یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴
ارایه محتوای آموزشی مناسب برای سه ساله‌ها/ تلاشی موفق در راستای تقویت حافظه شنیداری و حافظه دیداری کودکان

مجموعه کتاب‌های هوش سه سالگی برای کودکان ۳۶ تا ۴۸ ماهه توسط داریوش صادقی تهیه و تدوین شده است.

داریوش صادقی که پیش از این مجموعه کتاب‌های هوش متعدد را برای گروه‌های سنی پیش از دبستان تدوین و تهیه کرده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره ویژگی‌های خاص سن سه سالگی توضیح داد: وقتی از کودک سه ساله صحبت می‌کنیم، یعنی کودکی که سه سال اول را پشت سر گذاشته و وارد چهارمین سال زندگی شده است. منظور از سه سالگی، فاصله بین 36 تا 48 ماهگی است، بنابراین کودک زمانی سه ساله محسوب می‌شود که جشن تولد سه سالگی وی گرفته شده باشد.

وی با بیان اینکه از لحاظ آموزشی، کودک سه ساله  حداقل  مهارت و توانایی‌های لازم برای یادگیری را  کسب کرده است، افزود: برای مثال از لحاظ گفتاری  و شنیداری می‌تواند دستورات و خواسته‌های والدین را بفهمد و اجرا کند و  به‌خوبی با آنها تعامل گفتاری داشته باشد و نظر و خواسته‌های خودش را بیان کند. از سوی دیگر از لحاظ مهارت‌های حرکتی به سطح مطلوبی از هماهنگی چشم و دست، کنترل عضلات کوچک دست و مهارت‌های تعادلی رسیده است. همچنین از لحاظ رشد مهارت‌های ذهنی و شناختی، کودک به سطح بسیار مطلوبی از یادگیری دست یافته و می‌تواند بسیاری از مفاهیم و آموزش‌های مختلف را کسب کند.

صادقی با اشاره به اینکه به طور معمول در سطح بین‌المللی، آموزش‌های  رسمی کودکان در دوره پیش دبستان از حدود سه سالگی آغاز می‌شود، گفت: از لحاظ روان‌شناختی در این زمان کودک وارد مرحله روانی- جنسی می‌شود که تا حدود هفت سالگی ادامه پیدا می‌کند، کودک به آگاهی عمیق‌تری از مفهوم زن و مرد و تفاوت بین آنها دست پیدا می‌کند و نسبت به برخی از مسایل جنسی و تفاوت‌های بین مرد و زن کاوش‌گری و سوال می‌کند.

وی عنوان کرد: زیربنا و پایه‌های شخصیتی رفتاری و احساسی همه انسان‌ها در سه سال اول زندگی آنها شکل می‌گیرد و 80 درصد شخصیت هر انسان تا حدود هشت سالگی در محیطی که بزرگ می‌شود و در ارتباط با اطرافیانش، ساخته می‌شود، بنابراین آموزش‌های این دوره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و باید با دقت و توجه ویژه‌ای به آنها پرداخت.

صادقی درباره مجموعه کتاب‌های سه سالگی گفت: این مجموعه شامل هفت جلد کتاب است که مهارت‌‌های ذهنی و هوش کودک را می‌سنجد و کمک می‌کند تا کودک مفاهیم متنوعی را آموزش ببیند. این کتاب‌ها با تمرین‌هایی بسیار ساده و مقدماتی،‌ علاوه بر آموزش‌های گام‌به‌گام، بسیاری از مفاهیم و آموزش‌های مناسب با ادراک کودکان سه‌ساله را به آنها آموزش می‌دهد و والدین را تشویق می‌کند تا برخی از آموزش‌‌ها را به صورت عملی با کودک کار کنند.  به طور معمول در این محدوده سنی مهارت‌های ذهنی و شناختی کودک  به حدی از رشد و بلوغ رسیده که می‌تواند مفاهیم متعددی مانند تفاوت و شباهت، مفاهیم کیفی مانند خوشمزه، بدمزه، زشت و زیبا یا مفاهیم کمی مانند مفهوم جنس، ویژگی‌های ظاهری اشیا، رنگ‌های مختلف، مفاهیم جنبی و پایه‌ای ریاضی، انواع طبقه‌بندی، شمارش ساده، بازی‌های تخیلی و وانمودی، ترسیم خطوط صاف و هندسی و غیره را درک کند و در تمرین‌های مختلف انجام دهد.


وی افزود: مجموعه سه سالگی مهارت و حافظه دیداری و شنیداری، مهارت‌های گفتاری و شنیداری، هوش دیداری-فضایی، دقت و توجه، مفاهیم ریاضی و حل مساله را به کودک آموزش می‌دهد و می‌آزماید. این کتاب‌ها به صورت تست‌های ساده هوش برای کودکان سه ساله تهیه شده و از آنجا که کودکان سه ساله می‌توانند اکثر آنها را پاسخ دهند و مورد تشویق والدین قرار می‌گیرند، برایشان بسیار جذاب است و به‌‌سرعت با محتوای کتاب‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

صادقی با بیان اینکه علاوه بر رشد عملکردهای ذهنی، مهارت‌های زبان بیانی و زبان دریافتی کودکان سه ساله به سطح قابل قبولی از رشد رسیده و می‌توانند با استفاده از عبارت‌های ساده و کوتاه خواسته و سوالات خود را مطرح کنند، گفت: زبان دریافتی مربوط به گوش‌دادن، تشخیص و تمیزدادن اشیا، انجام دادن فرمان‌ها و دستورالعمل‌هایی است که به  کودک گفته می‌شود. از سوی دیگر مهارت زبان بیانی، مربوط به تشکیل  واج و صدا، استفاده از کلمات و جمله‌های ساده دستوری و مهارت‌های ارتباطی است.  بنابراین می‌توان انتظار داشت که کودک در این سن بتواند به‌درستی از این دو مهارت استفاده کند. کودک می‌تواند حدود ۵۰۰ کلمه را به طور واضح بیان کند و معنای تقریبی ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه را متوجه می‌شود.  یکی از کتاب‌های مجموعه سه سالگی به طور اختصاصی به مهارت‌های گفتاری کودکان  می‌پردازد و با استفاده از تمرین‌های ساده این مهارت را در کودکان افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه کودکان سه ساله، بسیاری از مفاهیم مقدماتی و پایه ریاضی را درک می‌کنند، افزود: در مجموعه سه سالگی تمام مفاهیم  ریاضی که یک کودک سه ساله درک می‌کند و لازم است آموزش ببیند با استفاده از تمرین‌های ساده و طبقه‌بندی‌شده آمده‌است. تمرین‌ها متناسب با سطح شناختی و عملکردهای ذهنی کودک طراحی شده‌اند که انگیزه انجام و یادگیری را در آنها بالا می‌برد و با اشتیاق مطالب کتاب را دنبال می‌کند.

صادقی عنوان کرد: یکی از کتاب‌های بسیار مهم در این مجموعه، هوش فضایی است  که در آن با استفاده از تمرین‌های بسیار ساده،  هوش دیداری و فضایی کودکان سنجیده می‌شود و کمک می‌کند تا کودک علاوه بر نگرش هندسی به اشیا و وسایل پیرامون خودش بتواند آنها را از زوایای مختلف تصور کند. همچنین در سایر کتاب‌های این مجموعه به تقویت حافظه شنیداری و حافظه دیداری کودکان و افزایش دقت و توجه آنها پرداخته می شود. 

وی در پایان گفت: بسیاری از کودکان پس از ورود به مدرسه  با مشکلات مختلفی در یادگیری مواجه می‌شوند، بنابراین لازم است با استفاده از تمرین‌های ساده و متناسب با سن کودک،  در دوره پیش از دبستان مرحله به مرحله این توانایی‌ها را در کودکان افزایش دهیم تا هنگام ورود به مدرسه این اختلال را به حداقل برسانیم یا به طور کلی مرتفع کنیم.

مجموعه هفت جلدی تست‌های هوش سه سالگی، به‌تازگی توسط انتشارات کتاب نیستان چاپ و عرضه شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها