یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
آثار خلاقه سبب رشد ایده‌پردازی کودکان و نوجوانان می‌شود/ مرضیه فعله‌گری با دو رمان جدید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب

مرضیه فعله‌گری معتقد است: آثار خلاقه‌ای چون کتاب‌های داستانی پیشنهاد بسیار خوبی برای کودکان و نوجوانان است؛ چرا که به پروبال دادن امر تخیل در آن‌ها کمک می‌کند. انتخاب‌های درست سبب می‌شود تا مخاطب به‌جای درافتادن در دام خیال‌بافی‌های افراطی، با جهانی روبه‌رو شود که در آن قدرت تخیل و ایده‌پردازی‌اش پرورش می‌یابد و او را آماده پذیرش واقعیت‌های جدی و پیچیده زندگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرضیه فعله‌گری کارشناس ارشد زبان ادبیات فارسی از دانشگاه بوعلی سینا همدان است. او سال‌هاست به فعالیت‌های ادبی در کانون مشغول است و شیوه کار وی در کلاس‌های ادبی که به صورت حضوری برگزار می‌شود، بسیار جالب و قابل توجه است؛ فعله‌گری با توجه به روش‌ها و تکنیک‌های خود سعی می‌کند حواس بچه‌ها را پرورش دهد؛ حس بینایی، حس شنوایی، حس چشایی و حس لامسه؛ او با قرار دادن بچه‌ها در محیط‌های مختلف حواس آن‌ها را تقویت می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تجربه کسب کرده و هر آنچه می‌بینند را روی کاغذ بیاورند. او در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و رتبه کسب کرده است، از جمله جشنواره نهج‌البلاغه دانشجویان سراسر کشور 81 رتبه اول، جشنواره نماز و نیایش رتبه سوم، جشنواره رب قرن‌انقلاب در آینه هنر رتبه دوم، جشنواره چهارم و پنجم انقلاب یک دوره رتبه سوم و دوره بعد رتبه اول، جشنواره ایران 1404 رتبه سوم و بسیاری جشنواره‌های دیگر که وی حائز رتبه شدند. به مناسبت نزدیکی به ایام نمایشگاه کتاب تهران با او گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:
 
پیشنهاد شما برای بچه‌ها به عنوان یک نویسنده، در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چه کتاب‌هایی برای مطالعه است؟
متأسفانه بسیاری از بزرگسالان و به‌خصوص اولیا کتاب‌های خوبی را که می‌توانند در آگاهی‌بخشی و پیشرفت کودکان مؤثر باشند، به حد کافی نمی‌شناسند. در طول دوران کتابخوانی کودک و نوجوان، از جمله کارهای مفیدی که هر بزرگسالی باید انجام دهد تأثیرگذاری بر او در انتخاب کتاب است.
یکی از نکات حائز اهمیت در انتخاب کتاب برای کودک - این نسل تازه باسوادشده و مهربان- و نوجوان که تجربه‌ای بیشتر از کودک در زمینه مطالعه دارد، همدلی آنان با متن است. مخاطب وقتی کتابی دست بگیرد که بازتابی از زندگی واقعی امروز و شرایط زیست او نیست، سرخورده کتاب را می‌بندد، هرچند نویسنده کوشیده باشد کتابش لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد. مخاطب به دنبال اثری است که خود را در آن آشنا ببیند و از دغدغه‌های او سخن بگوید. در این میان آثار خلاقه‌ای چون کتاب‌های داستانی پیشنهاد بسیار خوبی برای کودکان و نوجوانان است؛ چراکه به پروبال دادن امر تخیل در آن‌ها کمک می‌کند. انتخاب‌های درست سبب می‌شود تا مخاطب به‌جای درافتادن در دام خیال‌بافی‌های افراطی، با جهانی روبه‌رو شود که در آن قدرت تخیل و ایده‌پردازی‌اش پرورش می‌یابد و او را آماده پذیرش واقعیت‌های جدی و پیچیده زندگی می‌کند. 

 
امسال با چه کتاب‌های جدیدی به نمایشگاه می‌آیید؟ کمی درباره کتاب‌هایتان توضیح دهید.
رمان کودک «هیولای من گم شده» که سال گذشته توسط انتشارات قصه و داستان منتشر شده در این نمایشگاه عرضه خواهد شد؛ همچنین امیدوارم رمان نوجوان «خانه مرموز مادربزرگ» که مراحل پایانی چاپ را در انتشارات قدیانی می‌گذراند به این رویداد مهم فرهنگی برسد.
«هیولای من گم شده» برای گروه سنی 9 تا 12 ساله نوشته شده و قصه درسا شاگرد ریزه میزه کلاس پنجمی است که همکلاسی‌هایش او را مسخره می‌کنند و حاضر نیستند با او دوست شوند. آن‌ها حتی درسا را به جشن تولدهایشان هم دعوت نمی‌کنند؛ اما او هرطور که شده به یکی از این جشن‌ها می‌رود و در آن‌جا برای انتفام گرفتن از همکلاسی‌هایش، دست به کار بد و خطرناکی می‌زند. این کتاب با تصویرگری رضا مکتبی در 40 صفحه، شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 25 هزار تومان عرضه شده است.
«خانه مرموز مادربزرگ» قصه دیبا و دینا، خواهران دوقلویی است که ناچار می‌شوند تعطیلات تابستانی را در خانه‌ی عجیب و غریب مادربزرگشان بگذرانند. مادربزرگ با این‌که از دنیا رفته اما معماهایی برای خانواده خود طراحی کرده تا جلو اتفاق ناگواری که قرار است برای پدر دوقلوها بیفتد بگیرد. دیبا و دینا دست به کار می‌شوند ذره‌بین کارآگاهی دست می‌گیرند تا راز آن خانه‌ی مرموز را کشف کنند؛ اما متوجه می‌شوند که خواسته اصلی مادربزرگ این است که آ‌ن‌ها اژدهای دماوند را به بند بکشند... . این کتاب با تصویرگری خسرو اشتری قرار است به زودی به بازار کتاب بیاید.
همچنین سال‌هاست شمارگان 5000 تایی چاپ اول کتاب‌های کودک «آدمک باسواد» و «ننه زغالی، سیاه خالی» که سال 1394 در انتشارات امیرکبیر منتشر شدند به اتمام رسیده، امیدوارم ناشر اقدامی برای تجدید چاپشان بکند. من به عنوان نویسنده فقط یک نسخه از آن‌ها را در اختیار دارم و پاسخی برای علاقه‌مندانی که سراغ کتاب‌ها را می‌گیرند ندارم.
 
به مناسبت ایام کتاب و کتاب‌خوانی، پیامی را برای مردم، به خصوص قشر تحصیل‌کرده و کتاب‌خوان دارید؟
زمانی که ما برای فرزندان خود برنامه‌ای نداشته باشیم آن‌ها برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند. اگر کودکی ساعت‌های زیادی پای گوشی و تبلت به بازی و سرگرمی مشغول است، گناهی ندارد، چرا که ما انتظار دیگری از او نداشته‌ایم. زور و اجبار نیز راه مناسبی برای پیشبرد اهداف فرهنگی نیست. اول باید به خودمان رجوع کنیم. ما در طول روز چه کار فرهنگی‌ای انجام می‌دهیم که آن را از فرزند خود مطالبه می‌کنیم؟ به جای حساسیت بیش از اندازه روی آن‌ها از خودمان باید شروع کنیم. وقتی من کتاب (داستانی، علمی و...) بخوانم، موسیقی حرفه‌ای گوش کنم، به سینما و تئاتر بروم، از مطالب علمی استقبال کنم، کودک نیز در پی من خواهد آمد. بعد از آن من اوقات او را برنامه‌ریزی می‌کنم تا این ایام مهم و تأثیرگذار در کل زندگی، به بهترین شکل پیش برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها