شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۴
بچه‌های دبستان مکتب‌الامیر 200 جلد کتاب کتابخانه مدرسه را 3 بار خوانده‌اند

مدیر مدرسه پسرانه برکت مکتب‌الامیر تهران گفت: پیش از افتتاح کتابخانه این مدرسه 200 جلد کتاب داشت که دانش‌آموزان این مدرسه همه کتاب‌های این کتابخانه راسه بار خوانده بودند.

محمدحسن ده‌دست، مدیر مدرسه پسرانه برکت مکتب الامیر محله امامزاده یحیی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتابخانه تازه تاسیس این مدرسه اظهار کرد:  درسه برکت مکتب‌الامیر تنها مدرسه غیردولتی و خیریه محله امامزاده یحیی تهران است. این منطقه از نظر محرومیت در ردیف محلات بسیار محروم تهران مانند عودلاجان و هروی قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی زیادی در منطقه امام زاده یحیی وجود دارد، افزود: گروه جهادی حضرت ابوطالب(ع) با هدف انجام برنامه‌های فرهنگی، به اصطلاخ مدرسه را از آموزش و پرورش اجاره کرده است. ارتقاء محله امامزاده یحیی(ع) عنوان  طرح این گروه جهادی است.

وی با اشاره به حمایت و پشتیبانی از خانواده‌های کم‌برخوردار در این مدرسه ادامه داد: در این مدرسه علاوه بر آموزش و تامین فضای تفریح برای دانش‌آموزان در ساعات درسی و غیردرسی، واحدهای پزشکی و درمانی، مشاوره، کارافرینی، مراسم مذهبی و سرگرمی نیز دایر شده است.

ده‌دست با تاکید بر ضرورت انجام اقدام جامع برای کاهش آثار مخرب آسیب‌‌های اجتماعی در منطقه امام‌زاده یحیی گفت: قرار است با یک فعالیت همه‌جانبه و منسجم ویژه خانواده‌ها، زمینه مناسب برای ایجاد یک تغییر نگرش در این منطقه را فراهم کنیم؛ به‌عبارت دیگر بتوانیم زمینه تربیت یک نسل متفاوت را رقم بزنیم. 

 130 دانش‌آموز در قلب امامزاده یحیی تحصیل می‌کنند
مدیر مدرسه مکتب الامیر اظهار کرد: این مدرسه 130 دانش‌آموز دارد؛ 110 دانش‌آموز صبح تا ظهر و 20 دانش‌آموزان از ظهر تا عصر در مشغول درآموزی هستند؛ از ساعت 13 تا 17 دانش‌آموزان به‌طور غیررسمی از طرف مرکز «یاسر»، محل نگهداری کودکان بی‌سرپرست به این مدرسه مراجعه می‌کنند.

ده‌دست با بیان اینکه در این منطقه وجود یک مکان فرهنگی مانند کتابخانه به‌شدت احساس می‌شد، عنوان کرد: در منطقه امامزاده یحیی(ع) کتابخانه عمومی وجود ندارد و کتابخانه‌آستان مقدس این امامزاده نیز  اکنون غیرفعال  است؛ علاوه‌براین در محله امامزاده یحیی تهران هیچ‌گونه فضای تفریحی و امکانات آموزشی و فرهنگی برای پسران به‌ویژه دختران وجود ندارد؛ بنابراین اهالی محل ارتباط و تعامل خوبی با این مدرسه برقرار کردند.
 
وی اظهار کرد: در این مدرسه عصرها بچه‌ها در حیاط مدرسه فوتبال بازی می‌کنند، کلاس تقویتی برگزار می‌شود و با توجه به مجموع این تعاملات تصمیم گرفتیم کتابخانه‌ای در این مدرسه ایجاد کنیم تا بتوانیم ارتباط خودمان با اهالی را تقویت کنیم.

 رایزنی با نهاد؛ بازدید دبیر کل و تجهیز کتابخانه در 10 روز 
مدیر مدرسه مکتب‌الامیر درباره رایزنی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ایجاد کتابخانه این مدرسه پسرانه گفت: بعد از رایزنی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بازدید 20 مهرماه دبیرکل نهاد از این مدرسه این کتابخانه در فضای 40 متری با اهدای 1600 جلد کتاب با محوریت کودک و نوجوان تجهیز شد. قرار است به زودی کتاب‌های عمومی و بزرگسال نیز وارد این کتابخانه شود.

 دانش‌آموزان سه بار 200 جلد کتاب کتابخانه را خوانده‌اند
ده‌دست با بیان اینکه پیش از این در این کتابخانه 200 جلد کتاب با کمک خیران و از طریق اهدا جمع‌آوری شده بود، عنوان کرد: این مدرسه قبل از رایزنی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اهداء کتاب از سوی این نهاد در مجموع 200 جلد کتاب داشت و دانش‌آموزان این مدرسه همه این کتاب‌ها را سه بار خوانده‌ بودند. 

وی با بیان اینکه دانش آموزان این مدرسه علاقه زیادی به کتابخوانی دارند، اظهار کرد:این دانش‌آموزان هر بار برای گرفتن کتاب جدید می‌آمدند اما کتاب جدیدی در کتابخانه نبود و آن‌ها همان کتاب قبلی را می‌گرفتند و دوباره می‌خواندند و همین نیاز به کتاب جدید و البته زمینه علاقه‌ای که برای گرفتن آن‌ها در این دانش‌آموزان بود، تصمیم گرفتیم با نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور مذاکره و از دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها تقاضا کنیم از ظرفیت فرهنگی این مدرسه بازدید کنند.
 
مدیر مدرسه مکتب‌الامیر اظهار کرد: در نوبت صبح قرار است کتابخانه با هدایت معاون پرورشی مدرسه اداره شود و عصرها که مدرسه به صورت رسمی فعالیت نمی‌کند؛ از کمک اهالی محل برای اداره کتابخانه استفاده کنیم؛ زیرا این کتابخانه قرار است به اهالی محل امامزاده  یحیی نیز خدمات کتابی ارائه کند.

 استفاده از ظرفیت یک کتابدار برای آموزش نیروی انسانی
ده‌دست با اشاره به اینکه اداره کتابخانه یک بحث علمی است، عنوان کرد: با همفکری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار شد یک کتابدار متخصص چند جلسه در کتابخانه این مدرسه حضور پیدا کند  و به نیروی حاضر در این کتابخانه آموزش‌های لازم را ارائه کند. 

وی با اشاره به پیگیری قابل‌توجه و مستمر نهاد کتابخانه‌های عمومی برای افتتاح و ایجاد این کتابخانه در این مدرسه عنوان کرد: عجیب است که این پیگییری را کمتر می‌توان در نهادهای دیگر دید. بعد از بازید دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از مدرسه مکتب الامیر در عرض 10 روز قفسه‌ها و کتاب‌ها  وارد کتابخانه شدند. اکنون این کتابخانه 1800 جلد کتاب دارد که اغلب آن‌ها برای کودک و نوجوان است. البته 500 جلد کتاب عمومی و بزرگسال نیز اکنون در این کتابخانه وجود دارد اما قصد داریم با استفاده از ظرفیت خیّران، از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتابخانه و مدرسه را نوسازی و تجهیز کنیم. 

 محله‌ای که چشم انتظار تاسیس یک مدرسه دخترانه است
ده‌دست با اشاره به اینکه به‌شدت به دنبال ایجاد یک مدرسه دخترانه در این محل نیز هستیم، گفت: دختران این محل، ظرفیت فعالیت فرهنگی و رشد خوبی را دارند و به شدت مظلوم‌ هستند. هیچگونه فضای فرهنگی، تفریحی و آموزشی برای رشد آن‌ها در این محل وجود ندارد. امیدواریم با قولی که معاون اول رئیس جمهوری در افتتاح این کتابخانه دادند؛ ملکی در این محل برای تاسیس مدرسه دخترانه در اختیار ما قرار بگیرد.

کتابخانه دبستان مکتب‌الامیر، شنبه 28 آبان‌ماه با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها