یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
زمان شعرخوانی در محضر حضرت آقا احساس سبکی فوق‌العاده‌ای داشتم/ شناخت قابل‌توجه مقام معظم رهبری از ادبیات

فاطمه نانی‌زاد، شاعر آیینی کشورمان با تاکید بر صمیمیت و تواضع بسیار مقام معظم رهبری در جمع شاعران تاکید کرد که زمان شعرخواندن در حضور معظم له احساس سبکی فوق‌العاده و حس زیبای کنده شدن از زمین را داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فاطمه نانی‌زاد، شاعر آیینی کشورمان و از بانوان اهالی فرهنگ و شعر کشورمان که در دیدارهای ماه رمضان مقام معظم رهبری با شاعران حضور داشته و بارها اشعارش مورد عنایت معظم له قرار گرفته در گفت‌وگو با ایبنا تاکید کرد که مقام معظم رهبری در دیدارهای صمیمانه خود با شاعران همچون معلمی نکته‌سنج و بسیار مهربان و متواضع حضور می‌ِ‌یابند. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

اولین بار چه زمانی به فیض دیدار با مقام معظم رهبری نایل شدید؟
اولین بار که خدمت مقام معظم رهبری رسیدم سال 88 در جریانات فتنه بود که تعداد قابل توجهی از شاعران به این دیدار دعوت شده بودند.

آن زمان چند سال داشتید؟ از حس و حال خاص خود در آن دیدار بگویید.
در اولین دیدار 31 ساله بودم. خیلی خوشحال که به عنوان یک شاعر قرار است به محضر رهبری برسم و در جمعی تخصصی شرکت کنم. حس و حال عجیبی داشتم. در آن دیدار نخستین شعری نخواندم ولی در دیدار دوم توفیق شعرخوانی یافتم. یادم است در دیدار دوم که قرار بود شعرخوانی کنم ابتدا حس خاصی نداشتم و به خود تلقین می‌کردم که این هم یک جلسه شعرخوانی مانند محافل بسیاری است که شرکت کردم و شعر خواندم ولی وقتی به کنار گیت رسیدم با آقایان برقعی و شرافت روبه‌رو شدم که از من پرسیدند قرار است شعر بخوانم؟ آقای برقعی که شنیدند قرار است من هم شعرخوانی کنم به طنز گفتند اصلا استرس نداشته باشید و بدون استرس بخوانید. همین جمله به من اضطراب شدیدی را وارد کرد.

بعد چه شد؟
داخل محل برگزاری دیدار شدیم و نماز جماعت خواندیم. پس از نماز حضرت آقا به کنار سفره افطار بانوان آمدند و به خوش‌آمدگویی و احوال پرسی با ما پرداختند. من توانستم در دو سه دقیقه از نزدیک با حضرت آقا دیدار کنم و سلام و عرض ادبی داشته باشم که یکی از شیرین‌ترین لحظه‌های زندگی من به شمار می‌رود.

در آن دیدار چه اشعاری را خواندید؟
یکی از اشعاری که خواندم این بود:
هم‌چون نسیم صبح و سحرگاه می‌رود
هرکس میان صحن حرم راه می‌رود

از هرچه غصه دارد و غم، می‌شود رها
هر سائلی به خدمت این شاه می‌رود

وقتی فرشته‌های حرم بال می‌زنند
از سینه‌های شعله‌زده آه می‌رود

این‌جا بهشت روی زمین فرشته‌هاست
از کوی تو فرشته به اکراه می‌رود

خورشید در طواف حرم، وه! چه دیدنی‌ست
هر شب به پای‌بوسی آن ماه می‌رود

باب‌الجواد راه ورودی به قلب توست
حاجت رواست هرکه از این راه می‌رود
 

و شعر دیگری درباره جانبازان شیمیایی خواندم:
به شعر گفته‌ام این دفعه درد را بکشد
هنوز صحنه‌ تو در نبرد را بکشد

تو را شبیه غزل یا نه، از غزل بهتر
کسی که زخم در او غنچه کرد را بکشد

تو را که گرم‌ترین خاطرات دیروزی
تمام دلخوشی فصل سرد را بکشد

تو را شهید غزل‌های عشق کرده و بعد
به نام شعله فقط رنگ زرد را بکشد

خطوط چهره‌ یک آشنای زخم و سکوت
به شعر گفته‌ام این دفعه مرد را بکشد

واکنش مقام معظم رهبری به اشعارتان چه بود؟ از حس و حال آن لحظه خاص بگویید.
مقام معظم رهبری با دقت و مهربانی به یک یک ابیات گوش دادند و مرا مورد لطف و تحسین خود قرار دادند. آن حس و حال را نمی‌توانم در قالب کلمات بیان کنم گویی در زمان شعرخوانی در محضر حضرت آقا روی ابرها سیر و سفر می‌کردم و احساس سبکی فوق‌العاده‌ای داشتم.

در دیدار با شاعران چه ویژگی شخصیتی بارز را در مقام معظم رهبری دیده‌اید؟
علاوه بر صمیمیت فوق‌العاده و تواضع خاص‌شان در برخورد با شاعران نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد دایره وسیع شناخت ایشان از ادبیات است که در این زمینه از بسیاری از شاعران پیشکسوت شناخت ادبی بیشتری دارند. وقتی در محضر حضرت آقا شعر می‌خوانیم با اینکه در محضر عالی‌ترین مقام کشور هستیم در عین حال احساس می‌کنیم با یک کارشناس و متخصص فوق‌العاده در حوزه شعر و ادبیات برخورد داریم.

درباره دیدگاه مقام معظم رهبری به شعر بانوان توضیح دهید.
مقام‌معظم رهبری ادبیات و شعر را سرمایه ملی می‌دانند و بارها به آن تاکید کرده‌اند. همچنین شاعران خانم را بسیار تکریم می‌کنند و در عین حال دیدشان در حوزه شعر و ادبیات جنسیتی نیست و به مردان و زنان شاعر به یک اندازه توجه می‌کنند. یک بار یکی از خانم‌های شاعر درخواست کردند که سازوکاری برای شعر بانوان باشد و ایشان لزوم این درخواست را پرسیدند. این امر نشان می‌دهد که معظم‌له به تفاوت جنسیتی در حوزه ادبیات اعتقاد ندارند.

کدام یک از بیانات و جمله‌های مقام معظم‌رهبری برای شما جذابیت خاصی دارد؟
همین تاکید ایشان بر ثروت ملی بودن شعر بسیار جذاب است و ایشان بارها تاکید کرده‌اند که باید بخش زیادی از بودجه فرهنگی صرف شعر شود.

ملاک انتخاب شاعران برای شعرخوانی در محضر رهبری چیست؟
من در نخستین دیدار با مقام معظم رهبری 31 سال داشتم. بسیاری از شاعران نوقلم علاقه زیادی دارند که به محضر رهبری برسند ولی نباید عجله کنند. با اینکه این دیدار جذاب است و مشتاقان زیادی دارد ولی در هر دیدار امکان حضور و شرفیابی تعداد محدودی از شاعران فراهم می‌شود بنابراین شاعرانی انتخاب می‌شوند که بسیار فعال هستند و به نقطه اوج رسیده‌اند. گاه دوستان نوقلمی که دایره شعری قابل تاملی ندارند درخواست حضور را مطرح می‌کنند که باید گفت رسیدن به نقطه اوج ادبی و فعالیت چشمگیر در حوزه شعر تنها ملاک برای دعوت شدن شاعران به حضور رهبری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها