چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تکریم و تعظیم سالانه جامعه ایرانی به حرمت و جایگاه کتاب است

عباس موزون ضمن بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تکریم و تعظیم سالانه جامعه ایرانی به حرمت و جایگاه کتاب است، اظهار کرد: باید قدر شلوغ شدن دور و بر کتاب را در نمایشگاه کتاب بدانیم و بر بازدیدکنندگانش ببالیم؛ چراکه این شلوغی نمایشگاه کتاب به نوعی تعظیم در برابر جایگاه و ارزش کتاب است. برگزاری این گردهمایی در مصلی امام خمینی (ره) به نوعی نمایش بزرگداشت سالانه کتاب است.

عباس موزون (تهیه‌کننده، نویسنده، پژوهشگر و مجری برنامه‌ «زندگی پس از زندگی») در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب (ایبنا)، در پاسخ به این سوال که روزی چند ساعت مطالعه می‌کند، گفت: هنگامی که برای ضبط برنامه زندگی پس از زندگی به مکان‌های مختلف سفر می‌کنم ناگزیر هستم در طول مسیر مثلا اتومبیل، هواپیما و قطار کتاب‌هایی را مطالعه کنم که مرتبط با برنامه زندگی پس از زندگی باشد. بنابراین بیشتر مطالعاتم تحقیق و پژوهش است. تاکنون کتاب‌هایی با مضامین کلامی، قرآنی، فلسفه و عرفان مطالعه کرده‌ام تا پاسخگوی دیدگاه‌های مختلف و سوالاتی باشم که تجربه‌گران از بنده‌ درباره روح، عالم ملکوت و عوالم مختلف دیگر سوال می‌کنند.
 
او با اشاره به اینکه در کودکی بذر مطالعه در وجودش روزنه زده است، عنوان کرد: آنقدر در دوران کودکی علاقه به کتاب داشتم که اقوام و اعضای فامیل لقب آقای کتاب را به من داده بودند. اگر بخواهم کتابی را برای مطالعه پیشنهاد بدهم، کتاب «نهج البلاغه»، «معراج السعاده»، دوره کامل کتاب‌های مرحوم آیت‌الله تهرانی و رساله‌ ملا احمد نراقی را برای سنین بزرگسال و کتاب «پرنده‌ای به نام آذر بال» را برای سنین کودک و نوجوان پیشنهاد می‌کنم. البته کتابی با نام «روی سرکوه» را که شامل ۱۴ خاطره از دوران کودکی پسرم در سن هفت سالگی بوده است را ویراستاری کردم، مولف این کتاب پسرم مهزیار موزون است که امسال در ۳۴ صفحه و در قطع خشتی با تیراژ دو هزار نسخه، توسط نشر موزون که مدیر مسئول آن پسر عمویم است به چاپ رسیده‌است. این کتاب در بخش ناشران عمومی و بخش کودک و نوجوان نمایشگاه به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.
 
وی درباره‌ ویژگی‌های این کتاب نیز اضافه کرد: شاید در نظر بیننده، ظاهر این کتاب برای کودکان باشد اما در واقع مطالب آن حاوی پیام‌های آموزنده به بزرگسالان است؛ در پایان کتاب نیز دو ورق سفید برای خوانند‌ه‌ کتاب در نظر گرفته‌ایم تا او هم دو ورق از خاطرات زندگی‌اش را بنویسد. این کتاب چنان مورد استقبال همگان قرار گرفت که در سری دوم دو هزار نسخه از آن چاپ و روانه‌ بازار نشر شده‌ است. 
 
مجری برنامه‌ «زندگی پس از زندگی» به خاطره‌ای از حضور در نمایشگاه کتاب اشاره و عنوان کرد: زمانی‌که ساکن مشهد بودم جوانی بیش نبودم و پول کافی برای خرید کتاب نداشتم، بنابراین برای اینکه خودم را به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برسانم از ماه‌ها قبل پس‌انداز می‌کردم، به یاد دارم که یک سال آنقدر از نمایشگاه کتاب خریداری کرده بودم که حمل آن کتاب‌های سنگین تا درب مترو برایم سخت بود و دچار کمر درد شدید شدم و در جایی نشستم تا اینکه از مردی که گاری خالی را به جلو هل می‌داد کمک خواستم و او هم من را اجابت کرد. جالب است بدانید اکنون که متاهل شده‌ام در منزل تقریبا کتابخانه‌ای با سه هزار جلد کتاب پدید آمده است که مجموعه کتاب‌های آن حاصل خرید کتاب از زمان بچگی تا به حال بوده است و به جرات می‌توانم بگویم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خانه‌ آرزوهای من است. 
 
وی با بیان اینکه آنقدر به کتاب و مطالعه علاقه‌دارم که نمی‌توانم کتاب‌هایم را به دیگران هدیه دهم، تصریح کرد: آنقدر عاشق کتاب‌هایم هستم که نمی‌توانم از آنها جدا شوم؛ بنابراین حتی در نذر کتاب هم بجای هدیه دادن کتاب به دیگران ترجیح می‌دهم از دیگران کتاب نذری بگیرم. بخشی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌‌ام را نیز در جمعه بازارهای مشهد خریداری کرده‌ام و بخشی دیگر را از دیگران هدیه گرفتم و قسمت عمده‌ای از آن را در نمایشگاه کتاب خریداری کرده‌ام. 
 
او ضمن بیان اینکه به‌زودی برنامه مستند زندگی پس از زندگی در قالب کتاب منتشر خواهد شد، مطرح کرد: قصد دارم برنامه مستند زندگی پس از زندگی را در قالب کتاب منتشر کنم زیرا احساس می‌کنم محتوای برنامه امسال و پارسال برای مخاطبان جالب و مفید به فایده بوده است، فکر می‌کنم امسال یعنی نسخه چاپی آن در اختیار علاقه‌مندان به مطالعه قرار گیرد؛ محتوای این کتاب به صورت مستندات واقعی و حاصل تحقیق و پژوهش مستمر خواهد بود. 
 
این نویسنده بر ذائقه‌یابی مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید و اضافه کرد: اگر مسئولان و دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب بتوانند در فضای مصلی، مطالب مفیدی درباره راه‌های صحیح مطالعه، تقویت حافظه، تندخوانی و خوب‌خوانی، شیوه‌ صحیح مطالعه، ارگونومی مطالعه شامل نورکافی، هماهنگ بودن بدن با صندلی و میز مطالعه را با استفاده از پیام‌های کوتاه و پر مغز به مخاطب منتقل کنند به غنای نمایشگاه افزوده‌اند، زیرا فضای حضوری نمایشگاه می‌تواند انگیزه‌ مطالعه را در مخاطبان زنده کند. 
 
او قیمت بالای کتاب را یکی از علت‌های کاهش سرانه‌ مطالعه در کشور دانست و بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تورم موجود در جامعه و قیمت بالای کتاب نمی‌توان گفت که ناشر از فروش کتاب سود می‌کند بلکه به ضررش هم هست، بنابراین استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و تبدیل کتاب‌های پرحجم به فایل (pdf) می‌توان قدری از هزینه‌های چاپ و قیمت کتاب را کاهش داد.
 
عباس موزون در پایان با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تکریم و تعظیم سالانه جامعه ایرانی به حرمت و جایگاه کتاب است، گفت: باید قدر شلوغ شدن دور و بر کتاب را در نمایشگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بدانیم و بر بازدید کنندگانش ببالیم چراکه این شلوغی نمایشگاه کتاب به نوعی تعظیم در برابر جایگاه و ارزش کتاب است. برگزاری این گردهمایی در مصلی امام خمینی (ره) به نوعی نمایش بزرگداشت سالانه کتاب است. کتاب غذای روح انسان بوده و ما باید برای تغذیه‌ روح خود خوراک تهیه کنیم و با حضور در نمایشگاه، کتاب بخریم و بخوانیم. 
 
سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها