شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
اهداء 2200 جلد کتاب در پنج ماه نخست سال

 مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای امسال تاکنون 13 مجموعه و در مجموع 2200 جلد کتاب در طول پنج ماه نخست امسال به کتابخانه مجلس اهدا شده است.

علی‌اکبر زارع بیدکی، مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره آمار کلی اهداء کتاب سال جاری به این کتابخانه اظهار کرد: در مجموع در طول پنج‌ماه امسال 2200 جلد کتاب اهدایی از سوی افراد حقیقی و حقوقی دریافت کردیم و تاکنون 200 جلد از آن‌ها انتخاب و آماده ثبت و ساماندهی شدند. ساماندهی و انتخاب کتاب از میان مجموعه‌های اهداء از اوایل شهریور  آغاز و تا نیمه شهریور به پایان می‌رسد.

وی درباره منابع اهدایی جدید به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در پنج ماه نخست امسال نسبت به سه سال اخیر، مجموعه‌های اهدایی که به دست کتابخانه مجلس رسیده، بی‌سابقه بوده است؛ به‌طوری که از ابتدای امسال تاکنون 13 مجموعه کتاب، نشریه، گزارش و اشیاء موزه‌ای اهدایی از سوی افراد حقیقی و حقوقی به دست کتابخانه مجلس رسیده است.
 
بیدکی افزود: جدیدترین مجموعه اهدایی به کتابخانه مجلس، مجموعه اهدایی هیات تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی  است که زیرمجموعه کمیسیون اجتماعی مجلس است. این هیات به تازگی 400 عنوان کتاب چاپی فارسی را که بیشتر حقوقی و علوم سیاسی است، همراه تعدادی گزارش دولتی و گزارش‌ سازمان‌های دیگر، به کتابخانه مجلس اهدا کرده است.  

 اهداء بیش از 1500 جلد کتاب از سوی محمد حسن رجبی
مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس شورای اسلامی درباره اشخاصی که مجموعه کتاب‌هایی را به کتابخانه مجلس اهدا کردند، گفت: دکتر محمد حسن رجبی در چهار نوبت بیش از 1500 جلد کتاب به کتابخانه مجلس اهدا کرده است و در دوره جدید که چهارمین دوره اهدای مجموعه کتاب‌های اوست، 350 جلد کتاب، اهدا کرده است. این مجموعه شامل کتاب‌های فارسی، هنری، تاریخی، ادبی و تعدادی نشریات قدیمی است که مربوط به دهه‌های 80 و 90 هستند؛ البته این مجموعه هنوز باز‌بینی نشده است. 
 
وی همچنین با اشاره به مجموعه کتاب‌های اهدایی از سوی خانواده ملک‌زاده‌(متشرعی) به کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: خانواده ملک‌زاده به تازگی 400 عنوان کتاب در حوزه‌ ادبیات که ناشر آن‌ها بیشتر بنگاه ترجمه و نشر کتاب و انتشارات امیر‌کبیر هستند را به کتابخانه مجلس اهدا کرده‌اند. این کتاب‌ها چاپ‌های پیش از انقلاب و دهه 50 هستند و نمونه آن‌ها دیگر در بازار وجود ندارد. این مجموعه هم باید بازنگری و کتاب‌های مورد نیاز از میان آنان انتخاب شوند.

اهداء 600 عنوان کتاب حقوقی و علوم سیاسی
بیدکی با اشاره به اهداء 600 عنوان کتاب حقوقی و علوم سیاسی از سوی خانواده مرحوم دانشفر، وکیل پایه یک دادگستری گفت: این مجموعه کتاب‌ها مربوط به دهه‌های 60 تا 80 است و یک‌سری از کتاب‌های قبل از انقلاب نیز در آن‌ها دیده می‌شود.

انتخاب 400 عنوان کتاب از خرید وزارت ارشاد برای کتابخانه مجلس 
مدیر مجموعه سازی منابع کتابخانه مجلس با اشاره به این که سه سال است مجوز انتخاب کتاب از انبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابخانه مجلس به دلیل تنگناهای مالی همان رقم 50 میلیون تومان است، گفت: امسال نیز بر اساس همین بودجه، بعد از بررسی، 400 عنوان کتاب از کتاب‌های موجود در انبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی انتخاب کردیم.
 
وی درباره ملاک انتخاب کتاب‌ها گفت:‌ کتابخانه مجلس از میان کتاب‌های خریداری شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جدیدترین آثار منتشر شده در کشور به ویژه  منابعی که از سوی ناشران شهرستانی منتشر شده‌اند را انتخاب کرده است. این کتاب‌ها در حوزه حقوق تاریخ، علوم سیاسی، ادیان، علوم قرآنی، دفاع مقدس، ادبیات و ایران‌شناسی هستند و تا 10 روز آینده به دست کتابخانه خواهد رسید.

وجود 3100 عنوان کتاب خاص در کتابخانه مجلس
 بیدکی با اشاره به تقاضای بودجه 20 میلیون تومانی برای خرید کتاب‌های ممنوعه و خاص گفت: کتابخانه مجلس از آنجا که یک کتابخانه تخصصی در حوزه علوم انسانی است، لازم می‌داند برای تحقیق پژوهشگران و دادن پاسخ علمی به اهانت‌ها، کتاب‌های ضد ایرانی، ضد شیعی و ضد دینی و بهائیت را که ناشران خارج از کشور منتشر می‌کنند، از طریق کارگزاران داخلی خریداری ‌کند.

مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس با بیان اینکه آگاهی از تبلیغات علیه ایران، شیعه و پاسخگویی علمی به آن‌ها، از دلایل تهیه این‌گونه منابع است، اظهار کرد: باید در برابر تهدیداتی که دشمنان علیه ایران، اسلام و شیعه انجام می‌دهند، آمادگی لازم را داشته باشیم.

بیدکی افزود:بر اساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فقط کتابخانه‌های مرجع و مهم مانند مجلس و ملی، مجاز به خریدن این کتاب‌‌ها هستند. این کتاب‌ها طبقه‌بندی شده‌اند و قابلیت در دسترس قراردادن برای همگان را ندارند.
 
مدیر مجموعه‌سازی منابع کتابخانه مجلس با بیان این‌که کتاب‌‌های خاص هر ساله از سوی کتابخانه مجلس خریداری می‌شوند، اظهار کرد: در طول حدود 12 سال اخیر، 3100 عنوان کتاب ضد ایرانی، ضد شیعی، ضد دینی و بهائیت از سوی کتابخانه مجلس خریداری شده است. امسال نیز قرار است 117 عنوان کتاب ضد ایرانی و ضد شیعی را تهیه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها