سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
پایان انتظار برای اصلاح قوانین نهاد کتابخانه‌های عمومی به همراهی مجلس نیاز دارد

عباس نعمتی گفت: در طول این سال‌‌ها ظرفیت‌های جدیدی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تعریف شده و بزرگترین کمک کمیسیون فرهنگی به این نهاد اصلاح و بازنگری قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور است که 19 سال از تصویب آن می‌گذرد.

عباس نعمتی، سرپرست اداره کل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اصلاح موانع قانونی که در ساختار نهاد کتابخانه‌های عمومی وجود دارد، اظهار کرد:  مشکلات و مسائل نهاد کتابخانه‌های عمومی را می‌توان از دو منظر نگاه کرد. برخی مسائل و مشکلات نهاد مربوط به قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور است که باید از طریق قانون‌گذاری و همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرتفع شود. برخی دیگر از مسائل و مشکلات نهاد نیز مرتبط با آیین‌نامه‌های اجرایی قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور  است.
 
وی با بیان اینکه مشکلاتی که مربوط به آیین‌نامه اجرایی قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور است، قاعدتا  ره حل راحت‌تری دارد و از طریق دولت قابل پیگیری است، اظهار کرد: البته یک کارگروه تخصصی در این زمینه تشکل و پیشنهاداتی نیز تنظیم شده است. این کارگروه در حال رفع و رجوع مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی دراین زمینه است؛ البته در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی‌هایی در این زمینه همچنین فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

نعمتی درباره تغییر شرایط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق پیگیری‌های این اداره کل در سال جاری گفت: اداره کل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیگیری‌های خود را در این زمینه انجام می‌دهد اما مجلس شورای اسلامی نیز اولویت‌بندی‌های خاص خود را دارد. امیدواریم در دوره مدیریت دبیر کل فعلی نهاد  کتابخانه‌های عمومی کشور این مشکلات مرتفع شود.
 
نعمتی با بیان اینکه مسائل و مشکلات نهاد قطعا با انجام اصلاحات قانونی و بازنگری در اجرای آیین‌نامه‌ای قانونی ارتقاء می‌شود، عنوان کرد: قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از سال 83، مدون اجرا شد. مسلم است که این قوانین بعد از گذشت 19 سال از تصویب، به یک بازنگری نیاز دارد؛ زیرا در طول این سال‌ها ظرفیت‌های جدیدی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تعریف شده و بی‌تردید با رفع موانع و مشکلات قانونی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پویاتر خواهد شد.

امیدواریم با همکاری مجلس در دوره دبیر کل فعلی این مشکل حل شود
سرپرست اداره کل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره نتیجه‌بخش بودن این پیگیری‌ها اظهار کرد: این اداره تاکنون با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جلسات متعددی را برگزار کرده و پیگیری‌های خود را انجام می‌دهد. اما اینکه کشور، دولت و مجلس چه زمانی این مساله را به‌عنوان یک اولویت بررسی کنند و به آن بپردازند، مشخص نیست اما نسبت به اصلاح و حل این مساله امیدوارم و فکر می‌کنم در دوره مدیریت دبیرکل فعلی نهاد، این قوانین با همکاری مجلس اصلاح شود.
 
وی با اشاره به نقش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  و حجم فعالیت و تاثیر‌گذاری که بر روی فضای مطالعه و نهضت کتابخوانی کشور دارد، عنوان کرد: بحث گسترش کتابخانه‌ها در کشور بسیار مهم است تا جایی که در برخی از روستاهای کشور، کتابخانه، بزرگترین پایگاه فرهنگی است و این پایگاه‌ها باید از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تقویت شوند. امیدواریم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اصلاح و بازنگری در قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی  کشور؛ بزرگترین کمک را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بکند. 
 
سرپرست اداره کل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره منابع درآمدی نهادی و نیاز به افزایش بودجه این مجموعه فرهنگی گفت: منابع درآمدی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌صورت عمده از بخش کمک‌های دولتی و سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری‌ها تامین می‌شود. در بخش بودجه، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کمک‌بگیر است و از حمایت‌های مالی دولت استفاده می‌کند.

وی افزد: البته درست است که دولت برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بودجه در نظر می‌گیرد و مجلس نیز این بودجه را تصویب می‌کند اما قالب این بودجه به صورت حمایت مالی و کمک دولتی است و مانند برخی دستگاه‌های دیگر این بودجه در فصل یک، قرار نمی‌گیرد، بلکه در فصل پنج تعریف می‌شود و در قالب کمک به نهاد کتابخانه‌های عمومی داده می‌شود.
 
نعمتی درباره افزایش بودجه نهاد در سال جاری گفت: نهاد کتابخانة‌های عمومی با توجه به افزایش کارمندان خود و وضعیت حقوقی کتابداران و کارمندانش در مقایسه با سایر دستگاه‌های دولتی، امیدوار است با مساعدت نمایندگان مجلس و دولت، منابع درآمدی که برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  تصویب می‌شود، افزایش پیدا کند تا بتوانیم هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر خود را حل و فصل کنیم.

نعمتی درباره تاثیر اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور بر روند فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: به‌طور حتم هنگامی که مسائل اجتناب‌ناپذیری مانند پرداخت حقوق مزایای کارمندان و کتابداران و نگهداری از کتابخانه‌ها بر دوش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سنگینی نکند، این نهاد می‌تواند فعالیت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای خود را ارتقا بدهد.
 
 موانع و مشکلات بهره بردار بودن نهاد در زمنیه احداث کتابخانه
نعمتی درباره شرایط احداث کتابخانه‌ها ازسوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان نهاد بهره‌بردار همچنین موانع و محدودیت‌هایی که این عنوان برای افتتاح و ساخت کتابخانه برای این نهاد وجود می‌‌آورد، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دلیل اینکه  قانون  آن را نهاد عمومی غیردولتی تعریف کرده؛ در استفاده از همه اماکنی که متعلق به این نهاد است یا در دست این نهاد است اما دولتی است، مشکل دارد. یعنی دولت در سپردن و واگذاری این اماکن به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان یک نهاد غیردولتی معذوریت‌هایی دارد زیرا این مجموعه‌ها باید از طریق دولت به یک مجموعه غیردولتی( نهاد) سپرده شود و معذوریت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

نعمتی افزود: در حال حاضر دولت کتابخانه را می‌سازد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آن را تجهیز و آماده بهره‌برداری می‌کند؛ البته بسیاری از مجموعه‌هایی که تاکنون اماکن خود را در اختیار نهاد گذاشته‌اند، همکاری خوبی با نهاد داشتند و قانون این اجازه را به نهاد کتابخانه‌ها داده که بهره‌برداری از این اماکن، صرفا با نظر هیات امنا باشد و در صورت رفع نیاز، این اماکن به این مجموعه‌ها بازگردانده شود.

سرپرست اداره کل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: موضوع ساخت کتابخانه نیاز است در بودجه‌های تملک دارایی خود را نشان بدهد؛ البته می‌توان در قانون برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اختیاراتی قائل شد تا دست نهاد در افتتاح و ساخت کتابخانه بازتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها