دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
تولید ۴۵ کتاب در دستور کار کنگره ملی شهدای استان قم قرار گرفت

احمد نامداری مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم از تولید ۴۵ کتاب به مناسبت برگزاری کنگره ملی بزرگداشت 6090 شهید استان قم خبر داد.

احمد نامداری، مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم درباره آثار چاپ شده به‌مناسبت برگزاری کنگره ملی بزرگداشت 6090 شهید استان قم به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، گفت: تولید ۴۵ کتاب با موضوع دفاع مقدس در دستور کار کنگره شهدای استان قم قرار دارد. کتاب «معبد زیرزمینی» نخستین اثر از این مجموعه است؛ این کتاب به  خاطرات مقنی‌هایی که در دوران دفاع مقدس نقش موثری در پیروزی رزمندگان داشتند اختصاص یافته است و به قلم خانم معصومه میرابوطالبی به رشته تحریر درآمده است.
 
وی ادامه داد: این کتاب‌ها با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران منتشر و از آن‌ها رونمایی خواهد شد.
 
مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم به دیگر آثار اشاره کرد و گفت: کتاب «و دریا آتش گرفت» شرح زندگی شهید محمد اویسی و یادبود شهدای حادثه سیل چالوس است. این کتاب یک فیلمنامه آماده است و کارهای دراماتیک و پرکششی در این کتاب انجام شده و پایان‌بندی فوق‌العاده زیبایی دارد.
 
وی اضافه کرد: پاسدار شهید «محمد اویسی» در تاریخ یکم مهر 1336 در محله پنجعلی قم چشم به جهان گشود؛ وی مسئولیت واحد عملیات سپاه تهران و منطقه 10 کشور را به عهده گرفت و سرانجام در تاریخ 28 اردیبهشت 1362 زمانی که برای آموزش نظامی در ساختمان آموزش نیرو‌ی تکاوری در چالوس به سر می‌برد، طی حادثه‌ای به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 
نامداری تاکید کرد: تک‌تک کتاب‌هایی که برای شهدا نوشته شده و می‌شود، هرکدام یک قصه جداگانه‌ای دارد که در رأس آن مدیریت خود شهدا است. در این کتاب‌ها تلاش شده نسل جدید را که 40 سال با شهدا فاصله زمانی دارند، جذب کنیم.
 

این فعال رسانه‌ای افزود: از دیگر کتاب‌های منتشرشده کتاب «همه خبرها اینجاست» است که به زندگینامه داستانی شهیده دکتر پروین ناصحی نخستین بانوی جراح عمومی ایرانی، پرداخته است. شهیده ناصحی، در یک شرایط سخت با وجود اینکه می‌توانست به اروپا سفر کند و تحصیلات خود را ادامه دهد، همزمان با ایام دفاع مقدس در کشور ماند و با مجاهدت و فداکاری در بیمارستان‌ها به جراحی بیماران مجروح پرداخت. شهیده ناصحی علاوه بر این، فعالیت‌های جهادی دیگری همچون درمان در روستاهای محروم استان قم انجام می‌دادند و این یک درس است که مسیر درست را بشناسیم و ادامه‌‌دهنده راه آن‌ها باشیم.
  
این فعال فرهنگی بیان کرد: شهیده ناصحی، همچنین الگوی مناسبی در حجاب و عفاف برای دختران امروز جامعه است و در کنار موضوع عفاف و حجاب، درس دیگری که می‌توان از شهیده ناصحی گرفت، تلاش و سخت‌کوشی وی در دوران دفاع مقدس است.
  
مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم در ادامه یادآور شد: کتاب «وقتی بابا رئیس بود» شرح زندگانی شهید حاج علی بیطرفان از شهدای آموزش و پرورش استان قم، از دیگر آثار منتشر شده کنگره شهدا استان قم است. شهید «حاج علی بیطرفان» از شهدای آموزش و پرورش استان قم است که در حین مسئولیت ریاست اداره به جبهه شتافت و ۲۳ دی‌ماه ۱۳۶۵ در منطقه شلمچه با فدای خون خویش، پیام‌آور مسئولیت امروز آحاد مردم نسبت به ارزش‌های اسلامی شد.
 
وی بیان کرد: آشنا کردن مدیران، معاونان، معلمان و کارکنان اجرایی مدارس به بحث فرهنگ ایثار و شهادت در قالب طراحی دوره‌های آموزش ضمن خدمت، دوره‌های راوی معلم، آشنایی با تاریخ دفاع مقدس، برپایی اردوهای راهیان نور داخل شهری و جنوب ازجمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در این امر بسیار موثر باشد.
 

نامداری گفت: کتاب «چشم احمد» دیگر اثری است که به شرح زندگی، بندگی و مجاهدت جاویدالاثر محمدتقی رستگار مقدم رفیق احمد متوسلیان، می‌پردازد. جاویدالاثر «محمدتقی رستگار مقدم» نخستین مسئول آموزش و تاکتیک تیپ۲۷ حضرت محمد رسول‌الله (ص) بود که در چهاردهم تیرماه ۱۳۶۱ همراه با حاج احمد متوسلیان، کاظم اخوان و موسوی، کاردار سفارت ایران در بیروت به اسارت نیروهای شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم غاصب صهیونیستی درآمدند.
 
وی بیان کرد: ازجمله برنامه‌های مهم، تولید 10 اثر برای یادواره ۱۳۰ بانوی شهید استان قم قم بود که به همت کمیته کنگره ملی شهدای استان قم و با همکاری جامعه الزهرا (س) انجام شد. این کتاب‌ها با محوریت سبک زندگی و تربیتی مادران و همسران شهدا است. از این تعداد کتاب‌ها، ۶ کتاب به همت کارگروه علمی پژوهشی کمیته بانوان کنگره شهدای استان قم و ۴ کتاب نیز به کوشش بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به نگارش درآمده و به چاپ رسیده‌ است.
 
مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم در پایان به کتاب‌های چاپ شده در این‌باره اشاره کرد و گفت: کتاب «سنگ‌های سرخ مزار» (مادر شهیدان صحفی) تألیف محبوبه حاج مرتضایی، کتاب «رسم رهایی» (همسر شهید مصطفی نبی لو از شهدای مدافع حرم) به کوشش زهرا مالمیر، کتاب «بهشت جی پی اس ندارد» (همسر شهید عباس عاصمی) تألیف نظیفه سادات موذن؛ کتاب «راز پَر سفید» (همسر شهید سعید سامانلو از شهدای مدافع حرم) به قلم فاطمه رضایی برفوئیه؛ کتاب «حلما» (مادر شهیدان کارکوب زاده) به قلم معصومه سادات میرغنی و کتاب «فرشته‌ها نمی‌میرند» (جانبار دفاع مقدس فرشته چترعنبری) به نگارش فاطمه جوادی از جمله کتاب‌های مدنظر است.
 
وی افزود: کتاب «صبورانه» (معرفی بانوی جانباز انسیه تاجزاده قمی) تألیف ریحانه غلامیان؛ کتاب «از ثری تا ثریا» (زندگی‌نامه شهیده ثریا شیری) به قلم ریحانه غلامیان؛ کتاب «قربانیان» (زندگی‌نامه خانواده ۶ شهیده قربانیان) نگارش رضا قربانیان و کتاب «شهر فرشتگان» (درباره شهدای کودک، بانوان شهیده و شهدای خانوادگی استان قم) تألیف ریحانه غلامیان از دیگر کتاب‌های منتشر شده است.

کنگره ملی بزرگداشت 6090 شهید استان قم، پنجشنبه 26 آبان سال جاری در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها