شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
افزایش 2171 متر مربع به فضای کتابخانه‌‌‌ای کرمانشاه

معصومه حسنی خونسار، به‌بهانه یک‌سالگی دولت سیزدهم، مهم‌ترین تحولات کتابخانه‌ای در اسنان کرمانشاه را تشریح کرد و از افزوده شدن 2171 متر مربع به فضای کتابخانه‌ای این استان خبر داد.

معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره فعالیت‌های یک‌سال اخیر فرهنگی این اداره کل به بهانه یک‌سالگی دولت سیزدهم، گفت: در یک‌سال اخیر افتتاح سه باب کتابخانه عمومی انجام شد که تجهیز کتابخانه عمومی زنده یاد عبدالعلی رحیمی در شهرستان هرسین، با مساحت ۶۵۰ مترمربع، تجهیز و افتتاح کتابخانه عمومی خیر‌ساز رکسانا میناشی در شهرستان اسلام‌آباد غرب با مساحت ۱۰۰۶ مترمربع با زیربنای ۵۶۷ متر مربع؛ افتتاح کتابخانه نهادی در شهرستان کنگاور با مساحت ۵۱۵ متر مربع و زیربنای ۲۶۱ مترمربع با اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از محل مصوبات سفر مقام معظم رهبری از آن جمله است.
 
وی افزود: پروژه‌هایی مانند کتابخانه مرکزی استان کرمانشاه در پنج طبقه و ۱۱ هزار مترمربع زیربنا که از سال ۱۳۸۶ کلنگ‌زنی شد و تا سال ۱۳۹۱ حدود ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای آن صرف شد، اما به‌دلیل نبود اعتبارات لازم، پروژه متوقف شد و سال ۱۳۹۶ با تزریق اعتبار، پروژه را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم. با سفر ریاست جمهوری دولت سیزدهم و بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پروژه با تخصیص اعتبار 300 میلیارد ریال شروع به کار خواهد کرد. در هفته کتاب سال 1400 بخش اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی کتابخانه امیرکبیر با تعداد ۸۵۰ نسخه افتتاح شد.

حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه بیان کرد: مرکز مبادله کتاب استان، در فضایی به متراژ ۱۰۰ مترمربع در کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای شهرستان کرمانشاه ایجاد شده که این مرکز برای توزیع منابع بین کتابخانه‌ها  کار خود را با  تعداد 7 هزار نسخه آغاز کرد.

وی ضمن بیان سایر فعالیت‌های اجرایی بیان کرد: در حوزه اجرای برنامه‌های ترویجی فرهنگی نیز در یک‌سال گذشته بیش از تعداد 8 هزار برنامه‌های فرهنگی با محوریت ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کتابخانه‌های عمومی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار شده است.

به گفته وی، طرح کتابخانه‌گردی برای روسای ادارات و عموم مردم؛ مسابقات کتابخوانی (لیگ کتابخوانی دانش‌آموزی)؛ نمایشنامه‌خوانی؛ نشست‌های کتابخوانی؛ نشست «گذرگاه انقلاب» با موضوع «شکست حصرپاوه به فرمان امام خمینی (ره)»؛ جلسات نقد و بررسی کتاب؛ کارگاه‌های آموزشی تجلیل از نویسندگان بومی؛ جلسات مطالعاتی؛ شاهنامه خوانی؛ طرح ملی «با هم بخوانیم»؛ تحلیل کتاب‌های مناسبتی؛ جلسات شعرخوانی با مدیریت و محوریت محفل ادبی «بیستون» این اداره کل؛ محفل کتابدانان؛ جلسات مشاوره برای جوانان و خانواده‌ها از این دست برنامه‌ها است.

افتتاح 4 باب کتابخانه مشارکتی
حسنی خونسار در حوزه مشارکت‌ها با سازمان‌ها و ادارات بیان کرد: تعداد 4 باب کتابخانه عمومی مشارکتی با سازمان‌ها افتتاح، همچنین قرارداد 8 باب کتابخانه مشارکتی در این ایام تمدید شده است و 15 فقره تفاهم‌نامه همکاری با ادارات و سایر بخش‌های خصوصی به امضا رسیده است.

وی همچنین درباره جلسات انجمن کتابخانه‌ها افزود: 242 جلسه انجمن در یک‌سال گذشته با حضور اعضای حقیقی و حقوقی انجمن متشکل از فرماندار و روسای ادارات برگزار و رفع موانع و مشکلات کتابخوانی در این جلسات مصوب شده است.

حسنی‌خونسار گفت: تعداد 30 انجمن، شامل 14 انجمن در شهرستان و یک انجمن استانی و 15 انجمن در بخش فعال هستند. انجمن شهر  مچنین، چهارمین‌بار متوالی در سال 1400 به‌عنوان انجمن برتر کشور معرفی شد و از استاندار وقت به‌عنوان رئیس انجمن استان تقدیر به‌عمل آمد.

وی بیان کرد: این اداره کل در بخش‌های مختلف یازدهمین دوره مسابقات جشنواره کتابخوانی رضوی 515 برگزیده استانی و کشوری داشت. در یازدهمین دوره این رویداد نیز تعداد 40 هزار نفر شرکت کردند، تعداد تقدیری‌های استان در مرحله کشوری  5  نفر بود، در پویش ملی «بهار موعود» نیز تعداد 3 نفر برگزیده ملی داشتیم. 
 
وی درباره کتابخانه‌های سیار روستایی بیان کرد: ارائه خدمات به 17 روستا از سوی کتابخانه‌‌های سیار شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود، مستمر با نیروی کتابدار انجام می‌شود. ارائه خدمات به عموم مردم در ایام تعطیلات نوروز 1400 در 8 باب کتابخانه عمومی در سطح استان انجام شد.

وجود بیش از 45هزار جلد نسخه اهدایی
این مسئول درباره برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان بیان کرد: با هدف ارتقاء سطح آموزش ضمن خدمت کارکنان بیش از 15 دوره آموزشی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای کارکنان این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه درباره منابع اهدایی و خریداری شده از نویسندگان بومی گفت: تعداد منابع  دریافتی از نهاد کتابخانه‌های عمومی 20هزار و 556 جلد و  عداد نسخه اهدایی 45هزار و 707 جلد است.

وی از تعداد نسخه کتاب مبادله شده در مرکز مبادله استان به میزان 11هزار و 366جلد خبر داد و یادآور شد، تعداد منابع وجین شده 30هزار و 634 جلد و خرید کتاب از نویسندگان بومی تعداد 688 نسخه به ارزش  720 میلیون ریال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها