شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
امکان ثبت تجربه کاربران «سامانه خرید از کتاب‌‌‌فروشی» مهیا شود

سید‌فرزاد مدرسی‌فرد، مصرف 20 میلیون یارانه بعد از گذشت 17 روز از آغاز فعالیت رسمی «سامانه خرید از کتاب‌فروشی‌» و فروش 200 نسخه در یک را نتیجه تعامل با اعضای باشگاه کتابفروشی می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)در یزد؛ یکی از طرح‌های خانه کتاب و ادبیات ایران که با هدف افزایش دسترسی مردم به کتاب و توسعه کتاب و کتابخوانی، ایجاد سامانه خرید از کتاب‌‌فروشی‌ها است. این سامانه از 26 آبان‌ماه به‌مناسبت هفته کتاب به‌طور رسمی در دسترس قرار گرفت. استان یزد نیز کتابفروشی‌های مختلفی در این طرح شرکت کردند که کتابفروشی واحه توانست با جذب مشتری خارج از محدوده جغرافیایی استان، یارانه 20 میلیون تومانی خود را به پایان برساند و مجدد به دریافت اعتبار شود. 

این کتابفروشی توانست از 31 استان کشور درخواست خرید کتاب را پاسخ دهد؛ مانند آذربایجان شرقی و دوردست‌ترین نقاط روستایی این استان. کتابفروشی واحه در سال گذشته در  طرح‌های بهارانه، تابستانه و پاییزه کتاب شرکت کرد که در این دوره‌ها کمتر از 15 میلیون یارانه استفاده کرد اما در این دوره کل یارانه خود را استفاده کرد.
 
کتابفروشی واحه، سال ۱۳۹۹در یزد با متراژ ۴۰۰ متر مربع در دو طبقه تاسیس شد و موجودی این کتابفروشی ۲۵ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف است. 

سید‌فرزاد مدرسی‌فرد، مدیر کتابفروشی واحه استان یزد درباره نخستین تجربه فروش از «سامانه خرید از کتاب‌‌فروشی‌» به خبرنگار ایبنا می‌گوید: «چهار عامل اصلی موجب شده تا واحه در نخستین تجربه حضور در طرح  خرید از کتاب‌فروشی، موفق باشد. نخست؛ اطلاع‌رسانی مناسب از طریق پیامک به اعضا باشگاه کتابخوانی واحه و همچنین اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران در گروه‌های مختلف، دوم؛ ارائه فهرست کاملی از کتاب‌های موجود در کتابفروشی براساس صفحات اختصاصی در این سامانه، سوم؛ ارائه فهرست قیمت‌های یک کتاب در کتابفروشی‌های مختلف سراسر کشور، چهارم؛ کاهش هزینه‌های پستی ارسال کتاب.»

در نخستین تجربه فروش در قالب طرح «سامانه خرید از کتابفروشی» «واحه» به‌عنوان کتاب‌فروشی پیشتاز در مصرف اعتبار، معرفی و موفق به جذب مجدد اعتبار شد. چه عواملی را در ثبت این رکورد ـ مصرف 20 میلیون یارانه طی 17 روز ـ را موثر می‌دانید؟
باشگاه مشتریان «واحه» بیش از 1000 عضو دارد؛ درباره امکان خرید در قالب سامانه خرید از کتاب‌فروشی به تک‌تک آن‌ها پیامک ارسال شد. تصمیم داریم باشگاه را به وسعت ایران توسعه دهیم تا مخاطبین بیشتری داشته باشیم. اما به نظرم گام اصلی را خانه کتاب و ادبیات ایران برداشته است. اطلاع‌رسانی در صفحات مجازی، از‌جمله شبکه‌های اجتماعی، موجب شد تا مشارکت و خرید مردم از «واحه» شکل بگیرد و کمک کرد تا مخاطبین بیشتری برای خرید کتاب جذب شوند. در دوره‌های گذشته ـ طرح‌های فصلی ـ خرید‌های حضوری و تخفیف حضوری نیز داشتیم اما در این دوره تخفیف حضوری وجود نداشت و تنها به خرید آنلاین یارانه تعلق می‌گرفت؛ این روش موجب شد از سراسر کشور مشتری جدب کنیم.

              
یارانه طرح «خرید از کتاب‌فروشی» به خرید‌های غیرحضوری اختصاص پیدا می‌کند؛ بنابراین موضوع در این طرح که هدفش افزایش دسترسی عمومی به کتاب است، ضرورت توجه کتاب‌فروشان به استفاده از ابزار مدرن و بررسی منظم موجودی کتاب‌فروشی مجدد مطرح می‌شود.
در این دوره یک سری از کتابفروشی‌ها که سیستم انبارداری نداشتند در طرح شرکت نکردند؛ زیرا حتی از موجودی کتاب‌های خود مطلع نبودند. این کم‌توجهی به موضوع به‌روزسانی به نوعی به ضرر آن‌ها تلقی شده است؛ اما معتقدم با به‌روز‌رسانی منابع می‌توانیم هم انبارگردانی داشته باشیم و از موجودی کتاب‌های خود مطلع شویم و هم در طرح‌هایی مانند طرح «خرید از کتاب‌فروشی» شرکت کنیم و یکی از لازمه‌های کتابفروشی‌ها نیز به حساب می‌آید.

شعار اصلی اجرای طرح «افزایش دسترسی مردم به کتاب» است، شما از دورترین مناطق کشور خریدار داشتید، چطور به جذب مشتری از شهر‌های دیگر کشور  موفق شدید؟
اگرچه تورم بر صنعت نشر اثرگذار بود و شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم اما طرح «خرید از کتاب‌فروشی‌ها» با ارائه تخفیف به نحوی در ترغیب مردم برای خرید موثر واقع شد. یکی از مزیت‌های این طرح، ارائه فهرست قیمت‌های مختلف یک کتاب و معرفی کتابفروشی‌های ارائه‌دهنده کتاب بود تا هر فرد با کمترین قیمت، کتاب مورد نظر خود را تهیه کند. اتخاذ این تصمیم به کتاب‌فروشی واحه در فروش کمک کرد. بیش از ۱۷ هزار عنوان کتاب در صفحه «واحه» وجود دارد که در سامانه نیز بارگذاری شده که در ترغیب مخاطبان موثر است. 

برای حفظ تعامل با مخاطبان واحه که در جریان خرید در قالب طرح به مشتریان کتاب‌فروشی اضافه شده‌اند، چه برنامه‌ای در نظر دارید؟
معتقدیم اگر صفحات خرید کتاب ـ سامانه خرید از کتاب‌فروشی ـ همچنان برای مردم باز باشد و هر فردی بتواند خرید آنلاین را در زمان‌های مختلف انجام دهد به دسترسی بهتر مردم کمک می‌کند و یارانه نیز در مواقع مشخصی از سال ارائه شود تا مصرف‌کنندگان از تخفیف‌ها بهره‌مند شوند.

«سامانه خرید از کتاب‌فروشی» یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد امکان دسترسی مخاطبان سراسر کشور به کتاب‌ ـ حتی کتاب‌فروشی‌ شهر‌های دیگر ـ است؛ علاوه‌براین معتقدم این شیوه در به‌روزرسانی منابع کتابخانه‌ها موثر خواهد بود. برای بهبود و تقویت سامانه ایجاد بخش ارائه نظرات و تجربه مخاطبان در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران و صفحات مربوط به هر کتابفروشی را پیشنهاد می‌کنم تا به نحوی فعال‌تر عمل کنیم و تعامل بین فروشندگان و مخاطبان نیز تقویت شود.
 
با توجه به تجربه فروش از طریق  سامانه و ارسال کتاب به ۳۱ استان کشور، نحوه تعامل با اداره پست استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در دوره‌های قبل در تعامل با پست مسائلی وجود داشت اما در این دوره با توجه به تعاملی که بین پست و خانه کتاب و ادبیات ایران شکل گرفته، مشکلات کاهش پیدا کرده و تعامل با پست استان بهبود پیدا کرده است. در این دوره حتی در یک روز ۲۰۰ بسته ارسالی داشتیم که پست درخواست حضور سرویس خود در کتابفروشی را مطرح کرد. امیدواریم این تعامل سازنده همچنان وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مشوق‌هایی که موجب خرید بیشتر از کتابفروشی شد، کاهش هزینه‌های پستی بود. در این طرح تنها 8000 تومان برای ارسال کتاب دریافت می‌شود که در  استقبال مخاطبان مؤثر بود. اگر می‌خواهیم مردم به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب شوند باید هزینه‌ها را کاهش دهیم و به نحوی دسترسی را آسان کنیم که این طرح‌ها گام موثری در تحقق این هدف است.


                

در مجموع معتقدم چهار عامل اصلی موجب شده تا واحه در نخستین تجربه حضور در طرح  خرید از کتاب‌فروشی، موفق باشد؛ نخست؛ اطلاع‌رسانی مناسب از طریق پیامک به اعضا باشگاه کتابخوانی واحه و همچنین اطلاع‌رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران در گروه‌های مختلف، دوم؛ ارائه فهرست کاملی از کتاب‌های موجود در کتابفروشی براساس صفحات اختصاصی در این سامانه، سوم؛ ارائه فهرست قیمت‌های یک کتاب در کتابفروشی‌های مختلف سراسر کشور و عضو سامانه، چهارم؛ کاهش هزینه‌های پستی ارسال کتاب.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط