چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
کتاب‌های فرهنگ مقاومت باید بیشتر در دسترس قرار گیرد/ کم‌کاری کردیم

مدیر انتشارات آفاق روشن بیداری که قریب به 8 سال است در حوزه فرهنگ مقاومت به شکل تخصصی کار می‌کند می‌گوید: فرهنگ مقاومت را باید جا انداخت، کتاب‌های این حوزه در کتابخانه‌ها باید در دسترس مردم باشد. حتی اگر کسی ذائقه‌اش با این کتاب‌ها همسان نباشد با دیدن این کتاب‌ها تمایل پیدا می‌کند که آن را تورق کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در روزهای اولیه نمایشگاه کتاب، نشستی صنفی از سوی مجمع ناشران دفاع مقدس برگزار شد که طی آن نماینده چند انتشارات از اوضاع نه‌چندان مطلوب ناشران این حوزه صحبت کردند.
 
مجید صفاتاج، مدیر انتشارات آفاق روشن بیداری یکی از آن ناشران بود که در نشست مذکور از ضرورت حمایت‌های دولتی و نهادهای فرهنگی از حوزه فرهنگ مقاومت صحبت کرد. وی که در این دوره از نمایشگاه کتاب‌های «بانگ بیداری»، «راز نهضت»، «بیداری امت»، و «هویت» را به قلم خودش به غرفه نشر آفاق روشن بیداری آورده و دغدغه حوزه فرهنگ مقاومت و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را دارد گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا داشت که در ادامه می‌خوانید.
 
وی گفت: تا الان 120 جلد کتاب تالیف کردم که در مجموع 112 جلد آن روانه بازار نشر شده است. کتاب‌های این انتشارات در حوزه انقلاب اسلامی، مقاومت، فرهنگ اسلامی و دفاع مقدس هستند. همچنین درباره اندیشه سیاسی و نظام سلطه کتاب‌هایی دارم و در مجموع کار تخصصی انجام می‌دهیم.
 
ناشران در حوزه فرهنگ مقاومت کم کاری دارند
وی افزود: راه اندازی این انتشارات براساس توصیه یکی از وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی اسبق انجام شد. پیشنهاد این بود که کارهای تخصصی در حوزه کاری ما توسط یک ناشر مستقل انجام شود و من این کار را انجام می‌دهم. در واقع هم ناشر کتاب‌ها هستم و هم در زمینه تالیف کتاب‌ در انتشارات آفاق روشن بیداری فعالیت می‌کنم.
 
صفاتاج سپس گفت:‌ ما در زمینه تحولات جهان اسلام، نظام سلطه به‌ویژه صهیونیسم بین‌الملل فعالیت می‌کنیم. همچنین در زمینه فلسطین و دفاع مقدس کار می‌کنیم. متاسفانه در این زمینه‌ها ناشران کمتر کار می‌کنند. یکی دو انتشارات مانند مجمع ناشران دفاع مقدس و چند ناشر خصوصی کار می‌کنند. اما در حوزه محور مقاومت و تحولات جهان اسلام و مسایل بین الملل ناشری وجود ندارد. تنها ناشری که در این حوزه کار می‌کند آفاق روشن بیداری است.
 
وی ادامه داد: از سال 1393 که مجوز انتشارت گرفتیم حدود 78 عنوان کتاب را چاپ و منتشر کردیم. اغلب کتاب‌ها را هم امسال در نمایشگاه آورده‌ایم. یکی از کتاب‌های شاخص‌مان «دانشنامه فلسطین» (8 جلدی رحلی) است. این کتاب با هزینه بسیار زیاد چاپ شد. همچنین کتاب «فرهنگ جامع فلسطین» را به صورت سه جلدی چاپ کردیم.
 
ذائقه جوانان تغییر کرده...
صفاتاج در خصوص استقبال از کتاب‌های این انتشارات و در مجموع استقبال از کتاب‌های حوزه فرهنگ مقاومت گفت: متاسفانه ذائقه مردم و جوانان طی چند دهه اخیر عوض شده است. در همین نمایشگاه غرفه‌‌ای هست که کتاب‌های «صادق هدایت» را به فروش می‌رساند. همچنین کتاب‌های رمان ترجمه شده که ترویج خودکشی می‌کنند و چنین غرفه‌هایی شلوغ هستند. یک جوان بدون اینکه اطلاع داشته باشد سراغ چنین کتاب‌هایی می‌رود. صرفا برای اینکه پز داشتن چنین کتاب‌هایی را بدهد و –به اطرافیانش- بگوید من این کتاب‌ها را دارم.
 
صفاتاج گفت: چنین کتاب‌هایی بسیار هم گران قیمت‌گذاری شده‌اند. یک مورد را بررسی کردم صفحه‌ای 450 تومان قیمت‌گذاری شده بود ولی در غرفه ما کتاب‌ها قیمت مناسبی دارند و از آنجایی که خودم مولف هستم قیمت‌ بسیاری از آثار پایین‌تر هم آمده است. هدف من تبلیغ و گسترش فرهنگ مقاومت است اما متاسفانه شرایط مطلوب نیست و باید تلاش کرد تا مردم بیشتر به این حوزه گرایش پیدا کنند.

مدیر انتشارات آفاق روشن بیداری گفت:‌ دلیل این تغییر ذائقه خود ما هستیم، ما ناشران دفاع مقدس کمتر کار کردیم. ضمن اینکه مراکز فرهنگی هم کم کاری کرده‌اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند بیشتر از ناشران فرهنگ اسلام و انقلاب حمایت کند.
 
وی گفت:‌ الان بیش از 7 الی 8 سال است که تنها یکبار کاغذ –دولتی- گرفته‌ایم. اعلام هم کردیم که کتاب‌هایمان را چاپ کردیم اما تخصیص کاغذی صورت نگرفته است. متولیان ناشران این حوزه را پس می‌زنند، البته نمی‌گویم تحویل نمی‌گیرند اما نیازمند حمایت بیشتریم چون ناشران حوزه فرهنگ مقاومت مظلومند. این وضعیت باعث شده تا بسیاری از ناشران این حوزه کارشان را تعطیل کنند. علی رغم اینکه همه تلاش‌‌مان را کردیم تا با دست پر به نمایشگاه بیاییم اما شرایط مطلوب نیست.
 
پیشنهاد یک ناشر به نهادهای متولی فرهنگ و کتاب
مدیر انتشارات آفاق روشن بیداری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌های کشور می‌تواند از ناشران (حوزه فرهنگ مقاومت) حمایت کند. خرید کتاب از ما – به اقتصادمان- کمک می‌کند. ما کتابی با عنوان «حاج قاسم» (تالیف مجید صفاتاج) کار کردیم که در ترکیه هم ترجمه شده و در نمایشگاه کتاب وزارت ارشاد 100 نسخه از این کتاب را خریداری کرده است.
 
وی افزود:‌ فرهنگ مقاومت را باید جا انداخت، کتاب‌های این حوزه در کتابخانه‌ها باید در دسترس مردم باشد. حتی اگر کسی ذائقه‌اش با این کتاب‌ها همسان نباشد با دیدن این کتاب‌ها تمایل پیدا می‌کند که آن را تورق کند. یک صفحه، یک نکته یا یک پاراگراف از چنین کتاب‌هایی می تواند نگرش و بینش افراد را تغییر دهد و زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار دهد.
 
مدیر انتشارات آفاق روشن بیداری گفت:‌ درد ما این است که کمتر حمایت می‌شویم به ویژه وقتی کار به سطح مدیران میانی بسیاری از تصمیماتی که از رده‌های بالای مدیریتی گرفته شده اجرایی نمی‌شود.
 
صفاتاج گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند ذائقه سازی کند و این وظیفه را دارد که کتاب‌ها را در مقابل چشمان مخاطبان قرار دهد. چرا مردم به سمت غرب‌گرایی رفته‌اند، زیرا ماهواره‌ها مدام جلوی چشمانشان قرار دارند و در این خصوص ذائقه سازی می‌کنند. چرا نگهداری سگ الان در جامعه ایرانی به یک فرهنگ تبدیل شده است چون مدام و هر روز و هر شب نگهداری سگ در رسانه‌های ماهواره‌ای ترویج می‌شود.
 
وی ادامه داد: صداوسیما می‌تواند در ترویج فرهنگ کتاب کمک کننده باشد. این سازمان می‌تواند مدام نویسندگان، ناشران و مولفان را معرفی کند. کاری کند که کتاب‌ها در دیدگان افراد قرار گیرد. وقتی کتاب‌ها در معرض دید باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌ها را خریداری کند، آثار این حوزه جا می‌افتد.
 
مدیر انتشارات افاق روشن بیداری گفت:‌ من می‌توانم انگیزه‌ام را به شرایط غواصان رزمنده دوران دفاع مقدس تشبیه کنم که به دل رود کرخه زدند تا عملیات انجام دهند. آنها در تلاطم جزر و مدی رودخانه عملیات کردند ما هم چنین انگیزه‌ای داریم اما تا یک جایی می‌توان تحمل کرد و امیدوارم شرایط بهتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها