یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ترویج کتابخوانی نقش زیادی دارد

محسن چینی فروشان معتقد است: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق بزرگی است؛ وقتی اتفاق بزرگی در کشور رخ می‌دهد توجهات به آن سمت متمرکز می‌شود؛ در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی از کتاب و نمایشگاه سخن گفته می‌شود و همه این‌ها سبب می‌شود مسئله کتاب که مهمترین مسئله فرهنگی است مورد توجه قرار گیرد. در ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه توجه همه کشور به سمت کتاب جلب می‌شود.

محسن چینی فروشان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن اشاره به این که ناشران در طول دو سال گذشته دوران سختی را گذراندند، بیان کرد: به دلیل وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا تقاضا از سوی مخاطب کم شده بود و  ناشر در صورتی می‌تواند سرپا باشد که امکان عرضه و فروش آثار خود را داشته باشد. وقتی این شرایط سخت برای ناشر به وجود بیاید طبیعتا نویسنده، مترجم و همه آن‌هایی که نقشی در چاپ و نشر کتاب دارند دچار مشکل می‌شوند و از این رو بود که در این مدت به سختی کار خود را اداره می‌کردند. باید از همه ناشران، مترجمان، نویسندگان و… تشکر کرد که با استقامت و تحمل سختی ها، این صنعت را زنده نگه داشتند.
 
وی ضمن اشاره به هنر صنعت بودن نشرگفت: وقتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود یک امکان تازه و شاید حتی بزرگترین امکان موجود فراهم می‌شود و باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه و خانه کتاب و ادبیات ایران و همه دست‌اندرکاران این نمایشگاه تشکر کرد.
 
مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را مژده خوبی برای اهالی کتاب دانست و گفت:همزمانی نمایشگاه مجازی و حضوری اتفاق درست و خوبیست؛ اصولا در نمایشگاه‌های کتاب دنیا چندان موضوع فروش مطرح نیست، یعنی نمایشگاه کتاب فقط یک فروشگاه بزرگ کتاب نیست. در نمایشگاه کتاب دو هدف اصلی وجود دارد؛ یکی اینکه مردم با تازه‌های کتاب آشنا شوند، ببینند و سپس از خود ناشر خرید کنند؛ و دیگری اتفاقات فرهنگی و دیدارها. به‌واقع نمایشگاه‌ها محل عرضه و انتخاب کتاب است. هرچند در عصر روز آخر برخی از نمایشگاه‌های دنیا امکان فروش برای مخاطبان فراهم می‌شود.
 
چینی فروشان ملاقات‌ها و اتفاقات فرهنگی را از دیگر اهداف نمایشگاه‌های کتاب دانست و عنوان کرد: نشست فرهنگی، جلسات، میزگردها، بحث کپی‌رایت، قراردادهای ناشران، دیدار نویسندگان با مخاطبان و ناشران و… از جمله برنامه‌هایی است که در نمایشگاه‌های کتاب پی گرفته می‌شود. همچنین برنامه‌ریزی موضوعات در خصوص کتاب در طول سال و اتفاقات جدید در این حوزه از جمله اهداف اصلی نمایشگاه کتاب به شمار می‌رود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که نمایشگاهی معظم بوده و بهترین نمایشگاه در منطقه است نیز باید به این سمت حرکت کند. برگزار کردن همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری نیز از دید من اتفاق خوبی است و اگر به این شکل برگزار شود برای آینده خیلی خوب خواهد بود.
 
وی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در ترویج کتابخوانی موثر دانست و تصریح کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اتفاق بزرگی است؛ وقتی اتفاق بزرگی در کشور رخ می‌دهد توجهات به آن سمت متمرکز می‌شود؛ در نمایشگاه نیز برنامه‌های جنبی بسیاری برپا می‌شود که این خود جاذبه ایجاد می‌کند؛ در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی از کتاب و نمایشگاه سخن گفته می‌شود و همه این‌ها سبب می‌شود مسئله کتاب که مهمترین مسئله فرهنگی است مورد توجه قرار گیرد. در ۱۰ روز برگزاری نمایشگاه توجه همه کشور به سمت کتاب جلب می‌شود.
او ضمن بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تنها نمایشگاهی است که مقام معظم رهبری به آن توجه ویژه دارند، اظهار کرد: درواقع حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برنامه‌های مستمر حضرت آقا (مد ظله‌العالی) بوده است. ایشان در طی سال‌هایی که نمایشگاه برگزار می‌شد با وقت موسع در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند؛ یعنی از همه سالن‌ها بازدید می‌کردند. این امر نشان می‌دهد کتاب چقدر در نظر رهبری اهمیت دارد و جزو اولویت‌های فرهنگی کشور به شمار می‌رود؛ حتی ایشان در خصوص صنایع جنبی کتاب که به تسهیل تولید کتاب کمک می‌کند توجه کرده و تذکرات و دستوراتی نیز دادند. این موارد وظیفه همه از جمله کسانی که در نمایشگاه کتاب زحمت می‌کشند را بیشتر می‌کند.
 
این نویسنده و مترجم ضمن طرح این نکته که بخش کودک و نوجوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جلب نظر این گروه سنی به سمت کتاب و کتاب‌خوانی اثرگذار است، بیان کرد: من در این خصوص نظر کلی‌تری دارم و چند باری هم این را مطرح کردم؛ پیشنهاد مشخص من در این زمینه این است که نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان باید به صورت مستقل برگزار شود چون مخاطبان و برنامه‌های آن متفاوت است. به نظر من بهتر است در هر فصل از سال یک نمایشگاه مستقل داشته باشیم و این امر سبب می‌شود به آن حوزه توجه بیشتری صورت گیرد و کارهای تخصصی بیشتری انجام شود.
 
وی افزود: برگزاری چهار نمایشگاه بین‌المللی کتاب در زمینه‌های مختلف کار اجرایی سخت و هزینه‌بری دارد اما از سویی ارزش دارد و هر کدام از این‌ها از لحاظ درآمد می‌تواند خود را تامین کند؛ از این رو که مردم همچنان به کتاب و کتابخوانی علاقه دارند.
 
محسن چینی فروشان در پایان سخنان خود گفت: در دوره‌ای فضای مجازی مطالعه کتاب را تحت‌الشعاع قرار داده بود و در حال کمرنگ کردن مبحث کتابخوانی بود اما در حال حاضر آن فضا دیگر مردم را اقناع نمی‌کند و دوباره به سمت مطالعه کتاب و آن‌هم کتاب کاغذی روی آوردند؛ در عین حال تولید، محتوا و گرافیک کتاب‌ها نیز رشد خوبی پیدا کرده است. این دو امر سبب شده بازار کتاب رونق مجدد پیدا کند و این اتفاق با برپایی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پررونق‌تر هم خواهد شد. نمایشگاه کتاب تهران یک اتفاق فرهنگی است، مردم دو سال از حضور در نمایشگاه محروم بودند و امسال حضور پرشوری خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها