شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
معرفی و حمایت از نویسندگان جوان هدف جایزه داستان سیمرغ نیشابور است/ اعلام فراخوان ششمین دوره در تیرماه

موسس انجمن و جایزه داستان سیمرغ نیشابور گفت: ششمین دوره جایزه داستان سیمرغ در دو بخش ملی و منطقه‌ای، ویژه نویسندگان ساکن نیشابور و متولد نیشابور در داخل و خارج از کشور با حضور شش داور مطرح کشوری برگزار خواهد شد.

 خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ کتاب «ده داستان برای سیمرغ» شامل هشت داستان کوتاه برگزیده در پنجمین دوره جایزه داستان سیمرغ است که با گردآوری مصطفی بیان به چاپ رسیده است، داستان‌های نویسندگانی از تهران، آلمان، اسفراین، نیشابور و سوئد.

مصطفی بیان، موسس انجمن و جایزه داستان سیمرغ نیشابور، معتقد است که هدف از برگزاری جایزه داستان سیمرغ، در درجه اول شناسایی، کشف و معرفی نویسندگان جوان نیشابور و سراسر کشور و همچنین حمایت از این نویسندگان با معرفی و چاپ داستان آنها در مجموعه‌ای مستقل است.

وی با بیان اینکه جایزه داستان سیمرغ، یک جایزه مستقل و مردمی است، می‌گوید: «اکثر جوایز ادبی جهان توسط دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود. دولت می‌تواند نقش نظارتی داشته باشد و بدون شک، برگزاری جوایز و گردهمایی‌های ادبی، فرهنگی و هنری توسط نهادهای مردمی و با حمایت مالی دانشگاه‌ها و صنعت در شکوفایی فرهنگ و هنر جامعه و همچنین گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و نیز تئاتر و صنعت سینما تاثیرگذار خواهد بود.»

به بهانه آغاز هشتمین سال فعالیت انجمن داستان سیمرغ نیشابور و انتشار کتاب «ده داستان برای سیمرغ» گپ‌وگفتی با مصطفی بیان داشتیم که در ادامه می‌خوانیم:
 
کتاب «ده داستان برای سیمرغ» که شما گردآوری آن را برعهده داشتید و پیشتر از سوی نشر داستان به چاپ رسیده، شامل داستان‌های برگزیده پنجمین جایزه داستان سیمرغ است. ابتدا درباره جایزه داستان سیمرغ، به ویژه پنجمین دوره این جایزه بگویید.
انجمن و جایزه داستان سیمرغ نیشابور از تیر ماه 1394 با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شناسه خانه کتاب (دفتر گسترش ادبیات داستانی ایرانیان) شروع به کار کرد. سه دوره اول جایزه داستان سیمرغ در سال‌های 94، 95 و 96 به شکل منطقه‌ای (ویژه نویسندگان ساکن نیشابور و متولد نیشابور در داخل و خارج از کشور) برگزار شد و داستان‌های برگزیده در یک مجموعه مستقل با عنوان «در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت» در سال 1397 توسط نشر داستان منتشر و یکسال بعد به چاپ دوم رسید.
چهارمین دوره جایزه داستان سیمرغ در سطح استان‌های شرق کشور (خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و استان سیستان و بلوچستان) در سال 1397 برگزار شد؛ که داستان‌های منتخب این دوره در مجموعه‌ای مستقل با عنوان «پری خورجنی» توسط همین نشر در سال 1398 وارد بازار کتاب شد. انجمن داستان سیمرغ نیشابور بعد از برگزاری 4 دوره جایزه داستان سیمرغ تصمیم گرفت که این جایزه را به صورت دوسالانه و در دو بخش «ملی» و «منطقه‌ای» برگزار کند. پنجمین دوره جایزه داستان سیمرغ در سال 1399 با حضور شش داور در دو بخش «هیئت انتخاب» و «هیئت داوری» برگزار شد. این دوره را در شرایطی برگزار کردیم که جهان درگیر ویروسی ناشناخته به نام کووید ۱۹ بود. آیین اختتامیه این دوره به شکل مجازی در دی ماه ۱۳۹۹ برگزار شد. داوران محترم پنجمین جایزه داستان سیمرغ: خانم شیوا مقانلو، آقای منصور علیمرادی و آقای جواد پویان (در هیئت داوری) و آقای هادی خورشاهیان، خانم لیلا صبوحی و آقای مجید نصرآبادی (در هیئت انتخاب) بودند. داستان‌های منتخب این دوره را در مجموعه‌ای با عنوان «ده داستان برای سیمرغ» در اسفند ماه سال گذشته توسط نشر داستان منتشر کردیم.


«ده داستان برای سیمرغ» شامل هشت داستان است. کمی درباره نویسندگان آثار، درونمایه و فضای داستان‌های این مجموعه توضیح دهید.
در این مجموعه داستان‌هایی از راضیه مهدی‌زاده از تهران، شقایق بشیرزاده از آلمان، مریم عزیزخانی از تهران، شیما محمدزاده مقدم از اسفراین، معصومه قدردان از اسفراین، حامد اناری از نیشابور، سولماز اسعدی از سوئد و جواد دهنوخلجی از نیشابور منتشر شده است. موضوع جایزه داستان سیمرغ، آزاد است و همین باعث شده که شاهد تنوع و خلاقیت در محتوا و شکل و فرم داستانی باشیم.

استقبال و همراهی استادان و نویسندگان در پنجمین دوره جایزه داستان سیمرغ را در مقایسه با دوره‌های قبل چگونه دیده‌اید؟
پنجمین دوره جایزه داستان سیمرغ با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شد. ۴۵۰ نویسنده از داخل و خارج از کشور در این رویداد بزرگ ادبی شرکت کردند که بیشترین داستان‌ها از استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان و کرمانشاه ارسال شده است. همچنین از کشورهای کانادا، اسکاتلند، سوئد، آلمان، ترکیه، مالزی و هند نیز آثاری به دبیرخانه این جایزه ادبی رسیده بود.

با توجه به تجربه برگزاری پنج دوره از جایزه داستان سیمرغ، جایگاه این جایزه را در شناسایی، معرفی و در نهایت شکوفایی نویسندگان جوان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
هدف از برگزاری جایزه داستان سیمرغ، در درجه اول شناسایی، کشف و معرفی نویسندگان جوان نیشابور و سراسر کشور است و همچنین با معرفی و چاپ داستان آنها در مجموعه‌ای مستقل از این نویسندگان حمایت می‌شود. نیشابور در ادوار مختلف تاریخ، از مهم‌ترین شهر‌های علمی و فرهنگی و خاستگاه ادیبان و دانشمندان بوده و در ردیف ثروتمندترین و پُر‌جمعیت‌ترین شهرهای ایران قرار داشته است. بنابراین ضرورت داشت در چنین شهری با چنین پیشینه‌ای، انجمن ادبی تاسیس و جایزه مستقل ادبی برگزار شود. این مهم دیگر هدف ما از برگزاری جایزه سیمرغ بوده است.  
جایزه داستان سیمرغ یک گردهمایی و رویداد مهم ادبی است که باعث می‌شود برای چند روز نویسندگان جوان نیشابور و منتخبان سراسر کشور در کنار داوران دور هم جمع شوند و درباره داستان صحبت کنند. بدون شک این نوع گردهمایی‌ها و دیدارها در رشد و شکوفایی ادبیات داستان‌نویسی ایران تاثیرگزار خواهد بود.
 
با توجه به اینکه داستان سیمرغ در نیشابور برگزار می‌شود، تا چه میزان از ظرفیت‌های ادبی و فرهنگی این منطقه بهره می‌برید؟
در پاراگراف اول گزارش هیئت داوران پنجمین جایزه داستان سیمرغ آمده: «بی‌شک آنچه جایزه داستان سیمرغ را از بقیه جوایز ادبی متمایز می‌سازد، شهر برگزاری آن است. شهری که جز تکیه بر هویتی تاریخی، موطن و زادگاه دو تن از مشاهیر ادبی ایران و جهان حکیم عمرخیام و شیخ فریدالدین عطار است. از این منظر جایزه داستان کوتاه و سایر فعالیت‌های ادبی انجمن داستان سیمرغ در نیشابور می‌تواند نشانه‌ای باشد از ظرفیت این شهر، به عنوان یکی از مراکز ادبیات داستانیِ مستقل از پایتخت.» جایزه داستان سیمرغ، یک جایزه مستقل و مردمی است که در پنج دوره گذشته با حمایت بخش خصوصی و خیرین فرهنگی برگزار شده است.
اگر دقت کرده باشید اکثر جوایز ادبی جهان توسط دانشگاه‌ها، انجمن‌ها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد برگزار می‌شود. دولت می‌تواند نقش نظارتی داشته باشد و بدون شک، برگزاری جوایز و گردهمایی‌های ادبی، فرهنگی و هنری توسط نهادهای مردمی و با حمایت مالی دانشگاه‌ها و صنعت در شکوفایی فرهنگ و هنر جامعه و همچنین گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و نیز تئاتر و صنعت سینما تاثیرگذار خواهد بود.

درباره ششمین دوره جایزه سیمرغ و مراحل برگزاری و داوری آثار توضیح دهید.
فراخوان ششمین دوره جایزه داستان سیمرغ همزمان با آغاز هشتمین سال فعالیت انجمن داستان سیمرغ نیشابور، تیر ماه اعلام خواهد شد. این دوره، مانند دوره گذشته در دو بخش «ملی» و «منطقه‌ای» (ویژه نویسندگان ساکن نیشابور و متولد نیشابور در داخل و خارج از کشور) با حضور شش داور مطرح کشوری برگزار خواهد شد.
ما در این دوره یک برگزیده در بخش «ملی» و یک برگزیده در بخش «منطقه‌ای» خواهیم داشت و در هر بخش، سه نویسنده شایسته تقدیر معرفی خواهیم کرد. به برگزیده بخش «ملی» تندیس سیمرغ و جایزه نقدی 10 میلیون تومانی و به برگزیده بخش «منطقه‌ای» تندیس سیمرغ و جایزه نقدی 5 میلیون تومانی اهدا خواهد شد. به شایستگان تقدیر هر بخش نیز، لوح تقدیر و هدیه نقدی یک میلیون تومانی اختصاص داده‌ایم. داستان‌های برگزیده این دوره هم مانند دوره گذشته در مجموعه‌ای مستقل به چاپ خواهند رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها