شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
«خُلستان» به مسائل روزمره نوجوانان می‌پردازد

نویسنده ارومیه‌ای کتاب «خلستان» درباره این کتاب برگزیده جشنواره کشوری کتاب‌های کودک و نوجوان می‌گوید که این کتاب مشابه گلستان سعدی دارای ساختار تلفیقی است و به مسائل روز نوجوان می‌پردازد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، سعید سلیمان‌پور، نویسنده ارومیه‌ای را در کشور بیشتر با شعر طنز می‌شناسند؛ اما حیطه فعالیت‌هایش نویسندگی، تحقیق، ترانه‌سرایی و فیلمنامه‌نویسی را نیز در بر می‌گیرد.  اخیراً کتاب «خلستان» (گلستان خندان) او که برای نوجوانان نوشته شده و انتشارات «مدرسه» آن را چاپ کرده است، صاحب نشان طلایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی شد. به همین مناسبت با او به صحبت نشستیم.

با تبریک این موفقیت، درباره این جشنواره  و اختتامیه آن توضیح دهید.
جشنواره کتاب‌های کودک و نوجوان به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی  و کارگروه کودک و نوجوان این انجمن، در دو بخش آثار ادبی- معنوی و اقتباسی، فراخوان داده بود و اختتامیه آن 27 بهمن 1401  و  در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد و برگزیدگان خود را معرفی کرد.

درباره توفیق کتاب «خلستان» و نشان‌ طلایی‌ای که دریافت کرد، بفرمایید.
بیش از 420 اثر به جشنواره رسیده بود. از حضور کتابم در این جشنواره خبر نداشتم و این مجموعه را نشر «مدرسه» به جشنواره فرستاده بود. در هر بخش 10 اثر نامزد دریافت نشان طلایی شده بودند  که «خلستان» جزو این نامزدها بود. در نهایت «خلستان» در بخش اقتباسی، همراه دو کتاب دیگر نشان طلایی این جشنواره را به دست بیاورد.

از حال و هوای اختتامیه بگویید.
این اختتامیه در خلال هفدهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی برگزار شد و بسیاری از استادان بنام ادبیات فارسی در این مراسم حضور داشتند ازجمله استاد بزرگوار مهدی محقق و نوش‌آفرین انصاری.  توجه ویژه این انجمن به ادبیات کودک و نوجوان بسیار امیدبخش بود. ان‌شاءالله با تلاش‌های روزافزون کارگروه کودک و نوجوان، این انجمن فعالیت‌های موثر دیگری را نیز در دستورکار داشته باشد.

 

چه شد که «خلستان» را برای نوجوانان نوشتید؟
سال گذشته در آموزش‌و‌پرورش و انتشارات «مدرسه» طرحی به تصویب رسید که چند طنزپرداز انتخاب شوند تا نقیضه‌ای بر آثار قدیمی ادب فارسی بنویسند که موضوعاتشان مرتبط با نوجوانان باشد. بنده هم یکی از این طنزپردازانی بودم.  قرار شد، نقیضه‌ای بر گلستان سعدی بنویسم؛ یعنی در همان ساختار تلفیقی گلستان که ترکیب حکایت و شعر است، به مسائل روزمره نوجوانان بپردازم.

آیا قبل از نوشتن کتاب «خلستان» کار دیگری برای کودکان و نوجوانان نوشته بودید؟
در قالب کتاب، خیر، اما بیش از 20 ترانه برای کودکان سروده‌ام که ساخته و اجرا شده‌اند؛ همچنین چند سریال انیمیشن و عروسکی برای کودکان نوشته‌ام. البته کتابی نیز برای نوجوانان آماده چاپ دارم با عنوان «رشیدنامه». رشیدنامه منظومه دنباله‌داری بود که سال‌های گذشته و هرماه در مجله «رشد جوان» چاپ می‌شد. «رشیدنامه» ماجراهای نوجوانی به اسم «رشید» است که مهم‌ترین صفت ظاهری‌اش قد بسیار بلند او است! شعر پایانی این مجموعه را  برایتان می‌خوانم: «به دور از چشم سعدی و گلستان به پایان آمد ابواب «خلستان» در این مُجمل نبود اهداف بنده فقط  شوخی برای اخذ خنده! چو خوانی طنز را در پشت لبخند بدان پنهان شده یک نکته یا پند نگویی انتقاد طنز، کور است هدف در  طنز،  اصلاح امور است حکایاتم اگر نادلنشین بود ببخشایید، وسع من همین بود! ثناگوی خداوند حمیدم اگر یک ذره شادی آفریدم «ثنا و حمد بی‌پایان خدا را» که کردم شاد دل‌های شما را!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها