دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
میدان هفت‌تیر پاتوقی برای کتابخوانان می‌شود

امیر بختیاری منطقه و میدا‌نگاه هفت تیر تهران را دارای ظرفیت قابل توجه برای انجام طرح‌‌های کتابخوانی دانست و اظهار کرد:‌ نگاهمان این است، با ایجاد نمایشگاه یا گالری دائمی در این میدانگاه، امکان فروش، اجاره، مبادله، اهدا کتاب را فراهم کنیم.

امیر بختیاری، شهردار ناحیه سه منطقه 6 شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره طرح ایجاد کتابخانه عمومی در پارک بیان کرد: پیشنهاد ایجاد کتابخانه در پارک‌های منطقه 6 مطرح شده و در نظر داریم مکان بلااستفاده یکی از پارک‌های این منطقه را به پارک تبدیل کنیم. امیدواریم زودتر درباره این مکان تصمیم‌گیری شود و طرح به مرحله اجرا برسد.
 ظرفیت شهرداری برای پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی قابل توجه است.

وی افزود: یک زمانی در سرای محلات بحث ترویج کتاب و کتابخوانی، جدی پیگیری می‌شد اما اینکه آیا می‌شود این بحث را مانند سابق یا با ایجاد یکسری تغییرات، ادامه داد مساله‌ای است که باید پیگیری شود؛ البته اجرای این طرح به‌طور قطع اتفاق خوبی است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری بخش‌ها و ظرفیت قابل‌توجهی در زمینه موضوعات اجتماعی و فرهنگی ازجمله کتابخوانی دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
 
شهردار ناحیه سه  منطقه6 ‌با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی شهرداری‌‌ها  در موضوعات فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف ازجمله مطالعه و کتابخوانی در سطح جامعه است، اظهار کرد: در محدوده ناحیه 3 منطقه 6 میدان‌گان‌‌‌های هفت تیر با رویکرد پرداختن به مسائل اجتماعی و فرهنگی به وجود آمده است.

بختیاری افزود: میدانگاه‌های شهری میان ترمینال‌های مترو قرار گرفته است و هر روز تعداد زیادی از افراد در این منطقه تردد می‌کنند. مطالعات جمعیتی و بازبینی‌ تحرکات جمعیتی در این منطقه نشان می‌دهد این منطقه قابلیت انجام فعالیت‌های شاخص را در زمینه تولید محتواهای فرهنگی و اجتماعی دارد.

تبدیل میدان هفت تیر به یک پاتوق کتابخوانی
شهردار ناحیه سه  منطقه6 با بیان اینکه در بحث کتاب و کتابخوانی نگاه اصلی این است که در میدان هفت تیر یک فضایی برای توسعه کتابخوانی ایجاد کنیم، گفت: در طرح دوم، شهرداری منطقه 6 ‌قصد دارد بعد از اتمام ایستگاه‌های مترو هفت‌تیر؛ بخشی از میدان هفت‌تیر را به گالری یا نمایشگاه دائمی با محوریت مسائل فرهنگی اختصاص دهد تا مردم در عین بازدید بتوانند، مایحتاج خود را خریداری کنند.
 
وی با بیان اینکه در فاز نخست باید ایستگاه‌های مترو هفت‌تیر تکمیل شود، عنوان کرد: بعد از اتمام خط‌های مترو هفت‌تیر این طرح اجرایی می‌شود؛ درحال حاضر یکی از خطوط مترو هفت تیر در حال تکمیل است و تاکنون 80 درصد پیشرفت کرده است. این خط دارای یک ترمینال مانند امام‌ خمینی‌(ره) خواهد شد که فضاهای چند ایستگاه را به یکدیگر متصل خواهد کرد و این مساله موجب می‌شود که برای تعویض خط‌های یک، 6 و چهار فضای بزرگتری به وجود بیاید و در کنار آن هم یک مرکز فرهنگی و تجاری روی این ترمینال ساخته می‌شود که جذابیت‌های خاص خود را دارد. بعد از اتمام این مرکز به تبع نیازهای میدان‌گاه‌ها، برای برگزاری نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و ایجاد فضایی کتابی برنامه‌ریزی می‌شود. 

بختیاری درباره فعالیت کتابی در میدان‌گاه‌های هفت‌تیر گفت: نگاهمان این است، با ایجاد نمایشگاه یا گالری دائمی در این میدانگاه، امکان فروش، اجاره، مبادله، اهدا کتاب را فراهم کنیم.
 
وی افزود: تلاش می‌کنیم در میدان هفت تیر، مخاطبان با هر نگاه و نیازی بتوانند از فضای کتابی ایجاد شده استفاده کنند؛ زیرا منطقه 6 منطقه دانشجو پذیری است و افراد می‌توانند در این محیط؛ مبادله و یا امانت کتاب داشته باشند.
 
شهردار ناحیه سه منطقه 6 شهرداری تهران با بیان اینکه متاسفانه سرانه مطالعه در کشور کم است، اظهار کرد: هر فعالیتی که نهادها و سازمان‌ها بتوانند انجام دهند تا کتابخوانی در جامعه ترویج پیدا کند و کودکان و نوجوانان را به‌عنوان یک فرهنگ به کتابخوانی عادت کنند، یک موفقیت بزرگ برای یک شهر یا کشور محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای پیشرفته اکنون  برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از همه ابزارهای قناوری در جامعه استفاده می‌کنند؛ بنابراین ترویج فرهنگ کتابخوانی وظیفه همه نهادها و ارگان‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها