جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه‌های بخش نشر را هدفمند کند

علی‌اکبر اشعری، رییس هیات مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی گفت: اگر دولت بتواند سیاستی را که در راستای تامین نیازهای جسمی مردم اتخاذ کرده‌ و یارانه‌هایی را که به سمت مصرف‌کننده واقعی و نیازمند برده است، در مورد نیازهای معنوی هم اتخاذ کند قدم بزرگی در راستای توسعه فرهنگی کشور برداشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌اکبر اشعری، رییس هیات مدیره دفتر نشر فرهنگ اسلامی با حضور در غرفه این دفتر، در سی‌‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران به ایبنا گفت: بعد از انقلاب مدیرعامل دفتر نشر شهید باهنر بود که با تجهیز خود به فقاهت حوزوى و فراست دانشگاهى، و هم به دلیل خودساختگى، سکان‌دار سفینه‌اى شد که خود نام آن را «دفتر نشر فرهنگ اسلامى» نهاد. نیت پاک و اراده قوى این دانشمند مبارز که تنها هشت سال پس از بنیان‌گذارى دفتر نشر، مظلومانه به شهادت رسید، باعث شد به‌زودى این مؤسسه به ناشرى پرآوازه تبدیل شود به‌طورى که تنها یکى دو سال پس از تأسیس آن، تقریباً تمام مجامع علمی و مذهبى کشور، با نام آن آشنا شده بودند.

اشعری ادامه داد: چند سال پیش یک تحول جدید رخ داد، هیات امنا، هیات مدیره و مسئولان جدیدی آمدند و تلاش شد دفتر با برنامه کار کند. سال گذشته دفتر موفق شد برای فعالیت‌های خود منشوری طراحی کند و براساس آن منشور همه فعالیت‌هایش را برنامه‌ریزی کند. دفتر نشر علاوه بر حوزه کتاب، در حوزه‌های دیگر هم کار می‌کند و در حوزه کتاب علاوه‌بر کار مکتوب، کار چند رسانه‌ای هم انجام می‌دهد و برای اولین بار دفتر نشر برنامه‌ای به تحقیق و پژوهش اختصاص داده و آثاری در دست تدوین است که در سال آینده منتشر می‌شود.

او افزود: همچنین ما ماهنامه‌ای داریم به نام «فرهنگ اسلامی» که به صورت اینترنتی منتشر می‌شود که آن نیز برای خود هیات علمی جدایی دارد. از سال ۱۳۹۰ و با توجه به شرایط فکری و فرهنگی جدید و همچنین رسانه‌های نوین، این دفتر با استفاده از تجربیات سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بازنگری در روش‌ها و قالب‌های عرضه محتوی پرداخت تا محصولاتی متناسب با نیازهای روز جامعه تولید و روانه بازار کند. از جمله محصولات جدید این دفتر «فصلنامه فرهنگ اسلامی» است که به مدیر مسئولی من و سردبیری محمدحسن زورق و همکاری جمعی از استادان و اندیشمندان حوزه‌های مختلف علوم انسانی منتشر می‌شود.

اشعری همچنین بیان کرد: نشست‌‌های این هیات از بهترین و به‌روزترین متخصصان همان حوزه است که به مساله جهان اسلام و بیداری اسلامی می‌پردازد. یکی دیگر از فعالیت‌های دفتر نشر «جشنواره خاتم» است که با هدف دعوت از نویسندگان برای پرداختن به سیره پیامبراکرم (ص) در قالب داستان و کتاب شکل گرفته که خود این جشنواره حواشی بسیاری دارد. کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی برای گروه‌های بزرگسال و کودک و نوجوان دارد. بنابراین دفتر نشر تبدیل به یک موسسه چندمنظوره شد به همین دلیل ناگزیریم با برنامه پیش برویم و امسال چند نشست استانی داریم و می‌دانیم در چه زمینه‌هایی می‌خواهیم فعالیت کنیم.

او درباره نقش نمایشگاه کتاب بر رونق بازار نشر گفت: دو بحث وجود دارد یکی اینکه نمایشگاه چه تاثیری بر اقتصاد نشر دارد و دیگر اینکه نمایشگاه چه تاثیری بر گسترش فرهنگ کتابخوانی دارد؟ در مورد اول معمولا این‌گونه است که یک دوره کوتاهی بعد از اتمام نمایشگاه بازار کتاب دچار رکود می‌شود ولی در مجموع چون به تبلیغ کتاب در طول سال کمک می‌کند، فروش را هم بالا می‌برد. بنابراین به عقیده من این نوع فعالیت‌ها مثل برگزاری نمایشگاه به رونق بازار نشر کمک می‌کند؛ اما در مورد گسترش فرهنگ کتابخوانی مقدماتی نیاز است که اگر آن مقدمات شکل بگیرد، ثمرات بیشتری به همراه دارد. مثلا در مدارس و دانشگاه‌ها هیچ فعالیتی برای ایجاد عطش مطالعه وجود ندارد. اگر معلمین و استادان این روحیه پژوهشگری را به وجود آورند، بازار کتاب رونق می‌گیرد.

او ارزیابی کمی و کیفی خود را از بازار کتاب دین و اندیشه مثبت برآورد کرده و اظهار کرد: درحال حاضر هنوز فروش کتاب‌های دینی جایگاه ممتازی دارد و گرایش مردم به دین خوب است ولی کتاب دینی که مثل یک بمب منفجر شود و صدای بزرگی ایجاد کند، کمتر منتشر شده است. کتابی وجود دارد تحت عنوان «آثاری که دنیا را زیر و رو کردند». در این کتاب، تفسیر المیزان علامه طباطبایی یکی از کتاب‌های قبل از انقلاب بود که تحولی در حوزه خود ایجاد کرد. بعد از انقلاب هنوز کتابی که در عرصه دین خودش را نشان دهد و تاثیر بگذارد و جوابگوی جامعه مطالعاتی و تحقیقاتی ما باشد، نداریم.

وی در ادامه درباره راه‌های توسعه بخش فرهنگ در کشور توضیح داد: همانطور که می‌دانید ما مواد غذایی‌ داریم که برای بدن ضروری است و موادی داریم که خیلی ضرورتی ندارند و مواد غذایی‌ داریم که حتی برای بدن مضر است. بدین ترتیب دولت یارانه‌ای به مواد خوراکی غیرضروری نمی‌‌دهد و یارانه‌ را به مواد غذایی ضروری که مورد نیاز بدن است می‌دهد. لازم است در حوزه معنوی هم همین‌کار را بکند. یعنی یارانه‌ای را به محتوای ضروری و مورد نیاز برای زندگی مردم اختصاص دهد. 

اشعری ادامه داد: اکنون تقریبا تمام نشرها از ارشاد کمک مالی می‌گیرند بدون اینکه محتوای منتشر شده از سوی آنها از نظر ضروری بودن برای زندگی مردم جامعه ارزیابی شود. من پیشنهادم این است که دولت در بخش کتاب و معنویات هم یارانه‌های غیرضروری را حذف کند و ارشاد کتاب‌هایی را که در پیشرفت کشور تاثیر دارد، خریده و به سمت ترجمه و چاپ هدایت کند. 

او در انتهای صحبت‌های خود پیشنهاد کرد: اگر دولت بتواند سیاستی را که در راستای تامین نیازهای جسمی مردم است، اتخاذ کرده‌ و یارانه‌هایی را که به سمت مصرف‌کننده واقعی و نیازمند برده است، در مورد نیازهای معنوی هم اتخاذ کند قدم بزرگی در راستای توسعه فرهنگی کشور برداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها