دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱
این كتاب در مورد ترس از احساسات است/ با فوبیای احساسات چه کنیم؟

این كتاب درباره ترس است اما این ترس با ترس‌های معمولی كه ما در زندگی تجربه می‌­كنیم متفاوت است و شاید تا حدی تعجب آور. این كتاب در مورد ترس از احساسات است و به مفهومی به نام فوبیای احساسات می­‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ لیلا علیزاده ده‌آبادی ـ کتاب «لذت واقعی زیستن: از خرد و قدرت هیجانات‌تان برای رسیدن به زندگی دلخواه‌تان استفاده كنید» نوشته رونالد فردریک به ترجمه سعید طباطبایی برزكی که از سوی انتشارات ارجمند به تازگی منتشر شده، در راستای مفهوم بسیار قابل تأملی به نام «فوبیای احساسات» تنظیم شده است و به این نكته می‌پردازد كه ما انسان‌ها در نتیجه تجربیات اولیه‌مان با افراد مهم زندگی‌مان، بخشی از هیجانات و احساسات خود را سركوب ‌کنیم و به واسطه این سركوب، بسیاری از مشكلات شخصی و ارتباطی ما شكل می‌گیرد. وحشت ما از تجربه و ابراز برخی هیجانات، موجب چالش‌های درونی و بین ‌فردی می‌شود و زمانی كه ما بتوانیم احساسات‌مان را به درستی تجربه و در صورت نیاز به شكل مناسبی ابراز نماییم، می‌توانیم لذت واقعی زیستن را تجربه كنیم. این كتاب با شرح منظم گام‌هایی به ما كمك می‌كند تا ضمن خودآگاهی و كسب بهشیاری هیجانی، بتوانیم از قدرت شفابخش عواطف و احساسات‌مان برای افزایش رضایت درونی و بهبود ارتباط‌مان با دیگران استفاده کنیم. رونالد جی. فردریك دارای دكتری تخصصی روان‌شناسی و مربی زندگی با بیش از پانزده سال تجربه كاری به افراد كمك می‌كند تا به زندگی‌ای كه واقعاً می‌خواهند، برسند. وی طرفدار دیرینه قدرت متحول‌كننده هیجان و بنیان‌گذار مشترك مركز زندگی شجاعانه است كه ارائه‌دهنده درمان، مربی‌گری و مشاوره است. اگر شما هم می‌خواهید به لذت واقعی زیستن دست یابید این فرصت را از دست ندهید.

سعید طباطبایی برزكی مترجم این اثر  در گفت‌وگو با ایبنا درباره این کتاب توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این كتاب درباره ترس است اما این ترس با ترس‌های معمولی كه ما در زندگی تجربه می‌­كنیم متفاوت است و شاید تا حدی تعجب آور. این كتاب در مورد ترس از احساسات است و به مفهومی به نام فوبیای احساسات می­‌پردازد. اینكه ما چگونه مبتلا به ترس از احساسات می‌­شویم متأثر از تجارب اولیه ما در زندگی خانوادگی و فضا و جو هیجانی‌­ای است كه ما در ارتباط با افراد مهم زندگی‌­مان به ویژه پدر و مادرمان تجربه می‌­كنیم. فضای هیجانی حاكم در زندگی اولیه ما به صورت تلویحی یا آشكار پیام­‌هایی را برای ما به همراه دارد كه این پیام‌­ها بر  ادامه زندگی ما و به ویژه در ارتباطات بین فردی ما تأثیرگذار است.

او ادامه داد:‌ ما در كودكی یاد می‌­گیریم كه برخی هیجانات را سركوب كنیم، از برخی هیجانات اجتناب كنیم، برخی هیجانات را بروز ندهیم یا برخی هیجانات را بیشتر نشان دهیم كه البته بخش عمده­‌ای از این موارد به صورت ناهشیار در وجود ما شكل می­‌گیرد. این كتاب به زبانی ساده به ما می‌­آموزد كه ریشه بسیاری از آشفتگی‌­های هیجانی و ارتباطی ما در سیم­ كشی مغز ما قرار دارد كه این سیم ­كشی متأثر از تجارب اولیه است. سیم كشی مغز ما كاملاً بر روند زندگی و ارتباطات ما تأثیرگذار است و این برای افرادی كه مشكلات هیجانی و ارتباطی دارند می‌­تواند در ابتدای امر مسئله‌­ای ناامید كننده به نظر آید اما این كتاب در عین حال كه به ترس می­‌پردازد كتاب امیدواركننده‌­ای است چرا كه به این این نوید را می‌­دهد كه ما انسان‌­ها می­‌توانیم سیم ­كشی مغزمان را تغییر دهیم كه برای این كار نیاز به تجربه­‌های جدید داریم. این كتاب بر اساس یك رویكرد چهار گامی به ما می‌­آموزد كه چگونه بر فوبیای احساسات­مان غلبه كنیم و مغزمان را مجدداً سیم­ كشی كنیم.

او درباره علت ترجمه کتاب هم بیان کرد: آنچه باعث گرایش من برای ترجمه این اثر شد مفهوم بدیع و جذابی بود كه این كتاب مطرح می‌­كند كه در كمتر كتابی به آن پرداخته شده است. ضمن اینكه رویكرد منظم و چهارگامی‌­ای كه در این كتاب مطرح می‌­شود كمك زیادی به ما می‌­كند تا به قابلیتی دست پیدا كنیم كه به جرأت می‌­توان گفت یكی از مهمترین قابلیت­‌ها برای مقابله با مشكلات هیجانی و ارتباطی است و آن بهشیاری هیجانی است. در مورد بهشیاری مطالب و كتاب­‌های زیادی می‌توان یافت اما در مورد مفهوم بهشیاری هیجانی كتاب­‌های زیادی وجود ندارد كه این كتاب به خوبی این مفهوم را پوشش می­‌دهد.

طباطبایی برزکی با اشاره به مخاطبان هدف کتاب توضیح داد: مخاطبان اصلی این كتاب تمام افرادی  هستند كه می­‌خواهند بهزیستی روانی خود را ارتقا ببخشند. این كتاب یكی از كتاب­‌های منحصر به فردی است كه هر فردی می‌­تواند از آن بهره‌­ای كسب كند. این كتاب از آن جهت كه مبتنی بر رویكرد روان درمانی پویشی تجربی تسریع شده است می­‌تواند برای مختصصان روان­شناسی و روان­پزشكی بسیار مفید باشد و از آْن جهت كه به زبانی بسیار ساده و شیوا و با مثال‌های بسیار ملموس غنی شده است می‌­تواند برای مخاطب عام هم كتاب بسیار مفیدی  باشد. امیدوارم با مطالعه این كتاب، روان­شناسان و متخصصان حوزه سلامت روان نظرات و دیدگاه­هایی را كه در رابطه با این كتاب دارند به من منتقل كنند. 

او با بیان اینکه كتاب لذت واقعی زیستن با توجه به اینكه به نقش بسیار حیاتی فرزندپروری در شكل ­گیری شخصیت و هویت ما می‌پردازد و اینكه چگونه الگوهای دلبستگی ما م‌ی­تواند در روابط بین فردی و مسائل هیجانی ما تأثیرگذار باشد، لازم است تا به صورت گسترده در سطح جامعه مورد توجه قرار گیرد تا با افزایش آگاهی مردم نسبت به تأثیر و نحوه كاركرد شیوه‌­های فرزندپروری، زمینه پیشگیری از بسیاری از مسائل رفتاری و هیجانی مهیا شود بیان کرد: رویكردهای شناختی در روان­شناسی خواسته یا ناخواسته موجب توجه كمتر روان‌شناسان به ابعاد هیجانی و زمینه دلبستگی­‌های افراد در شكل‌­گیری مشكلات هیجانی و ارتباطی شد.

این مترجم گفت: كتاب لذت واقعی زیستن هم می‌­تواند چراغ راهنمایی برای درمانگران و متخصصان روان­شناسی و روان­پزشكی باشد و هم می­‌تواند به عنوان یك كتاب كار برای مراجعان و بیماران مورد استفاده قرار گیرد. این كتاب بارها برای مخاطب تجربه «آهان» را رقم می­‌زند و در افزایش بینش مخاطب نسبت به الگوهای رفتاری بسیار مفید واقع خواهد شد. متأسفانه بسیاری از كتاب­‌های كه در بازار وجود دارد یا صرفاً برای متخصصان مفید است و مخاطب عام بهره چندانی از آن نمی‌­برد و یا اینكه كتاب علی­رغم زبان ساده و قابل فهم فاقد مبانی علمی و تخصصی است كه بتواند به شكلی بنیادین به مخاطب كمك كند اما این كتاب ضمن اینكه برای روان­شناسان می‌­تواند بسیار مفید باشد به واسطه زبان ساده و شفاف برای مخاطب عام هم بسیار خواندنی است و در عین حال كاملاً مبتنی بر مفاهیم علمی است.

طباطبایی برزگی در پایان بیان کرد: من در زمانی كه مشغول ترجمه و ویرایش این كتاب بودم سخت ترین تجربه زندگی شخصی ام را طی می‌­كردم و آن بیماری مادرم بود كه متأسفانه با همه تلاش‌هایی كه صورت گرفت ایشان فوت كرد و برای من انبوهی از هیجانات و تجربیات طاقت­ فرسا را رقم زد. این كتاب آمیخته با هیجانات مختلف من اعم از ترس، غم، خشم، شادی و... است. این اثر را به مادرم تقدیم می­‌كنم. مادرم كه دیگر در كنارم نیست اما حضورش را در تمام لحظات زندگی­‌ام احساس می­‌كنم. امیدوارم این كتاب بتواند كمكی هرچند اندك در ارتقای بهداشت روان جامعه ما داشته باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها