دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
روستا به وقت کتاب؛ مرور 1095 روز از عمر یک مروج کتابخوانی

شرمین نادری، در مرور سه سال تلاش برای ترویج کتابخوانی در روستا‌های کشور از فراز و فرود‌ها و تلخ و شیرین‌های خود می‌گوید.

شرمین نادری، نویسنده شاعر و تصویرگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره فعالیت‌های ترویجی خود  در حوزه کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: سه سال است برای عمل به مسئولیت اجتماعی‌‌ام، مشغول جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه‌های روستایی هستم. بعد از سفر به سیستان و بلوچستان  که برای تحقیق درباره یک فیلم مستند برای کودک و نوجوان انجام شد، با کتابخانه بهار آشنا شدم. بعد از آن دریافت و ارسال کتاب برای کتابخانه‌های روستایی برایم دغدغه شد.

وی افزود: تا پیش از آشنایی با کتابخانه روستایی بهار، به‌صورت پراکنده برای کتابخانه‌های روستایی کتاب جمع‌آوری می‌کردم اما بعد از آشنایی با کتابخانه عبدالحکیم بهار، منسجم‌تر این فعالیت را دنبال کردم.

نادری با بیان‌ این‌که  آشنایی با کتابخانه «بهار» سرآغاز همکاری من با کتابخانه‌های دیگر کشور بود، گفت: همکاری با کتابخانه‌های روستایی از سیستان و بلوچستان آغاز شد و اکنون در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی کردستان و حتی روستاهای شمالی کشور دنبال می‌شود. اکنون تعداد زیادی از کتابخانه‌های روستایی برای دریافت و ارسال کتاب در انتظار و نوبت هستند.
 
 
این نویسنده درباره همکاری خود با کتابفروشی لارستان و روستا‌تیش برای ارسال کتاب برای کتابخانه‌های روستایی گفت: من با کتابفروشی لارستان آشنایی 20 ساله دارم. این کتابفروشی هر سال نزدیک به 1000 جلد کتاب برای کتابخانه‌های روستایی ارسال می‌کند و در طول این سه سال، برای ارسال کتاب کمک بزرگی به من کردند؛ البته روستا‌تیش هم سال‌هاست برای ارسال کتاب در کنار فعالیت‌هایش به من کمک می‌کند. 
 
نادری درباره ارسال کتاب‌های مناسب برای کتابخانه‌های روستایی گفت: خواهش من این است مردم حدالمقدور کتاب قابل استفاده و سالم ارسال کنند؛ تا شان مخاطب روستایی حفظ شود و کتاب‌های تخصصی، و اموزش زبان و کنکور نفرستند. کتاب‌های مورد نیاز برای کتابخانه‌های روستایی بیشتر  شامل کتاب‌های شعر،  داستان، علمی  و آموزش‌های عمومی است که برای هر فردی که سواد خواندن و نوشتن دارد، کاربرد دارد و کتاب‌های تخصصی و دانشگاهی زمانی کاربرد دارد که اهالی روستا برای دریافتش تقاضا داشته باشند.

کتابخانه‌هایی که در این سه سال تجهیز شدند
نادری درباره کتابخانه‌هایی که در این سه سال برایشان کتاب ارسال شده یا تجهیز شده‌‌اند، گفت: کتابخانه‌های روستایی توانای کردستان، تربت حیدریه، دیول، بهار، سیدبار، متسنگ، کچ، چاهان، تخت ملک، گرم بیت، شهید، کهنانی کش، کهنانی بالا، مخت، ابتر، کتابخانه شرمین روستای کوچو، کتابخانه روستای بندپی بابل، زرآباد، همت آباد و کتابخانه‌های کمپ ترک اعتیاد دختران و کتابخانه یکی از مدارس شهرستان ورامین و همچنین کتابخانه‌هایی در شهرستان قشم و حتی تعدادی از کتابخانه‌های روستاهای شمال کشور را توانستیم از طریق ارتباط با خیران تجهیز کنیم؛ البته کتابخانه محمد میهن‌دوست که کتاب درسی برایشان ارسال شده را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. 
 
نادری با بیان اینکه در سال، یک کتابخانه روستایی در کشور تاسیس می‌کنیم، گفت:  هر سال در یکی  از روستاها با همکاری خیران کتابخانه می‌سازیم اما در زمینه تجهیز این مراکز، به‌صورت کلی و جزئی اقدام می‌کنیم؛ در سال 4 تا 5 کتابخانه روستایی را به‌طور کامل تجهیز  می‌کنیم اما در زمینه تجهیز جزئی و ارسال کتاب، میزان مشارکت با کتابخانه‌های روستایی بیشتر است.
 
 

وی با بیان‌ اینکه نباید برای ساخت کتابخانه روستایی عجله کرد، عنوان کرد: ابتدا  باید کتاب را ارسال کرد، بازخورد اهالی را سنجید و اگر از کتابخوانی و دریافت کتاب در مدرسه و  روستا استقبال شد؛ آن وقت به فکر مشارکت بیشتر و تاسیس کتابخانه افتاد. به نظر من، مهم‌تر از ارسال کتاب و ساخت کتابخانه در روستاها، آدم‌هایی هستند که در کتابخانه‌های روستایی فعالیت می‌کنند. به‌طور حتم اگر ارتباط خوبی میان کتابدار و کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های روستایی شکل نگیرد و این تعامل حفظ نشود؛ کتابخانه و کتاب‌های داخل آن به خودی خود ارزشی نخواهند داشت؛ بلکه این افراد هستند که با خواندن کتاب‌ها، کتابخانه را به محلی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل می‌‌کنند.

کتابخانه روستایی که کتاب‌هایش را موریانه خورد!
نادری گفت: بندر بـِریس یکی از شهرهای بخش مرکزی شهرستان دشتیاری استان سیستان و بلوچستان است. یادم می‌آید، یک کتابخانه در روستای بریس که در حوالی شهرستان چابهار قرار دارد، ساخته شد و کتاب‌ نیز برایشان ارسال شد؛ اما اهالی روستا آنقدر سراغ این کتابخانه و کتاب‌هایش نرفتند که کتاب‌ها را موریانه خورد. این آسیب یعنی رها شدن کتابخانه و ساخت یک ساختمان اضافه در یک روستا بدون متولی.

وی افزود: اگر کار تسهیل‌گری درست در روستاها انجام نشود، کسی مسئولیت ترویج کتابخوانی را به‌طور مستمر در آنجا را برعهده نگیرد، نمی‌توان انتظار موفقیت از آن کتابخانه روستایی داشت زیرا  مهم‌تر از ایجاد ساختمان کتابخانه در یک روستا، ارتباط  فرهنگی است که باید با اهالی روستا به‌ویژه کودکان و نوجوانان آن‌ها برقرار کرد؛ البته انگیزه و میل به کتابخوانی نیز باید در میان اهالی روستا وجود داشته باشد. 

 ساخت یک کتابخانه در روستاهای اطراف شهرستان نیک‌شهر 
نادری با اشاره به ساخت کتابخانه با کمک خیران در استان سیستان و بلوچستان گفت: اکنون مشغول رصد برای انتخاب نهایی مکان برای احداث کتابخانه در  روستاهای اطراف شهرستان نیک‌شهر هستیم و سه روستای مخت، متسنگ و تخته ملک کاندید تاسیس کتابخانه شدند. دلیل آن نیز زمینه فرهنگی است که برای ساخت کتابخانه در این روستاها وجود دارد.

وی درباره جدید‌ترین فعالیت‌های خود، به مذاکره با سایت دیوار اشاره کرد و گفت: به زودی آگهی دریافت کتاب برای کتابخانه‌های روستایی قرار است روی سایت دیوار قرار بگیرد؛ البته برای این که این آگهی مدت طولانی بالا بماند و یکسری اولویت‌‌هایی به آن داده شود؛ نیاز به وجود یکسری  زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد و این سایت اکنون مشغول تهیه مقدمات فنی آن است.

نادری با بیان این‌که این قبیل کارها در زمینه اهدا، جمع آوری و حتی تبلیغ کتاب باید در همه اپلیکشین‌های پرمخاطب اتفاق بیفتد،اظهار کرد: سایت دیوار  قرار است به عنوان آغاز‌گر این راه، آگهی دریافت و ارسال کتاب برای کتابخانه‌های روستایی را منتشر کند و امیدوارم سایر اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب هم وارد این حوزه بشوند تا بخش مسئولیت اجتماعی خود را به نحوه شایسته‌تری انجام بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها