سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
کتاب‌های کار کمک می‌کند بچه‌ها پله‌پله مهارت خود را افزایش دهند

نازنین عین‌الیقین مطرح کرد: یکی از مزیت‌های این مجموعه این است که کمک می‌کند که کودک به صورت پله‌پله جلو ‌رود و مهارت‌ها متفاوت یاد بگیرد و تجربه کند؛ در مرحله آخر هم بتوانند مهارت‌های بیشتری را یاد بگیرد و به آموزه‌هایشان اضافه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نازنین عین‌الیقین تحصیل‌کرده در مقطع کارشناس ارشد آموزش، توانمندى و تغيير اجتماعى از کالج برکبک، دانشگاه لندن است و علاوه بر آن آموزش‌دیده طرح واره درمانی و درمان شناختی- رفتاری کودکان از دانشگاه تهران است. عین‌الیقین دارای ۲۰ سال سابقه کار در حوزه حمایت از کودک و ۷ سال سابقه کار در صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) است. او مشاور مهدهای کودک، موسسات و مدارس است و به‌عنوان مدرس در کارگاه‌‌های آموزشی ویژه کارشناسان، والدین و کودکان با موضوعات مهارت‌های زندگی، پیشگیری از سوءاستفاده جنسی، بهداشت بلوغ، پیشگیری از قلدری، تربیت جنسی و فرزندپروری فعالیت دارد.
مجموعه کتاب‌های کار انتشارات پرتقال که به تازگی منتشر شده است، مجموعه‌ای جذاب و آموزشی در عین حال بسیار سرگرم‌کننده است. نویسندگان این مجموعه جون هافمن و جنیفر نیومن هستند و این کتاب‌ها از سوی واحد ترجمه‌ی انتشارات پرتقال، ترجمه شده است. کتاب‌های کار با تصویرسازی‌هایی با کیفیت و بسیار رنگارنگ، به بچه‌ها مفاهیم و مهارت‌های ساده‌ای همچون شناخت رنگ‌ها، اعداد و ... آموزش می‌دهد. یکی از ویژگی‌های مثبت این مجموعه، سطح‌بندی آموزش است؛ والدین و بچه‌ها با توجه به این سطح‌بندی‌ها می‌توانند کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند. از این رو با نازنین عین‌الیقین درباره این کتاب و تفاوت آن با کتاب‌های هم سبک خودش صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید:
 
به‌عنوان یک روانشناس بگویید که یادگیری بچه‌ها با این سبک کتاب‌ها چه فرقی با یادگیری کودکان دیگر دارد؟ در تاثیرگذاری و یادگیری کودک چه نقشی دارد؟
نحوه یادگیری بچه‌ها با این سبک کتاب‌هایی که شبیه کتاب‌های پرکار انتشارات پرتقال است بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر است. در واقع باید بگویم این سبک کتاب‌ها کمک می‌کند که بچه‌ها وارد مهدکودک و پیش‌دبستانی شوند؛ بر اساس سن‌شان با مهارت‌هایی که نیاز است در آن سن یاد بگیرند، بتوانند با نرمی مواجه شوند. منظورم از اینکه با نرمی مواجه شوند این است که این کتاب‌ها، کتاب‌هایی‌ است که می‌تواند، با داستان و قصه جلو برود؛ بچه آن مهارت و آن توانایی که اول دارد را نشان دهد و قرار نیست که عینا و قدم به قدم مثل آن چیزی که کتاب خواسته است، برود؛ این مجموعه کمک می‌کند که بچه‌ها رنگ‌ها را یاد بگیرند و بعد از آن بتوانند مداد دستشان بگیرند که همین مداد دست گرفتن و مهارت دست‌ورزی خیلی مهم است. مهارت دست‌ورزی یعنی اینکه بچه‌ها بتوانند چطوری مداد را دستشان بگیرند و بدانند که چطور با آن ارتباط برقرار کنند و بعد مداد رنگی در دست بگیرند. یکی از مزیت‌های این مجموعه این است که کمک می‌کند که کودک به صورت پله‌پله جلو ‌رود و مهارت‌ها متفاوت یاد بگیرد و تجربه کند؛ در مرحله آخر هم بتوانند مهارت‌های بیشتری را یاد بگیرد و به آموزه‌هایشان اضافه شود.
علاوه بر این بچه‌ها در این دو سال گذشته به دلیل بیماری کرونا نتوانستند مهدکودک و مدرسه بروند و به صورت مجازی درس خواندند و موضوعات را یاد گرفتند. این کتاب‌‌ها کمک می‌کند که وارد یک چالش جدید شوند و این چالش، چالش خیلی سختی نیست؛ چون کودکان می‌توانند آرام‌آرام بر اساس انتخاب خودشان هر کتاب را بخرند و فعالیت‌های آن را انجام دهند. 

 
آیا این مجموعه تنها مختص مهدکودک‌ها و دبستان‌هاست؟
خیر. این مجموعه را هم والدین می‌توانند در خانه با بچه‌ها کار کنند و هم مربیان مهد در مهد و پیش‌دبستانی. این کتاب چون دارای سطح‌بندی است، کمک می‌کند که بچه‌ها بر اساس علاقه، نیاز و توانایی‌هایشان، کتاب را انتخاب کنند و انتخاب آن‌ها بر اساس این نباشد که بخواهد همین حالا روی آن کار کنند. شاید در حال حاضر اگر کتابی که از سطح مهارتی آن‌ها کمی بالاتر است را بیشتر دوست داشته باشند بخرند؛ چون کودکان در کتاب‌های قبلی به مهارت بیشتری می‌رسند و وقتی که به آن مهارت برسند، متوجه می‌شوند که زمانی که تمرین کنند، می‌توانند به آن مهارت برسند، در نتیجه کتاب‌های دیگر را هم تهیه می‌کنند و روی آن‌ها کار می‌کنند.
 
آیا این سبک کتاب‌ها یک مقداری کسل‌کننده نیستند؟
یک نکته دیگه‌ای که خیلی مهم است این است که، این کتاب‌ها هم می‌تواند کسل‌کننده باشد و هم می‌تواند، نباشد. بستگی دارد که همراهی که با کودک کار می‌کند چگونه این کتاب را کار می‌کند؟ اگر پدر یا مادر بالای سر بچه بایستد و با حالت دستور و اجبار از کودک بخواهد که تمرین‌ها را انجام دهد؛ با داستان و قصه‌گویی او را همراه خودش نکند؛ این کتاب‌ها بسیار خشک و کسل‌کننده می‌شوند و بچه‌ها از کتاب فراری می‌شوند؛ چون به آن به عنوان یک کار پرفشار است یا تمرین مهدکودک یا مدرسه‌ای که باید انجام شود و نمره بگیرند، نگاه می‌کنند.
ولی اگر ما به صورت مدل خود کودکان جلو برویم و از او نظرسنجی کنیم که تو چی می‌بینی؟ چی برداشت می‌کنی؟ و ... اینها همه کمک می‌کند که این سبک کتاب‌ها برای بچه‌ها جذاب و بدون یکنواختی باشد.
 
در طراحی کتاب‌های کودک باید از چه تصاویر و رنگ‌بندی استفاده شود؟
درباره تصاویر و رنگ‌بندی کتاب کودک باید بگویم که برای بچه‌ها جالب است که کتاب‌ها سیاه و سفید نباشد؛ دارای رنگ باشد؛ از عکس‌هایی که تیره و تار است استفاده نشود. بچه‌ها کتاب‌هایی را که جذاب و رنگی هستند و با کیفیت چاپ مناسب منتشر شده‌اند، می‌پسندند و بچه‌ها را بیشتر جذب می‌کند؛ تصاویر کتاب می‌تواند به ارتباط کودک با کتاب کمک کند و باعث می‌شود کودک، بتواند با آن کتاب ارتباط برقرار کند و کار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها