شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
سامانه ایرانی اطلاعات سلامت بر ای کتابخانه‌های عمومی طراحی شود

فاطمه شیخ شعاعی با اشاره به ضرورت ارائه اطلاعات سلامت از طریق کتابخانه‌های عمومی گفت: تربیت کتابدار سلامت و ارائه خدمات مرتبط در این حوزه، تامین منابع سلامت و ایجاد سامانه‌های اطلاعات سلامت در کتابخانه‌های عمومی با توجه به مخاطبان وسیع این مراکز یک ضرورت است.

فاطمه شیخ شعاعی، سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره دیدار مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با استادان رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی اظهار کرد: جلسه‌ هم‌اندیشی دبیرکل نهاد با اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی 13 شهریور ماه برای بررسی چگونگی ارائه خدمات و اطلاعات سلامت از سوی کتابخانه‌های عمومی برگزارشد.

وی درباره پیشنهادات مطرح شده در این نشست از سوی استادان این رشته اظهار کرد: در این جلسه پیشنهادات مختلفی از سوی استادان رشته کتابداری پزشکی مطرح شد که اصلاح روند مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی ( اختصاص بودجه برای خرید کتاب از سوی کتابخانه‌های مختلف با نظر کتابداران)، تجدید نظر در انتصاب مدیران ادارات کل و به کارگیری دانش‌آموختگان کتابداری در این پست، اصلاح و تسهیل روند احداث کتابخانه‌های روستایی با توجه به هزینه‌های بالای خرید کتاب از جمله این پیشنهادات بود.

 این عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی افزود: پیشنهاد برگزاری یک همایش بین‌المللی با عنوان کتابخانه‌های عمومی و اطلاعات سلامت و مطلع شدن از دستاوردهای این حوزه  در خارج و داخل کشور با توجه به سابقه برگزاری وبینارهای سلامت  که در گذشته برای کاربران و کتابدتراران کتابخانه‌های عمومی از طرف انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی برگزار شده بود، از پیشنهادات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. 

شیخ شعاعی با بیان این‌که تاکنون کار منسجم و جامعی در زمینه ارائه اطلاعات سلامت ازسوی کتابخانه‌های عمومی صورت نگرفته است، اظهار کرد: بر همین اساس قرار شد بحث تولید محتوا در حوزه اطلاعات سلامت از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی دنبال شود و وب سایت کتابخانه‌های عمومی این اطلاعات را از سوی یک مرجع معتبر مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی به دست مخاطبان کتابخانه‌های عمومی و مردم برسانند.

وی افزود: کارگروه آموزش و یادگیری  مادم العمر و اطلاعات سلامت اکنون به عنوان یکی از بخش‌های انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی که تحت حمایت نهاد کتابخانه‌های عمومی است برای افزایش آگاهی در این زمینه در حال فعالیت است.

حضور استادان کتابداری پزشکی در هیات تحریریه مجله تحقیقات کتابخانه‌های عمومی
سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی  وزارت بهداشت با بیان این‌که در این جلسه پیشنهاد شد  استادان کتابداری پزشکی به هیات تحریریه مجله «تحقیقات کتابخانه‌های عمومی» ملحق شوند، گفت: در حال حاضر اساتید این حوزه به عنوان داور با این مجله همکاری دارند اما با اضافه شدن استادان کتابداری پزشکی به هیات تحریریه مجله مذکور، می‌توان اعتبار این مجله را ارتقا داد.

همکاری پزشکان خانواده یا پزشکان عمومی با کتابخانه‌های عمومی
شیخ شعاعی  همچنین از ارائه پیشنهاد همکاری با پزشک‌های خانواده یا پزشکان عمومی برای همکاری با کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: در این جلسه یکی از اساتید پیشنهاد داد یک روز در هفته از حضور پزشکان خانواده یا عمومی در  کتابخانه‌های عمومی استفاده شود تا بتوان بحث ارائه خدمات سلامت در کتابخانه‌های عمومی را بهتر پیش برد.

ایجاد  پست «کتابدار سلامت» و آموزش آن‌ها در کتابخانه‌های عمومی
شیخ شعاعی  با اشاره به ضرورت آموزش کتابدار سلامت در کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاد شد کتابداران سلامت در کتابخانه‌های عمومی تربیت شوند تا بتوانند خدمات سلامت را  در این مراکز ارائه کنند. در واقع یک پست کتابدار سلامت در کتابخانه‌های عمومی ایجاد شود یا کتابداران همان کتابخانه با گذراندن دوره‌های مربوطه و ارائه مشوق‌هایی از سوی نهاد،بتوانند این مسئولیت را برعهده بگیرند.

وی افزود: آموزش کتابداران برای ارائه خدمات سلامت به مردم در کتابخانه‌های عمومی یک مساله مهم است زیرا مردم امکان مراجعه به کتابخانه‌های بیمارستانی را ندارند . از طرف دیگر، این مراکز فقط به پرسنل و استادان خودشان خدمات اطلاعاتی ارائه می‌کنند. بنابراین بهتر است مرجع این اطلاع‌رسانی به مردم، کتابخانه‌های عمومی باشد.

این عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی با بیان این‌که کتابخانه‌های بیمارستانی در خارج از کشور به بیماران و پرسنل درمانی همزمان خدمات می‌دهند، عنوان کرد: کتابخانه‌های بیمارستانی ایران باید در دو بخش بیمار و پرسنل  درمانی  خدمات اطلاعاتی ارائه کنند اما  این پوشش اطلاعاتی اکنون در ایران برای بیماران وجود ندارد. کتابخانه‌های عمومی با عمومیت داشتن مخاطبانشان می‌توانند این جامعیت در اطلاعات را  در سطح جامعه پوشش دهند.

مدیریت اخبار فیک سلامت در شبکه‌های اجتماعی 
سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت و درمان گفت: کتابداران سلامت حلقه‌های واسطی هستند که اطلاعات تولید شده در بیمارستان‌های علوم پزشکی را به مخاطبان کتابخانه‌های عمومی می‌رسانند. کتابداران سلامت با ارائه اطلاعات سلامت معتبر و معرفی صفحه‌های قابل اعتماد در این زمینه می‌توانند اطلاعات نادرست و فیک را در وب و شبکه‌های اجتماعی مدیریت کنند.
 
ارتباط کتابخانه‌های عمومی و بیمارستانی 
شیخ شعاعی با اشاره به پیشنهاد این‌‌که کتابداران پزشکی می‌توانند دوره کارآموزی خود را در کتابخانه‌های عمومی بگذرانند، گفت: ارتباط داشتن کتابخانه‌های عمومی با کتابخانه‌های بیمارستانی از دیگر روش‌های ارئه خدمات اطلاعات سلامت به مردم  است. همچنین استادان و کتابداران پزشکی برای آموزش کتابداران و ارائه خدمات اطلاعات سلامت می‌توانند در کتابخانه‌های عمومی حاضر شوند.
 
طراحی سامانه‌های اطلاعات سلامت در کتابخانه‌های عمومی
سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مطرح شدن پیشنهاد طراحی سامانه‌های اطلاعات سلامت در کتابخانه‌های عمومی  در این جلسه گفت: نمونه ای ازسامانه‌هایی مانند مدلاین پلاس که اکنون در بسیاری از کشور‌ها اطلاعات سلامت و بیماری‌ها را به زبان ساده  عرضه می‌کند، در ایران نیز می‌تواند طراحی شود. نمونه این سامانه‌ها، اطلاعات سلامت را به زبان ساده به مردم ارائه می‌کنند.

ارتقا سطح سواد سلامت در جامعه
شیخ شعاعی درباره تعریف اطلاعات سلامت گفت: هر گونه اطلاعات معتبر در حوزه بیماری‌ها، سلامت، بهداشت و پیشگیری در بخش اطلاعات سلامت طبقه‌بندی می‌شوند. لزوم ارائه این اطلاعات بیشتر برای مدیریت اطلاعات نامعتبر در شبکه‌های اجتماعی است تا پزشک و کادر درمان دچار چالش و تعارض با بیمار در زمینه درمان نشوند. ارائه این اطلاعات این مشکل را حل می‌کند و باعث ارتقا سطح سواد سلامت در جامعه می‌شود.
 
توجه به تامین منابع اطلاعات سلامت در کتابخانه‌های عمومی
سرپرست مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی  وزارت بهداشت  از ارائه پیشنهاد  مبنی بر تامین منابع اطلاعات سلامت در کتابخانه‌های عمومی یاد کرد و گفت: اضافه شدن منابع سلامت به کتابخانه‌های عمومی به صورت چاپی و محتواهای الکترونیکی می‌تواند مخاطبان کتابخانه‌های عمومی را بیشتر با مقوله خدمات سلامت آشنا کند. دسترسی به وب سایت‌ها و سامانه‌های سلامت نیز نقش مهمی در افزایش اطلاعات مخاطبان جامعه خواهد داشت. در این جلسه مقرر شد نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تامین این منابع؛ بودجه خاصی در نظر بگیرد.

اجرای طرح ارائه خدمات سلامت به صورت آزمایشی در کتابخانه‌ها
شیخ شعاعی با یبان این‌که بهتر است ارائه خدمات سلامت به صورت آزمایشی در کتابخانه‌های عمومی کشور ایجاد شود تا نتایج بررسی شود و میزان موفقیت این الگو در کتابخانه‌هایی که این طرح اجرا شده، پایش شود ، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در زمینه اجرای طرح و وزارت بهداشت و درمان و وزارت علوم در زمینه آموزش و تولید محتوا ،می‌توانند طرح ارائه خدمات سلامت در کتابخانه‌های عمومی را پیش ببرند.
 
اجرای برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت برای کتابخانه‌ها
 این عضو هیات مدیره انجمن ارتقای کتابخانه های عمومی درباره زیر ساخت های لازم برای ارائه خدمات اطلاعات سلامت در کتابخانه‌های عمومی گفت: در کوتاه مدت بهتر است آموزش‌ها و کارگاه‌هایی برای تربیت کتابداران سلامت و ارائه خدمات در این زمینه در کتابخانه‌های عمومی برگزار شود. در میان مدت نیز برگزاری دوره‌های آموزشی و پودمانی با عنوان دوره آموزش و تربیت کتابداران سلامت قابلیت اجرایی شدن دارد. در بلند مدت و در مرحله اجرا نیز منابع سلامت در کتابخانه‌های عمومی  تامین و خدمات سلامت اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها