دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
ظرفیت‌های استان لرستان در تولید کاغذ از سنگ شناخته شود/افتتاح کارخانه کاغذ الیگودرز تا پایان سال

بهمن جعفری با اعلام خبر افتتاح کارخانه تولید کاغذ الیگودرز تا پایان سال 1401 گفت: ظرفیت سالانه تولید این کارخانه در سه فاز 30 هزار تن کاغذ و در فاز نخست 10 هزار تن است که می‌تواند شروعی برای تولید گسترده کاغذ در کشور باشد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، رسانه‌های مکتوب و ناشران برای ادامه فعالیت، بنابر گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سالانه بین 380 تا 400 هزار تن کاغذ  نیاز دارند. از این مقدار درصد کمی را بخش داخلی تأمین می‌کند و مابقی، از طریق واردات برطرف می‌شود.

این روز‌ها بازار کاغذ و صنعت نشر، به‌شدت از نوسانات بازار ارزی متاثر  است. همین موضوع مسئولان را بر آن داشته است تا تعداد کارخانه‌های تولید کاغذ در کشور را افزایش دهند. کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم الیگودرز یکی از پروژه‌های اقتصادی و اشتغالزای لرستان و از پروژه‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود که طرح احداث این کارخانه در شهرک صنعتی الیگودرز، از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» از اواخر سال ۹۷ آغاز شد؛ اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

بهمن جعفری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، به  خبرنگار ایبنا، درباره دلایل تاخیر در بهره‌برداری این کارخانه گفت.   

 
جعفری با بیان اینکه کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم الیگودرز در زمینی به مساحت ۴ هکتار در شهرک صنعتی شماره یک این شهرستان قرار دارد بیان کرد: سرمایه مورد نیاز برای احداث این واحد صنعتی از محل منابع داخلی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به مبلغ 250 میلیارد ریال و 5/3 میلیون یورو تأمین شده است که 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هدف از احداث این کارخانه را ایجاد اشتغال، تأمین بخشی از کاغذ مورد نیاز، صرفه‌جویی ارزی و استفاده بهینه از آهک به‌عنوان یکی از مواد معدنی موجود در کشور عنوان کرد و افزود: در کنار عوایدی که از احداث کارخانه تولید کاغذ در شهرستان الیگودرز نصیب صنعت چاپ و نشر کشور می‌شود؛ این واحد تولیدی برای استان لرستان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌دلیل ذخایر بزرگ کربنات کلسیم می‌تواند به‌عنوان قطب تولید کاغذ از سنگ انتخاب شود که برای افتتاح فاز نخست آن اشتغالی بالغ بر 40 نفر پیش‌بینی شده است.

جعفری گفت: دو کارخانه تولید کاغذ از کربنات کلسیم در کشور وجود دارد (یزد و شبستر)؛ اما کارخانه الیگودرز با بالاترین فناوری روز دنیا ساخته می‌شود و ظرفیت تولید آن کاغذهایی با ضخامت 150 تا 300 میکرون خواهد بود.

         

وی عمده‌ترین مشکل در آغاز به کار این کارخانه را افزایش نرخ ارز و همکاری نکردن شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه در تحویل دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه عنوان کرد و افزود: ماشین‌آلاتی که در این کارخانه مورد استفاده قرار خواهند گرفت از شرکت‌های تایوانی و چینی خریداری شده‌اند.  
 
جعفری درباره پیش‌بینی زمان بهره‌برداری از کارخانه گفت: پیش‌بینی می‌شود در صورت همکاری شرکت‌های طرف قرارداد، پایان سال 1401 شاهد بهره‌برداری از فاز نخست این کارخانه باشیم.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، سازگار با محیط زیست، قابلیت بازیافت، مقاوم در برابر آب و مواد شیمیایی، عمر طولانی، انعطاف‌پذیری و چاپ‌پذیری مطلوب را ازجمله مزایای این کاغذها برشمرد و افزود: ظرفیت سالانه تولید کارخانه کاغذ الیگودرز در سه فاز  30 هزار تن و در فاز نخست، 10 هزار تن است که می‌تواند شروعی برای تولید گسترده کاغذ در کشور باشد.

       

وی ازجمله راه‌های تحقق خودکفایی در تولید کاغذ را استفاده از روش تولید کاغذهای سنگی برشمرد و افزود: به‌دلیل نوسات ارزی و اینکه قیمت تمام‌شده کارخانه در حال حاضر مشخص نیست رقم دقیقی برای صرفه‌جویی ارزی کارخانه قابل پیش‌بینی نیست؛ اما با شروع بهره‌برداری از کارخانه، امکان برآورد در زمینه صرفه‌جویی ارزی میسر می‌شود.
 
جعفری درباره تفاوت قیمت تمام‌شده کاغذهای تولیدی این کارخانه و کاغذهای خارجی موجود در بازار گفت: کاغذهای موجود در بازار، کاغذهایی هستند که اغلب از درخت تهیه شده‌اند، در داخل کشور نمی‌توانیم از درخت استفاده کنیم، قیمت تمام‌شده کاغذهای این کارخانه به مراتب پایین‌تر از از کاغذهای خارجی موجود در بازار خواهد بود.
 
وی تولید کاغذهای کارخانه کاغذ الیگودرز را اقتصادی برشمرد و افزود: این کاغذها ارزش‌افزوده بسیار بالایی تولید می‌کنند و کاملاً قابل رقابت با کاغذهایی است که از درخت تولید می‌شوند.
 
جعفری در پاسخ به این پرسش که از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این کارخانه استفاده شده است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر خیر، چرا‌که دانش فنی آن خیلی در ایران ورود پیدا نکرده، ان‌شاالله اگر فاز یک کارخانه به بهره‌برداری و اجرا برسد، امیدوار هستیم که در فازهای 2 و 3 بتوانیم از طریق مهندسی معکوس و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان از خدمات آن‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: با توجه به اینکه بازار مصرف این نوع کاغذها به مراتب در خارج از کشور بیشتر از داخل است می‌توان به صادرات این کاغذ هم نگاهی امیدوارانه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها