌مندان خدمت‌رسانی می‌کند.

به گزارش ایبنا؛ این مرکز همه روز از ساعت ۸ صبح تا  14 و 30 دقیقه در خیابان شهید امینی نرسیده به استانداری کوی امیر فرزانه پلاک ۲۱ پذیرای محققان و دانشجویان و استادان است و شماره تماس ۰۴۴-۳۳۴۴۷۳۲۹ نیز پاسخگوی سؤالات عموم علاقه‌مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها