چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
برخی با پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون احساسی برخورد کردند/گفت‌و‌گو به جای تخریب

منصور‌کوهی رستمی، درباره پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: به بهانه این پیشنهاد نباید نهاد کتابخانه‌‌های عمومی را تخریب کرد؛ بلکه بهتر است قائل به گفت‌‌و‌گو و عقلانیت و هم‌‌اندیشی باشیم.

منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی که واکنش‌های زیادی در فضای مجازی به دنبال داشت، اظهار کرد: موضوع واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل چالش‌هایی است که کانون اکنون با آن درگیر است. احتمالا در هیات امنای کانون، مباحثی مطرح شده و براساس چالش‌ها و مشکلات موجود، پیشنهاد  طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد مطرح شده است.
 
رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر دو جزو نهادهای خاطره‌انگیز برای مخاطبان ایرانی هستند.
 
کوهی رستمی با گلایه از اینکه نباید با پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احساسی برخورد کرد، عنوان کرد: پیش از بررسی و رصد همه‌جانبه موضوع و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با حضور موافقان و مخالفان و نمایندگان هر دو بخش، یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نباید نظر صدرصد موافق یا مخالف ارائه کرد.
 
وی با بیان اینکه نباید به بهانه یک پیشنهاد، یک نهاد را تخریب کرد، اظهار کرد: به بهانه واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نباید نهاد کتابخانه‌‌های عمومی را تخریب کرد؛ بلکه بهتر است قائل به گفت‌‌و گو و عقلانیت باشیم و با در نظر گرفتن مزایا و معایب این ادغام، به یک جمع‌بندی کلی برسیم و بعد از آن اعلام کنیم این دو مرکز جداگانه فعالیت کنند یا کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی الصاق شود، بهتر است؟
 
رستمی با بیان اینکه انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران تنها انجمن تخصصی در حوزه کتابخانه‌های عمومی کشور است، اظهار کرد: این انجمن از نمایندگان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت می‌کند، برای رسیدن به یک جمع‌بندی صحیح در جلسات هم‌اندیشی این انجمن شرکت کنند.
 
وی ادامه داد: نمایندگان کانون در این جلسات از چالش‌ها و مشکلاتشان بگویند؛ از اینکه چرا کانون به این جا رسیده که پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌هایش به نهاد کتابخانه‌‌ها مطرح شده یا درصورت واگذاری کتابخانه‌ها آیا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعطیل می‌شود؟ مگر کانون فعالیت‌های مختلفی انجام نمی‌دهد؟ آیا با انجام این واگذاری نهاد کتابخانه‌ها از نظر بودجه حمایت مالی می‌شود؟ این‌ها سئوالاتی است که باید پاسخ داده شود.
 
کوهی رستمی با اشاره به سکوت وزارت آموزش و پرورش درباره پیشنهاد ادغام کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: کانون ضمن هیات امنایی بودن، زیر نظر آموزش و پرورش اداره می‌شود، اما آموزش و پرورش تاکنون واکنشی به پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون نداشته است.
 
وی درباره ایراد قانونی واگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  به یک نهاد غیر‌دولتی مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کانون یک شرکت است و یک نهاد دولتی و غیردولتی حساب نمی‌شود  و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یک نهاد عمومی غیردولتی است؛ اما بهتر است این قصه واگذاری از نظر حقوقی نیز بررسی و مشخص شود، آیا این واگذاری از نظر قانونی، شدنی است یا خیر؟  اگر میسر نیست، باید برای این اتفاق دنبال راهکار قانونی باشند و اگر امکان‌پذیر است، مزایا و معایب این اتفاق چیست؟

رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران افزود: باید بررسی شود، آیا این پیشنهاد به نفع  فرهنگ و ارتقاء سطح فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و کودکان است یا خیر؟ ایا این ادغام به هم‌افزایی بیشتر نیر‌‌وهای کانون پرورش فکری کودکان و نهاد کتابخانه‌های عمومی  کشور می‌انجامد و طیف وسیع‌تری از مخاطبان را می‌تواند پوشش دهد یا خیر؟ از دل این گفت‌و‌گوی عقلانی می‌شود به سمت اجرای یک ایده درست گام برداشت.
 
کوهی رستمی درباره این ادغام گفت: من سال‌ها در کسوت مدیر کتابخانه‌های  استان خوزستان فعالیت کردم و خوب می‌دانم کانون و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هر کدام ظرفیت‌‌های خاص خود را دارند . به خاطر دارم در استان خوزستان در زمان مدیریتم در این استان، 220 کتابخانه عمومی فعالیت می‌کرد و کانون فقط 50 کتابخانه داشت؛ این تعداد کتابخانه‌ تا دو سال پیش و حتی اکنون تغییرات چندانی نداشته است. مشخص است که نهاد کتابخانه‌های عمومی از نظر حجم و دامنه خدمات، گستردگی بیشتری دارد.

 وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی اکنون 3‌هزار کتابخانه با 7 هزار نیرو و نیروی‌ انسانی دارد و کانون 1000 کتابخانه و مرکز سیار دارد. از نظر  کارکردی کتابخانه‌های عمومی کشور در حال تبدیل شدن  به یک مرکز فرهنگی و اجتماعی است و طیف وسیعی از فعالیت‌ها  را برای گروه‌های سنی مختلف انجام می‌دهد؛ اما کانون صرفا یک کتابخانه نیست و  یک مرکز فرهنگی است و جای خود را دل مردم بازکرده؛ اما در مجموع فرآیند واگذاری بی‌تردید نیازمند بررسی است. 

رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران با بیان اینکه این پیشنهاد به معنای تعطیلی و منحل شدن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیست، زیرا کانون فعالیت‌‌های دیگر نیز انجام می‌دهد، اظهار کرد: نکته مهمی که باید بررسی شود این است که آیا با واگذاری یک بخش  از کانون به کارکردهای دیگر آن صدمه وارد می‌شود یا خیر؟ این واگذاری باید با قید مولفه‌‌های مختلف بررسی شود و صرفا با بررسی یک مورد، نمی‌‌توان برای آن تصمیم گرفت.
 
رستمی با بیان‌ اینکه مخالفان واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیشتر بر موج احساس سوارند، اظهار کرد: این احساس ناشی از تعلق خاطر به یک مکان نوستالژیک است اما باید فارغ از احساس و بر مبنای منطق، به یک نتیجه درست رسید.
 
وی درباره مزایای احتمالی این ادغام گفت: اکنون در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موازی کاری‌های زیادی صورت می‌گیرد و این  ادغام باعث هم‌افزایی بیشتر فعالیت‌های کانون و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌شود؛ اما عیب این اتفاق این است که بنابر اظهار نظر مخالفان، باعث تعطیلی بخش‌های دیگر کانون می‌شود.

رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران افزود: بخش کودک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  در پنج سال اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته و اکنون اکثر کتابخانه‌های نهادی کشور دارای بخش کودک هستند و برنامه‌های متنوعی در این زمینه برای آنان اجرا می‌شود. اکنون فعال‌ترین بخش کتابخانه‌های عمومی، بخش کودک و نوجوان است و حتی بیشترین میزان امانت نیز برای همین بخش است. حتی در زمان ساخت کتابخانه؛ به دکور و  ایجاد فضای مناسب برای کودکان توجه می‌شود.

کوهی رستمی ادامه داد: من خودم بزرگ شده کتابخانه‌های عمومی هستم و به دلیل علاقه‌ام به کتاب و کتابخانه، رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی‌‌ را تا مقطع دکترای ادامه دادم و سال‌ها در کتابخانه‌های عمومی فعالیت کردم. البته کانون هم مرکز رشد و پرورش خیلی از افراد موفق جامعه بوده و آن‌ها  خاطره‌های خوبی از این مرکز فرهنگی دارند. نمونه‌های این موفقیت‌ها را می‌توان در هر دو بخش؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌های عمومی کشور دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها