یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
عرضه بیش از 400 عنوان کتاب انتشارات سروش در نمایشگاه کتاب تهران/ هزینه حضور ناشران در نمایشگاه کتاب را کاهش دهیم

مدیرعامل انتشارات سروش گفت:  این انتشارات امسال با بیش از 400 عنوان کتاب که شامل چاپ اول و تجدید چاپ است در نمایشگاه کتاب حضوری تهران حاضر می‌شود. این انتشارات در بخش مجازی نمایشگاه کتاب هم با 605 عنوان کتاب که از سال 91 منتشر شده است؛ شرکت می‌کند.

ابراهیم شکوری، مدیرعامل انتشارات سروش در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره حضور در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: امسال انتشارات سروش در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا خواهد کرد. امسال غرفه کودک سروش در طبقه زیرین شبستان مصلی قرار دارد و غرفه بزرگسال هم دربخش شرقی سالن رواق شبستان انتهای راهرو شماره 11، قرار گرفته است.
 
وی درباره کتاب‌های عرضه شده در غرفه انتشارات سروش در نمایشگاه کتاب تهران به‌صورت حضوری عنوان کرد: این انتشارات در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران، با بیش از 400 عنوان کتاب که شامل چاپ اول و تجدید چاپ است در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کند.
 
مدیرعامل انتشارات سروش اظهار کرد: انتشارات سروش از سال 97 تا 1400، در مجموع 350 عنوان کتاب منتشر کرده است که 80 عنوان آن کتاب کودک است. از این تعداد کتاب کودک؛ 120 عنوان کتاب، چاپ اولی و 150 عنوان تجدید چاپی هستند.
 
شکوری گفت: براساس اعلام  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ناشران می‌توانند کتاب‌های چاپ سال 97 به بعد را  وارد نمایشگاه کتاب حضوری و کتاب‌هایی که از سال 90 به بعد منتشر شدند را وارد بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران کنند و این یک فرصت خوب برای نمایش کتاب‌هایی است که  ناشران سال‌‌های گذشته منتشر کردند.
 
وی درباره حضور انتشارات سروش در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: انتشارات سروش از سال 91 تاکنون 600 عنوان کتاب منتشر کرده است .امسال این انتشارات با 240 عنوان کتاب چاپ اول، 365 عنوان تجدید چاپی که 145 عنوان آن کتاب کودک است در نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرکت می‌کند.
 
شکوری افزود: از میان کتاب‌های کودک منتشر شده در ازسال 91 تاکنون؛ 105 عنوان از آن‌ها چاپ اولی هستند که این آثار در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نمایش گذاشته می‌شود. در بخش بزرگسال هم 460 عنوان کتاب را در بخش مجازی عرضه خواهد کرد که از این تعداد؛ 135 عنوان آن‌ها چاپ اولی هستند. در مجموع انتشارات سروش از ابتدا تاکنون 2025 عنوان کتاب منتشر کرده است که تعداد قابل توجهی از آن‌ها مربوط به سال 90 به بعد هستند و بسیاری از آن‌ها در بخش نمایشگاه مجازی کتاب امسال عرضه خواهد شد.
 
شکوری با اشاره به این که انتشارات سروش در دو سال اپیدمی تجربه خوبی از حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران دارد، گفت: تجربه فروش آنلاین کتاب‌های انتشارات سروش در بخش مجازی با توجه به حضور رضایت بخش این انتشارات در دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ نشان می‌دهد امسال هم این بخش با استقبال مواجه می‌شود، زیرا بسیاری از مخاطبان به ویژه مخاطبان شهرستانی به دلیل هزینه و مسافت زیاد ترجیح می‌دهند کتاب خود را به صورت مجازی و بدون حضور در نمایشگاه خریداری کنند.
شکوری با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و درخواست تجدید چاپ برای تعدادی از کتاب‌های برند سروش گفت:متاسفانه به دلیل مشکلات کاغذ؛ هنوز کاغذهای درخواستی این انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده نشده و بعید است تا قبل از نمایشگاه بتوانیم روی کاغذهای درخواستی خودمان برای چاپ کتاب حساب کنیم و همین دلیل هنوز نتوانستیم تعدادی از کتاب‌های مورد نظرخود را منتشر کنیم.
 
ارائه تخفیف برای کارمندان صداو سیما
شکوری درباره ارائه تخفیف ویژه برای دانشجویان  دانشگاه صداو سیما و استادان این دانشگاه  در نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد:بر اساس تفاهم‌نامه میان انتشارات سروش و صدا و سیما ؛کارمندان صدا وسیما می‌توانند با تخفیف خوب کتاب‌های مورد نیاز خود را از انتشارات سروش خریداری کنند اما به دلیل نداشتن درخواست از طرف  دانشگاه صدا و سیما؛ برنامه خاصی برای تخفیف ویژه برای آن‌ها نداریم.
 
مدیر عامل انتشارات سروش گفت: بر اساس تمهیداتی که انجام شده است امسال در سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران، اگر مخاطبی تا سقف یک میلیون و 500 هزار تومان از انتشارات سروش خرید کند تخفیف 20 دصدی نمایشگاه را تا 35 درصد افزایش دهیم و در بخش کودک هم اگرتا 500 هزار تومان خرید شود ،تخفیف بیش از 20 درصد برای خریدار درنظر گرفته می‌شود.
 
عرضه کتاب‌های دانشگاه صداو سیما  و مرکز تحقیقات و پژوهش
شکوری درباره فعالیت‌های غرغه انتشارات سروش در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: از ابتدای فرودین ماه تاکنون با بخش‌های مختلف رسانه ملی مانند دانشگاه صدا و سیما، مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش‌های اسلامی قم و مراکز مرتبط رسانه ملی جلساتی را برگزار کردیم و قرار شد محصولات آن‌ها از طریق نشر رسانه ملی که همان انتشارت سروش است، عرضه شود.
 
نقد و بررسی 14 کتاب انتشارات سروش در سرای اهل قلم
مدیر عامل انتشارات سروش درباره برنامه‌های رونمایی از کتاب‌ در طول نمایشگاه کتاب اظهار کرد: حدود 14 کتاب از طریق سرای اهل قلم در طول نمایشگاه کتاب نقد و بررسی خواهد شد. همچنین مجمع ناشران انقلاب اسلامی پنج برنامه را با درخواست انتشارات سروش برای معرفی کتاب‌های این انتشارات درنظر گرفتند.
 
انتشار کتاب عکس نفیس ایران
شکوری با اشاره به کتاب نفیس ایران که به معرفی دستاوردهای ایران در همه زمینه‌های علمی فناوری فرهنگی اجتماعی تاریخی سیاسی می‌پردازد؛ گفت: این  کتاب عکس است  و به صورت گلاسه و نفیس از سوی انتشارات سروش منتشر شده است و در زمان  انتشار، از تقریظ مقام معظم رهبری هم برخوردار شد. این کتاب قرار است با تجدید چاپ؛ امسال در غرفه بزرگسال انتشارات سروش با اختصاص یک جایگاه خاص به نمایش گذاشته شود.
 
عرضه «انساب الاشراف»  و «قصص الخاقانی» و صور
مدیر عامل انتشارات سروش درباره کتاب‌های جدید انتشارات که قرار است در بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود، گفت: در بخش حضوری؛ انتشارات سروش کتاب‌های نفیسی را وارد نمایشگاه کتاب خواهد کرد، از جمله کتاب« انساب الاشراف» که 13 جلدی است و قرار است جلد اول آن به نمایشگاه کتاب برسد.همچنین مجموعه دوجلدی «قصص الخاقانی» که هفته پیش منتشر شده است و قرار است به صورت نفیس در نمایشگاه کتاب عرضه شود.  رمان «صور»  از حسینعلی جعفری با محوریت پیوند قدس و کربلا هم از جمله کتاب های جدید انتشارات سروش است که قرار است  امسال در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.
 
از عرضه رمان‌هایی با موضوع داعش تا ارائه کتاب پیا
مدیرعامل انتشارات سروش با بیان این‌که بر اساس نیاز سنجی؛ کتاب‌هایی در نمایشگاه عرضه می‌شود که بیشتر مورد اسقبال مخاطبان قرار بگیرد، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه کتاب؛ بر اساس نیاز و سلیقه مخاطبان عرضه می شود و بخش دیگر بر اساس سیاست‌گذاری‌های رسانه و اسناد بالادستی است که انتشارات سروش باید در این زمینه فعالیت کند.
 
وی درباره موضوعات کتاب‌های ارائه شده انتشارات سروش در تمایشگاه کتاب تهران گفت: این انتشارات در حوزه‌های مختلفی کتاب منتشر می‌کند اما از آن‌جا که این انتشارات زیر مجموعه رسانه ملی است  انتظار می‌رود کتاب‌هایی که درباره علوم مختلف رسانه است، در این انتشارات بیشتر منتشر شود. البته این انتشارات  تنوع موضوعی  خوبی در زمینه انتشار کتاب دارد و کتاب‌هایی با موضوعات مختلف در حوزه‌های تاریخی، سیاسی، رمان کودک و نوجوان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی چاپ می‌کند.
 
شکوری با بیان این‌که انتشارات سروش در بخش ترجمه هم فعالیت خوبی در زمینه‌های مختلف دارد، اظهار کرد: در بخش رمان از معدود ناشران یا  بهتر است بگویم تنها ناشری هستیم که در زمینه مقاومت و مبحث داعش و سوریه پنج جلد رمان منتشر کرده‌ایم و این کتاب‌ها قرار است امسال در نمایشگاه کتاب عرضه شود. در بخش ترجمه رمانی با نام «پیا» که مربوط به همه‌گیری آنفلونزا  در سال 1918 است قرار است به بهانه همه‌گیری کرونا در دو سه سال اخیر ؛ امسال از سوی انتشارات سروش در نمایشگاه کتاب عرضه شود.
 
همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری یک مزیت بزرگ است
شکوری درباره استقبال از نمایشگاه کتاب تهران که امسال به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، گفت: تجربه نمایشگاه قران در ایام ماه مبارک رمضان در شرایط مشابه نشان داد استقبال حضوری از نمایشگاه کتاب تهران مانند سنوات گذشته نخواهد بود اما استقبال از بخش مجازی  نمایشگاه کتاب امسال با توجه به کرونا بیشتر خواهد بود.
 
مدیر انتشارات سروش با توجه به این که همپوشانی نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری و مجازی امسال یک حسن است، اظهار کرد:  رقم فروش حضوری و مجازی برآیندش برای ناشران بسیار بهتر است برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی یا حضوری صرف است.
 
وی افزود: کرونا تهدید برگزار نشدن نمایشگاه حضوری کتاب تهران را به فرصت برگزاری نمایشگاه مجازی داد و امکان فروش آنلاین کتاب برای ناشران را در قالب نمایشگاه مجازی برای نخستین بار فراهم کرد. این نوع نمایشگاه با توجه به متحمل شدن هزینه کمتر و نداشتن تردد، ترافیک و الزام حضور برای ناشران به ویژه شهرستانی‌ها سودمندتر است؛ هرچند نوع سنتی نمایشگاه کتاب همیشه لذت بخش‌تر است.
 
بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب با تنوع کتاب و محتوا جان بگیرد
شکوری درباره پیشنهاد خود برای سی و سومین نمایشگتاه بین‌المللی کتاب تهران  اظهار کرد: مسولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتر است جغرافیای حضور در نمایشگاه کتاب در دولت جدید را جهانی‌تر و گسترده‌تر کنند. البته کشورهای منطقه خاورمیانه همواره حضور خوبی در نمایشگاه کتاب تهران دارند اما با توجه به اهمیت و نگاه به شرق در حوزه سیاست خارجی ؛بهتر است این اولویت را در بخش فرهنگی هم دنبال کنیم.
 
مدیر انتشارات سروش گفت: بهتر است با توجه به نگاه به کشورهای شرق؛ نگاهمان به فرهنگ شرق هم باشد و اگر ناشرانی از کشورهای آسیای شرقی در نمایشگاه حاضر می‌شوند یا ناشرانی  از کشورهایی از آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی در نمایشگاه حاضر می‌شوند؛ برای آن‌ها آثار ترجمه و تالیفی خوب، پرمحتوا و متنوعی را در عرصه بین الملل عرضه کنیم. قطعا این کتاب‌ها در عرصه بین‌الملل؛ تعامل فرهنگی جدی تر و واقعی‌تر را رقم خواهد زد.
 
هزینه مکان، تبلیغات و دکور را برای ناشران کاهش دهیم
شکوری که تجربه شش سال خبرنگاری در نیویورک را را دارد و هرسال در نمایشگاه کتاب نیویورک شرکت داشته است، گفت: در بخش داخلی؛ پیشنهاد می‌کنم با توجه به تورم و افزایش قیمت کاغذ و ملزومات چاپ که قطعا قیمت پشت جلد کتاب را افزایش می‌دهد و این افزایش قیمت به ضرر  جامعه کتابخوان خواهد شد؛ بهتر است در این شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر حمایت ناشران در بخش کاغذ و اختصاص مشوق‌ هایی برای حمایت از آنان؛  ازهزینه‌های حضور ناشران در نمایشگاه کتاب هم بکاهد.
 
وی با یبان این‌که هزینه اجاره غرفه‌های نمایشگاه کتاب تهران از سال 98  تاکنون یک افزایش 100 درصدی را در بخش اجاره غرفه‌ها داشته است، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهتر است از نظر اجاره غرفه به ناشران به خصوص در بخش خصوصی کمک کند و حداقل مکان غرفه‌ها را به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار بدهد.
 
شکوری با بیان آین که نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یک آوردگاه فرهنگی و  نشانه هویت فرهنگی ایران است، اظهار کرد: بهتر است دید درآمدی نسبت به نمایشگاه کتاب تهران نداشته باشیم. در بخش دکور نمایشگاه هم می‌توان برای ناشران شرکت کننده تهسیلاتی فراهم کرد زیرا این بخش هم هزینه‌های قابل توجهی برای ناشران دارد. در بحث تبلیغات نمایشگاه که به صورت مناقصه در اختیار مجموعه‌ها قرار می‌گیرد هم بهتر است تسهیلاتی برای ناشران در نظر گرفت. در کل خوب است وزارت ارشاد در بخش‌های مربوط به مکان، تبلیغات و دکور، هزینه‌های ناشران را کاهش دهد تا ناشران داخلی و خارجی بیشتری بتوانند  در این رویداد حضور پیدا کنند.
 
سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها