دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی به توسعه کتابخوانی کمک می‌کند

مریم جدلی، بر استقبال کتاب‌دوستان از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی همزمان با نمایشگاه حضوری مکمل یکدیگر هستند و امکان قابل توجهی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است.  

 مریم جدلی، عضو هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره با پیش‌بینی استقابل قابل توجه مردم از سی‌و‌‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: با توجه به علاقه‌ای که مردم به کتاب و کتاب‌خوانی دارند و وقفه دوساله در‌ برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به نظر می‌رسد، استقبال مردم خوب خواهد بود و این فرصتی بسیارمناسب برای ناشر و مخاطب هست تا بتوانند دیداری تازه کنند. این احتمال وجود دارد با وقفه دوساله به دلیل محدودیت‌های کرونایی، نمایشگاه امسال با استقبال زیادی روبه‌رو شود؛ بنابراین نباید این فرصت را دست کم گرفت و باید برای برگزاری و ارائه خدمات بهتر تلاش شود. 

این عضو هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران، افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی همزمان با نمایشگاه حضوری مکمل یکدیگر هستند و امکان قابل توجهی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است. هر فرصتی که زمینه‌ساز رشد و تعالی در این حوزه باشد را باید مغتنم شمرد و از آن استفاده کرد. نمایشگاه مجازی و نمایشگاه حضوری هرکدام ویژگی‌ها و اهدافی دارند که باید به‌صورت مستقل و در ارتباط با یکدیگر عمل کنند. هیچ‌کدام جایگزین دیگری نیستند و رشد فناوری فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند که باید به نحواحسن از آن‌ها استفاده کرد و نمایشگاه مجازی به واسطه این رشد و پیشرفت به‌وجود آمده است.

جدلی به عوامل و برگزارکننده سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توصیه کرد تا به کیفیت برگزاری این رویداد فرهنگی توجه داشته باشند تا به گذشته برنگردند. 

وی در ادامه با بیان این‌که نمایشگاه معتبر کتاب در جهان متناسب با کشوری که در آن برگزار می‌شوند با یکدیگر شباهت‌ها و تقاوت‌هایی دارند، عنوان کرد: به‌عنوان مثال در همه نمایشگاه‌ها علاوه بر ناشر کتاب و مخاطب؛ نویسندگان، مولفان و مترجمان حضور دارند. همه موضوعات و نشست‌ها درباره کتاب و در حوزه نشر است؛ اما ویژگی اصلی و تفاوت آن‌ها با یکدیگر این است که نمایشگاه کتاب با شرایط پیشرفت و توسعه آن کشور متناسب است. مواردی که ما در نمایشگاه‌های دیگر دیدیم با نمایشگاه بین‌المللی خودمان فاصله دارد. 

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر ادامه داد: امکان پیشرفت کیفیت و استاندارد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود دارد به این شرط ‌که به عقب برنگردیم و سطح انتظاراتمان بالا باشد.

جدلی با بیان اینکه شرط پیشرفت در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پرهیز از کپی‌برداری است، تاکید کرد: کپی‌برداری صحیح خوب است؛ اما از آن مهمتر توجه به نیاز تمام شرکت‌کنندگان در نمایشگاه است؛ اعم از ناشر و نویسنده و مخاطب. باید برای نیاز شرکت‌کنندگان در طول نمایشگاه راه‌حل‌های صحیح و حساب شده براساس برنامه‌ریزی ارائه شود. قدم اول برای این موضوع شناسایی نیاز و بعد از آن ارائه راه حل و اجرای مناسب است.

وی بیان کرد: رفت‌و‌آمد همه افرادی که در نمایشگاه حضور پیدا میکنند باید به آسانی انجام شود. تردد موارد خاص مانند معلولان، جانبازان و مادر به همراه کودک باید در نظر گرفته شود. جابه‌جایی کتاب در محوطه‌های عمومی برای ناشر و خریدار باید به سهولت و بدون مزاحمت برای دیگران انجام شود. نیروهای خدماتی چه افرادی که وظیفه نظافت نمایشگاه و چه آنانی که وظیفه حمل بار را برعهده دارند باید لباسی آراسته و رفتاری شایسته داشته باشند. پلاک‌ غرفه‌، تابلو‌های راهنما و تبلیغات باید از نظر بصری زیبا و صحیح در جایگاه مناسب نصب شده باشد.

جدلی ادامه داد: روشنایی و نور سالن‌ و غرفه‌ها به درستی نصب و تعمیر شوند؛ همچنین روشنایی فضاهای بیرونی در هنگام شب. چه در داخل محوطه و چه در محل‌های تردد در خیابان‌های اطراف نمایشگاه، رعایت اصول اخلاقی و رعایت احترام از سوی تمام مسئولین اجرایی و ناشران و غرفه‌داران با مخاطبین و با یکدیگر و موارد دیگری که قبلا از سوی اینجانب و همکاران دیگر در جلسات مطرح شده است.   

وی در پایان با اشاره به شرایط اقتصادی بسیاری از ناشران، گفت: برای بسیار از ناشران امکان طراحی و اجرای غرفه‌های گران‌ قیمت فراهم نیست؛ اما موضوع نباید موجب بی‌توجهی ناشر به غرفه‌آرایی و چیدمان شود. چیدمان داخلی غرفه‌ها بر عهده ناشران است و باید به نحو شایسته‌ای انجام شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب متعلق به اهل فرهنگ و هنر و تمام مردم ایران هست. هر قدمی که در راستای بهبود برگزاری برداشته شود، می‌تواند موثر باشد. هر فردی باید در جایگاه خودش وظیفه و نقشی که به عهده دارد را به درستی انجام دهد تا بتوانیم از استانداردهای بالایی در برگزاری نمایشگاه برخوردار شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها