دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
«در نیکیاد سایه سرو» برگزار می‌شود

دبیر اجرایی نکوداشت دکتر احمد مهدوی دامغانی از برگزاری نکوداشت استاد برجسته ادبیات فارسی و عربی دانشگاه تهران و هاروارد با عنوان «در نیکیاد سایه سرو» در تاریخ 10 شهریورماه در سالن همایش های دانشگاه دامغان خبر داد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در سمنان، «تجلیل از بزرگان دین و فرهنگ، تجلیل از معارف الهی و کاری لازم برای کشور است» این جمله‌ای است که مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی بزرگداشت آیت‌الله هادی تألهی که چندی پیش برگزار شد، بیان فرمودند. بی‌شک دکتر احمد مهدوی دامغانی یکی از بزرگان عرصه علم، دین و فرهنگ ایران بود. وی در تاریخ 27 خرداد امسال در 95 سالگی دار فانی را وداع گفت. 

تردیدی نیست که دنیای امروز به‌ویژه جوانان و نوجوانان که با انواع آسیب‌ها مواجه هستند، بیش از هر زمان دیگری برای الگوگیری در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به چنین اسوه‌هایی نیاز دارند. برگزاری مراسم نکوداشت دکتر احمد مهدوی دامغانی، که با دبیری سیدسعید شاهچراغی به‌عنوان دبیر اجرایی در دامغان تدارک دیده شده، با هدف معرفی بیش از پیش این شخصیت علمی و فرهنگی ایران است.

شاهچراغی معتقد است: «بدون شک بزرگداشت چنین شخصیت‌هایی، به نوعی بزرگداشت افتخارات این شهر کهن و فرهنگ دوست است که می‌توانیم یک الگوی موفق از یک انسان متدین و متمدن در این روزگار ارائه داد.»


درباره اهداف ستاد بزرگداشت و تشکیل ستاد مردمی بفرمایید؟
مهمترین هدف ستاد بزرگداشت، تجلیل و تعظیم از قریب به هفتاد سال فعالیت علمی و‍ پژوهشی مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی، در سرزمین آباء و اجدادی ایشان است. نخستین‌بار است که برای یک عضو خاندان علمی مهدوی در دامغان مراسم نکوداشت برگزار می‌شود؛ بنابراین دارای اهمیت و ارزش فراوان و مسئولیت اعضای ستاد از این بابت سخت و مهم است. هدف از تشکیل ستاد مردمی نیز، استفاده از ظرفیت‌ افراد و جناح‌های مختلف برای هر چه بهتر برگزار شدن این برنامه است. 
 
بدون شک بزرگداشت چنین شخصیت‌هایی، به نوعی بزرگداشت افتخارات این شهر کهن و فرهنگ دوست است که می‌توانیم یک الگوی موفق از یک انسان متدین و متمدن در این روزگار ارائه داد. یقینا نسل امروز و جوانان مستعد این دوره با نگاهی به زندگی افراد بزرگی چون مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی، مرحوم دکتر حسن ذوالفقاری و دیگر چهره‌های علمی این شهر، انگیزه بیشتری برای فعالیت‌های علمی خود پیدا کنند، تا در آینده چنین شخصیت‌هایی برای دامغان تکرار شود.

با توجه به شناخت شما از زنده یاد مهدوی دامغانی، درباره محیط رشد و نمو خانواده ایشان توضیحاتی بفرمائید.
زنده یاد دکتر احمد مهدوی دامغانی اگر چه در دامغان به دنیا نیامدند، اما ریشه در یک خانواده اصیل و روحانی دارند که برای مردم دامغان، نامی آشنا و قابل احترام هستند. جد بزرگ دکتر احمد مهدوی دامغانی، مرحوم آخوند شیخ علی‌اکبر شمس‌آبادی است که از فضل و علم بهره فراوانی داشتند. ایشان در دامغان به امورات مذهبی مردم می‌پرداخت و بعد از فوت در روستای شمس‌آباد دامغان که زادگاهش بود دفن شد.
 
استاد دکتر سید‌محمد ترابی نقل می‌کردند، در همین سال‌های اخیر، دکتر مهدوی با ایشان تماس گرفته بودند و درخواست کرده بودند که قبر جد بزرگوارشان احیا و بازسازی شود همین نشان از علاقه ایشان به جد و زادگاه پدری خود دارد.
 
پدر ایشان مرحوم آیت‌الله العظمی حاج شیخ کاظم دامغانی بودند که علاقه ایشان به مردم این شهر و متقابلا علاقه مردم به ایشان زبان‌زد بود. مرحوم حاج شیخ کاظم از نوجوانی برای تحصیل به مشهد رفت و در همانجا سکونت داشت و بعد از رسیدن به مراحل عالیه اجتهاد، سال‌ها به تدریس سطوح عالیه و خارج فقه و اصول مشغول بود که شاگردان بسیاری را تربیت کرد که هرکدام از آن‌ها، منشا خیر و برکاتی برای نقاط مختلف کشور بوده‌اند، از شاگردان ایشان در دوران سطح می‌توان به مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد. با این حال مرحوم حاج شیخ کاظم ارتباط خود را با دامغان حفظ کرد و در ایام تبلیغی محرم و صفر و ماه رمضان به این شهر می‌آمد. از کارهای مهم ایشان بازسازی مسجد جامع دامغان در سال 1341 است.
 
شنیده‌ها حکایت از ارادت قلبی و دراز‌مدت ایشان به ائمه دارد؛ در این خصوص اطلاعاتی دارید که در اختیار ما قرار دهید؟
یکی از شاخصه‌هائی که در خاندان مهدوی دامغانی بروز و ظهور دارد و همه مریدان و شاگردان بدان اشاره می‌کنند، ولایت‌مداری و عشق خالصانه به خاندان عصمت و طهارت‌(ع) است. مرحوم حاج شیخ کاظم در بین علمای مشهد به کثیرالبکاء بودن معروف بود یعنی با شنیدن روضه یا خواندن دعا و زیارت‌نامه ائمه‌(ع) همواره اشک می‌ریخت. این خصوصیت در فزندان ایشان به‌ویژه مرحوم آیت‌الله شیخ مهدوی دامغانی و دکتر احمد مهدوی به وضوح دیده می‌شود. زنده یاد دکتر احمد مهدوی دامغانی چنانچه خودشان در خاطرات مکتوب کرده‌اند از نوجوانی به توصیه پدر مداومت به خواندن زیارت جامعه و زیارت عاشورا را داشته و این دو را تا روزهای پایانی عمر ترک نکرد چه در زمانی که در ایران بودند و چه در آن زمان که در خارج از کشور زندگی می‌کردند. حتی در این فیلم و مصاحبه‌ای که در برنامه شوکران از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، حالت گریه ایشان با گفتن نام حضرت امام رضا‌(ع) را به یاد دارید. مرور وصیت‌نامه ایشان هم این ارادت را کامل نشان می‌دهد و نتیجه این ارادت، آرام گرفتن پیکر ایشان در کنار مضجع نورانی حضرت علی‌بن موسی الرضا‌(ع) است که آرزوی ایشان بود.
 



درباره شخصیت علمی استاد مهدوی دامغانی توضیح می فرمائید؟ با توجه به زندگی پربار ایشان به پژوهش‌ها و کتاب‌های ایشان اشاره کنید.
استاد دکتر مهدوی دامغانی ازجمله افرادی بودند که نسبت به عالم بودن ایشان کسی تردید نداشت و از او همواره به‌عنوان یک عالم و دانشمند یاد می‌شود. یک شخصیت با ابعاد علمی گسترده که چهره‌های حوزوی و دانشگاهی از ایشان به تجلیل یاد می‌کنند. یعنی یک استاد تمام‌عیار در دانشگاه و یک شخصیت همتراز مجتهدان حوزه علمیه. چند سال پیش که برای ایشان یک همایش در تهران برگزار شد، به یاد دارم که یکی از چهره‌های مبرز حوزه می‌گفتند من همیشه از دکتر مهدوی به آیت‌الله یاد می‌کنم و او را همسنگ بزرگان حوزوی می‌دانم؛ بنابراین این استاد بزرگ، تمام فرصت‌های عمر شریف خود را به تربیت شاگردان برجسته و نامی گذراند و در کنار آن هم آثار مکتوبی را از خود به یادگار گذاشته است. من آثار ایشان را می‌توانم به چهار قسمت تقسیم کنم:
 
نخست؛ آثاری که به‌طور مستقیم به قلم ایشان منتشر شده است. شامل «از علی آموز اخلاص عمل»، «در باغ آشنائی (گزیده حدیقه الحقیقه)»، «ترجمه و تصحیح دیوان خازن»، «رساله‌ای درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار حضرت شهربانو(ع)»، «مقالاتی در حدیث دیگران»، «چهار مقاله درباره مولی الموالی و داستان ضامن آهو».
 
مرحوم استاد دکتر حسن ذوالفقاری که این روزها جایش خالی است درباره این کتاب چهار مقاله فرمودند که این کتاب جزو یکی از بهترین آثار در حوزه ادبیات عامیانه است. 
 
دست دوم، کتاب‌هایی است که استاد دکتر مهدوی به آن‌ها تعلیقه و حاشیه‌زده و آن‌ها را به چاپ رسانده است که عبارتند از «کشف الحقائق»، «المجدی فی انساب الطالبین»، «نسمه السحر بذکر من تشیّع و شعر».دسته سوم نیز به کتاب‌هایی اختصاص دارد که با مقدمه عالمانه زنده یاد مهدوی منتشر شده است که تعداد آن زیاد است. دسته چهارم شامل کتاب‌هایی است که به قلم شاگردان و تربیت‌یافتگان استاد، از مجموعه یادداشت‌ها و مقالات استاد مهدوی به چاپ رسیده است. مانند، «حاصل اوقات»، «در برف پیری»، «یاد عزیزان در برگریزان»، «یاد یاران و قطره‌های باران».
 
 
از اعضای خانواده دکتر کسی در ستاد بزرگداشت و برنامه‌ریزی و اجرا همراهی می‌کند؟
از روز نخست تشکیل ستاد مردمی، هماهنگی برنامه‌ها و مهمانان برنامه در روز همایش با همفکری و مشورت با خانم دکتر نسیم محمدی نوه دختری زنده یاد دکتر مهدوی انجام ‌شد.
 
 

 
با توجه به زمان برگزاری نکوداشت در دهم شهریور سال جاری چه پیش برنامه‌ای دارید؟
باتوجه به اینکه می‌خواستیم مراسم نکوداشت همزمان با ایام سالروز تولد دکتر احمد مهدوی دامغانی باشد، پیش نشست خاصی برگزار نشد؛ اما جلسات ستاد مردمی به‌طور منظم برگزار و برنامه‌های روز همایش بررسی شده است.
 
لازم است به عرض برسانم که مجموعه مقالاتی از تعدادی از نویسندگان و شاگردان استاد جمع‌آوری شده که قرار است به صورت ویژه‌نامه در روز همایش عرضه ‌شود.
 
نام گذاری یکی از خیابان‌های دامغان به نام مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی نیز از سوی ستاد مردمی به شورای شهر دامغان پیشنهاد شد، که مراحل اداری خود را طی می‌کند. همچنین برنامه رونمائی از کتاب «اجازات خاندان علمی مهدوی دامغانی» در دهم شهریور‌ماه با حضور میهمانان همایش برگزار می‌شود.
 
با توجه به حضور و مشارکت مردمی استقبال و هم‌اندیشی مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
از روز اول که اطلاعیه همایش در فضای مجازی از سوی ستاد مردمی منتشر شد، با استقبال و پیشنهادات مردم روبه‌رو شدیم. پیشنهادهائی که قطعا در بهتر برگزاری همایش کمک خواهد کرد.
 
با توجه به شناختی که از مردم دامغان و فرهیختگان این شهر داریم، استقبال خوب مردم از این برنامه و مشارکت و حضور آنان پیش‌بینی می‌شود؛ حتی بعضی از روستاهای دامغان با شنیدن نام خاندان مهدوی دامغانی، پیشنهاداتی برای کمک به این ستاد ارائه دادند که در جلسات ستاد مردمی طرح کردیم.
 
به نقش ادارات دولتی و فرهنگی شهرستان و استان اشاره کنید و بفرمایید حضورشان چگونه بوده است.
قطعا این کار بدون مساعدت نهاد‌های فرهنگی شهرستان و استان غیرممکن خواهد بود؛ بنابراین از روز تشکیل ستاد مردمی با همه این نهاد‌ها گفت‌وگو و قول همکاری گرفته شد و آن‌ها هم استقبال کردند.
 
در جلسه‌ای با امام جمعه محترم حجت‌السلام والمسلمین رستمیان به‌عنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی، درخواست مجوز برای این همایش داشتیم؛ همچنین ریاست شورای شهر و ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر و همچنین شهردار و معاون رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در جلسه ستاد مردمی دعوت شدند و به گرمی پیشنهادات را پذیرفتند و راهکارهایی ارائه دادند که قابل تقدیر و تشکر است.
 
دانشگاه دامغان هم ازجمله همکاران فرهنگی این ستاد بوده و سالن همایش‌ها را در اختیار این نکوداشت قرار داده‌اند؛ همچنین با صحبتی که همکاران ستاد با نهادهای کشوری و استانی مثل انجمن دامغانی‌های مقیم سمنان، انجمن دامغانی‌های مقیم مرکز و بنیاد نخبگان داشته‌اند، قول همراهی داده شده است. در همین جا لازم می‌دانم از «خانه تسنیم» دامغان که بدون هیچ چشم‌داشتی همیشه در کارهای فرهنگی پیش قدم هستند تشکر کنم که قول مساعدت و همکاری در برنامه‌های اجرائی، پشتیبانی و رسانه‌ای این همایش را داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها